film - Mondj egy mesét, Seherezádé!

  • - kyt -
  • 2011. február 17.

Könyv

A gasztrotévés hangulatú főcímet követően rögtön az egyiptomi high society lendületes hétköznapjaiba csöppenünk, ahol a politikai alkalmazkodás, az egyéni érvényesülés/önmegvalósítás és a társadalmi elkötelezettség hármas frontvonalai között éli decens jómódban munkás életét a csinos talkshow-műsorvezető és snájdig férje, egy kormánypárti lap reménybeli főszerkesztője. - kyt -

film - Mondj egy mesét, Seherezádé! -A gasztrotévés hangulatú főcímet követően rögtön az egyiptomi high society lendületes hétköznapjaiba csöppenünk, ahol a politikai alkalmazkodás, az egyéni érvényesülés/önmegvalósítás és a társadalmi elkötelezettség hármas frontvonalai között éli decens jómódban munkás életét a csinos talkshow-műsorvezető és snájdig férje, egy kormánypárti lap reménybeli főszerkesztője. Az aszszonyka férje kérésére nem feszegeti tovább a korrupt hatalom leleplezésére irányuló kérdéseket, de nem kis meglepetésére új társasági-cseverésző témája, a nők helyzete sem választható el a politikától. A stúdióba hívott asszonyok megelevenedő sorsa keresztmetszetnek kevés, de egyfajta felszín közeli próbafúrásként mutat azért valamit az egyiptomi nők kiszolgáltatottságából, a hagyományok nehezen lazuló szorításából. Meglepetések nemigen érnek bennünket, hamar lekerekedik minden, a csattanók többnyire már jó előre elsülnek, az egymástól független - kétségkívül a valóságból vett - esetek alanyaihoz a történetek reflektáltsága miatt nem igazán tudunk közel férkőzni, hiába áll vitán felül, hogy a film nőfelszabadító üzenetével csak egyetérteni lehet. Viszont nemcsak tanulságosak, de meggyőzőek is a nők kiszolgáltatottságát fenntartó, azzal visszaélő férfiak dölyfös gesztusai.

Mindezek mellett természetesen az aktuális események is afelé terelik a nézőt, hogy átgondolt ismeretterjesztő disszertációként nézze a filmet, eltöprengve, hogy az elmúlt hetek történései hogyan fogják átalakítani az itt bemutatott Egyiptomot: látva a kiinduló állapotot, komoly javulásra aligha számíthatunk.

Uránia, március 1., 20.30 és március 2., 18.00

***

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.