Könyv

Finy Petra: Madárasszony

  • - toroczkay -
  • 2012. november 18.

Könyv

A gyerekkönyveiről ismert szerző első regénye egy fiatal nő és elhunyt, madárfétises anyja - valamint közös szerelmük, az erdész - történetét meséli el. Finy lenyűgöző tudással ír rovarokról, állatokról, de nem felejti ki a növényeket sem, sőt a borokról is megtudhatunk ezt-azt. A könyvből árad a középosztálybeli jólét penetráns szaga: a lakásban minden természetes anyagból van, a dohányzóasztalon kis kosárkában kavicsok és a kert termései, mellette színes-szagos citromtorta, és mi kandalló előtt forraltborozunk norvégmintás pulóverben. Valahogy így álmodozhat az, akinek a vidék: kirándulni a Pilisbe. Ehhez már a könyv elején felzárkóznak a szerző édeskés, rosszacska viccei (például: "Száz szónak is begy a vége.") De a szereplők szavai is műviek. Melyikünk mond akár csak gondolatban is olyat: "fene frányán" éreztem magam? Az is furcsa, hogy az idegesítő karakterek néha olyan akció-horror jelenetekbe futnak bele ebben az émelyítő világban, hogy nem kilóg, hanem maga a regény lesz a lóláb. Van egy fejezet, melyben a félbéna apa a szőlőjét zabáló seregélyeket puskával akarja elriasztani, de madárrajongó lánya egy óvatlan pillanatban elfűrészeli a puskacsövet (!), majd a férfi - mert ez nem tűnik fel neki - megtölti a fegyvert, mely végül felrobban a kezében. Dől mindenhonnan a vér, az apa fél szemére megvakul, közben lánya egy ciszternába esik, a félbéna, félvak szülő pedig gyermekét egy kampós csáklya segítségével húzza ki, melyet egyébként sebtiben eszkábált, "egészen elfeledkezve a kirobbantott szeméről".

A borító viszont csodaszép!

Libri, 2012, 320 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."