film - Mondj egy mesét, Seherezádé!

  • - kyt -
  • 2011. február 17.

Könyv

A gasztrotévés hangulatú főcímet követően rögtön az egyiptomi high society lendületes hétköznapjaiba csöppenünk, ahol a politikai alkalmazkodás, az egyéni érvényesülés/önmegvalósítás és a társadalmi elkötelezettség hármas frontvonalai között éli decens jómódban munkás életét a csinos talkshow-műsorvezető és snájdig férje, egy kormánypárti lap reménybeli főszerkesztője. - kyt -

film - Mondj egy mesét, Seherezádé! -A gasztrotévés hangulatú főcímet követően rögtön az egyiptomi high society lendületes hétköznapjaiba csöppenünk, ahol a politikai alkalmazkodás, az egyéni érvényesülés/önmegvalósítás és a társadalmi elkötelezettség hármas frontvonalai között éli decens jómódban munkás életét a csinos talkshow-műsorvezető és snájdig férje, egy kormánypárti lap reménybeli főszerkesztője. Az aszszonyka férje kérésére nem feszegeti tovább a korrupt hatalom leleplezésére irányuló kérdéseket, de nem kis meglepetésére új társasági-cseverésző témája, a nők helyzete sem választható el a politikától. A stúdióba hívott asszonyok megelevenedő sorsa keresztmetszetnek kevés, de egyfajta felszín közeli próbafúrásként mutat azért valamit az egyiptomi nők kiszolgáltatottságából, a hagyományok nehezen lazuló szorításából. Meglepetések nemigen érnek bennünket, hamar lekerekedik minden, a csattanók többnyire már jó előre elsülnek, az egymástól független - kétségkívül a valóságból vett - esetek alanyaihoz a történetek reflektáltsága miatt nem igazán tudunk közel férkőzni, hiába áll vitán felül, hogy a film nőfelszabadító üzenetével csak egyetérteni lehet. Viszont nemcsak tanulságosak, de meggyőzőek is a nők kiszolgáltatottságát fenntartó, azzal visszaélő férfiak dölyfös gesztusai.

Mindezek mellett természetesen az aktuális események is afelé terelik a nézőt, hogy átgondolt ismeretterjesztő disszertációként nézze a filmet, eltöprengve, hogy az elmúlt hetek történései hogyan fogják átalakítani az itt bemutatott Egyiptomot: látva a kiinduló állapotot, komoly javulásra aligha számíthatunk.

Uránia, március 1., 20.30 és március 2., 18.00

***

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.