Film: A tökét vagy a combját (8 mérföld)

  • - ts -
  • 2003. február 20.

Könyv

Amit látunk: fehér bőrű rapper bontogatja a szárnyát egy Detroit nevű városban, lehetne akár Eminem története is, mint ahogy a 8 mérföldet mondják sokan Eminem-filmnek, noha szó sincs róla. Ha nem kifejezetten a mondott popcsillagnak írják a mozit, akár véletlen egybeesésről is beszélhetnénk. A 8 mérföld már akkor rég kész volt, amikor a figyelemreméltó fiatalember még meg sem született, csak akkor az volt a címe, hogy Csillag születik, Út a sikerhez, Hogyan lett belőlem énekes halott - az első tíz év, Funny Girl, Heintje, A plébános elindul a bádogvárosból.
Amit látunk: fehér bőrű rapper bontogatja a szárnyát egy Detroit nevű városban, lehetne akár Eminem története is, mint ahogy a 8 mérföldet mondják sokan Eminem-filmnek, noha szó sincs róla. Ha nem kifejezetten a mondott popcsillagnak írják a mozit, akár véletlen egybeesésről is beszélhetnénk. A 8 mérföld már akkor rég kész volt, amikor a figyelemreméltó fiatalember még meg sem született, csak akkor az volt a címe, hogy Csillag születik, Út a sikerhez, Hogyan lett belőlem énekes halott - az első tíz év, Funny Girl, Heintje, A plébános elindul a bádogvárosból.

Nevezett műfajt ismeri mindenki, s tudható az is, hogy a végeredmény szempontjából tökéletesen mindegy, mi van kiírva a főcímbe, az, hogy "true story", vagy az, hogy "ez a film a véletlen műve". Igazából nyilvánvaló: egy, csak egy kérdés van talpon e vidéken, melyik mű meddig megy el a kulisszahasogatás terén. Általában illik messzire.

Ám mivel ez a szimpatikus Eminem azzal tojja az aranytojást, amivel más eszi, a mocskos szájával, nem lehetett mellé egy akárkit szerződtetni rendezőnek, hisz a feladat a megszokottnál némileg bonyolultabb volt: zenés karrierfilmet csinálni, ohne glamúr. Hívták hát Curtis Hansont, aki a Szigorúan bizalmas című filmjével már bizonyította, úgy képes valamivel többet nyújtani a helyi átlagnál, hogy közben azért példásan betartja a hollywoodi regulát. Ám hiába a gondos kiválasztás, Hansonnak most nem sikerült, de nem ám.

Ha ugyanis az autógyári munkások ruháját visszacserélnénk flitterekre, a rímbe szedett argót Engelbert Humperdinck vagy Karel Gott lírájára, a cucc ugyanaz lenne; persze a cél mentesíti az eszközt. Attól sem leszünk sokkal beljebb, ha leszögezzük, hogy a dramaturgiailag másodlagos fordulatok is megvoltak már néhányszor, mint a magát combon lövő kezdő utcai harcos esete. De ez végre egy valódi különbség: a kilencvenes évek elején-közepén nagy számban - nota bene: ugyancsak Hollywoodban - gyártott gettófilmek hasonló szituációiban rendre tökön lövi magát a nyomorult.

Ebben is maradunk: Hanson munkája nem elég tökös. Amitől persze Eminem még az, aki, és pont azt csinálja (elég sokszor), amit tud. Mondhatnánk, hogy ezzel elviszi a filmet, de nem történt ez másként annak idején Heintje esetében sem, ahol az életrajzi adatok ugyancsak stimmeltek, s minden alpesi üdülőhelyen dallott egyet ő is.

- ts -

Forgalmazza a UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.