Film: A tökét vagy a combját (8 mérföld)

  • - ts -
  • 2003. február 20.

Könyv

Amit látunk: fehér bőrű rapper bontogatja a szárnyát egy Detroit nevű városban, lehetne akár Eminem története is, mint ahogy a 8 mérföldet mondják sokan Eminem-filmnek, noha szó sincs róla. Ha nem kifejezetten a mondott popcsillagnak írják a mozit, akár véletlen egybeesésről is beszélhetnénk. A 8 mérföld már akkor rég kész volt, amikor a figyelemreméltó fiatalember még meg sem született, csak akkor az volt a címe, hogy Csillag születik, Út a sikerhez, Hogyan lett belőlem énekes halott - az első tíz év, Funny Girl, Heintje, A plébános elindul a bádogvárosból.
Amit látunk: fehér bőrű rapper bontogatja a szárnyát egy Detroit nevű városban, lehetne akár Eminem története is, mint ahogy a 8 mérföldet mondják sokan Eminem-filmnek, noha szó sincs róla. Ha nem kifejezetten a mondott popcsillagnak írják a mozit, akár véletlen egybeesésről is beszélhetnénk. A 8 mérföld már akkor rég kész volt, amikor a figyelemreméltó fiatalember még meg sem született, csak akkor az volt a címe, hogy Csillag születik, Út a sikerhez, Hogyan lett belőlem énekes halott - az első tíz év, Funny Girl, Heintje, A plébános elindul a bádogvárosból.

Nevezett műfajt ismeri mindenki, s tudható az is, hogy a végeredmény szempontjából tökéletesen mindegy, mi van kiírva a főcímbe, az, hogy "true story", vagy az, hogy "ez a film a véletlen műve". Igazából nyilvánvaló: egy, csak egy kérdés van talpon e vidéken, melyik mű meddig megy el a kulisszahasogatás terén. Általában illik messzire.

Ám mivel ez a szimpatikus Eminem azzal tojja az aranytojást, amivel más eszi, a mocskos szájával, nem lehetett mellé egy akárkit szerződtetni rendezőnek, hisz a feladat a megszokottnál némileg bonyolultabb volt: zenés karrierfilmet csinálni, ohne glamúr. Hívták hát Curtis Hansont, aki a Szigorúan bizalmas című filmjével már bizonyította, úgy képes valamivel többet nyújtani a helyi átlagnál, hogy közben azért példásan betartja a hollywoodi regulát. Ám hiába a gondos kiválasztás, Hansonnak most nem sikerült, de nem ám.

Ha ugyanis az autógyári munkások ruháját visszacserélnénk flitterekre, a rímbe szedett argót Engelbert Humperdinck vagy Karel Gott lírájára, a cucc ugyanaz lenne; persze a cél mentesíti az eszközt. Attól sem leszünk sokkal beljebb, ha leszögezzük, hogy a dramaturgiailag másodlagos fordulatok is megvoltak már néhányszor, mint a magát combon lövő kezdő utcai harcos esete. De ez végre egy valódi különbség: a kilencvenes évek elején-közepén nagy számban - nota bene: ugyancsak Hollywoodban - gyártott gettófilmek hasonló szituációiban rendre tökön lövi magát a nyomorult.

Ebben is maradunk: Hanson munkája nem elég tökös. Amitől persze Eminem még az, aki, és pont azt csinálja (elég sokszor), amit tud. Mondhatnánk, hogy ezzel elviszi a filmet, de nem történt ez másként annak idején Heintje esetében sem, ahol az életrajzi adatok ugyancsak stimmeltek, s minden alpesi üdülőhelyen dallott egyet ő is.

- ts -

Forgalmazza a UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.