Film: A tökét vagy a combját (8 mérföld)

szerző
- ts -
publikálva
2003/7. (02. 20.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Amit látunk: fehér bőrű rapper bontogatja a szárnyát egy Detroit nevű városban, lehetne akár Eminem története is, mint ahogy a 8 mérföldet mondják sokan Eminem-filmnek, noha szó sincs róla. Ha nem kifejezetten a mondott popcsillagnak írják a mozit, akár véletlen egybeesésről is beszélhetnénk. A 8 mérföld már akkor rég kész volt, amikor a figyelemreméltó fiatalember még meg sem született, csak akkor az volt a címe, hogy Csillag születik, Út a sikerhez, Hogyan lett belőlem énekes halott - az első tíz év, Funny Girl, Heintje, A plébános elindul a bádogvárosból.

Amit látunk: fehér bőrű rapper bontogatja a szárnyát egy Detroit nevű városban, lehetne akár Eminem története is, mint ahogy a 8 mérföldet mondják sokan Eminem-filmnek, noha szó sincs róla. Ha nem kifejezetten a mondott popcsillagnak írják a mozit, akár véletlen egybeesésről is beszélhetnénk. A 8 mérföld már akkor rég kész volt, amikor a figyelemreméltó fiatalember még meg sem született, csak akkor az volt a címe, hogy Csillag születik, Út a sikerhez, Hogyan lett belőlem énekes halott - az első tíz év, Funny Girl, Heintje, A plébános elindul a bádogvárosból.

Nevezett műfajt ismeri mindenki, s tudható az is, hogy a végeredmény szempontjából tökéletesen mindegy, mi van kiírva a főcímbe, az, hogy "true story", vagy az, hogy "ez a film a véletlen műve". Igazából nyilvánvaló: egy, csak egy kérdés van talpon e vidéken, melyik mű meddig megy el a kulisszahasogatás terén. Általában illik messzire.

Ám mivel ez a szimpatikus Eminem azzal tojja az aranytojást, amivel más eszi, a mocskos szájával, nem lehetett mellé egy akárkit szerződtetni rendezőnek, hisz a feladat a megszokottnál némileg bonyolultabb volt: zenés karrierfilmet csinálni, ohne glamúr. Hívták hát Curtis Hansont, aki a Szigorúan bizalmas című filmjével már bizonyította, úgy képes valamivel többet nyújtani a helyi átlagnál, hogy közben azért példásan betartja a hollywoodi regulát. Ám hiába a gondos kiválasztás, Hansonnak most nem sikerült, de nem ám.

Ha ugyanis az autógyári munkások ruháját visszacserélnénk flitterekre, a rímbe szedett argót Engelbert Humperdinck vagy Karel Gott lírájára, a cucc ugyanaz lenne; persze a cél mentesíti az eszközt. Attól sem leszünk sokkal beljebb, ha leszögezzük, hogy a dramaturgiailag másodlagos fordulatok is megvoltak már néhányszor, mint a magát combon lövő kezdő utcai harcos esete. De ez végre egy valódi különbség: a kilencvenes évek elején-közepén nagy számban - nota bene: ugyancsak Hollywoodban - gyártott gettófilmek hasonló szituációiban rendre tökön lövi magát a nyomorult.

Ebben is maradunk: Hanson munkája nem elég tökös. Amitől persze Eminem még az, aki, és pont azt csinálja (elég sokszor), amit tud. Mondhatnánk, hogy ezzel elviszi a filmet, de nem történt ez másként annak idején Heintje esetében sem, ahol az életrajzi adatok ugyancsak stimmeltek, s minden alpesi üdülőhelyen dallott egyet ő is.

- ts -

Forgalmazza a UIP-Duna Film

szerző
- ts -
publikálva
2003/7. (02. 20.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Legfrissebb Narancs

„Nem kérünk bocsánatot”
Interjú „Tibi atyával”
Interjú Palkovics Lászlóval
Mi lesz az MTA-intézetekkel?
Évadnyitó melléklet
Jordán Adél, Carly Wijs, Pintér Béla színháza
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

best of Narancs

Narancs vélemény

Kultúra

még több Kultúra...