Könyv

Egy őrizetes rajzai

Frédéric Beigbeder: Francia regény

Könyv


A gyors önéletrajzírásnál nincs is egyszerűbb: szippantsunk fel néhány csík kokaint egy motorháztetőről a párizsi Marceau sugárúton, a kiérkező rendőrök elől meneküljünk egy lezárt aluljáróba, bankkártyánkat pedig a biztos siker érdekében felejtsük a tetthelyen. Beigbeder valójában több mint egy évig dolgozott a Francia regényen, mégis hajlamosak vagyunk elhinni neki: az őrizetben töltött két éjszaka hozta elő elfeledettnek hitt gyerekkori emlékeit, itt született meg - papír és írószerszám híján fejben - a később lejegyzett szöveg. Mint ahogy azt is kénytelenek vagyunk elfogadni, hogy az író első tizenöt évét övező homály párhuzamba állítható a francia társadalom háború utáni kollektív felejtésével, valamint a Beigbeder szüleinek válása körüli kényelmes hallgatással. Ha nem firtatjuk a személyes, családi és társadalmi lét legalábbis megkérdőjelezhető egymásra vetítéseit, könnyen belefeledkezhetünk egy átlagosságában is heroikus momentumokat rejtegető 20. századi francia családtörténetbe, amit a bátyja árnyékában élő, félénk, fogszabályozós szőke kisfiúból lett író-médiasztár ad elő, letartóztatás utáni őszinteségi rohamok közepette. A ráadás az állami biohatalom és a művészvilág - Foucault- és Kant-idézetekkel sűrűn megspékelve is - mulatságos rajza és a fény városa alatti nyirkos börtönvilág szociografikus igényű leírása. A felső középosztály érzelgős lázadója akár a kötet előszavát jegyző Michel Houellebecq egyik regényéből is érkezhetett volna - leszámítva néhány giccsbe hajló jelenetet.

 

"Egyórányi raboskodás egy rácsos furgonban, hogy cserébe az emberi jogok elszánt védelmezőjének tartsanak, nagyon kedvező fizikai fájdalom/médiajutalom aránynak számított" - írja Beigbeder egy korábbi rendőrségi afférja nyomán. Ezúttal a fizikai fájdalom/irodalmi jutalom arányra sem lehet panaszunk.

Fordította: Tótfalusi Ágnes. Európa, 2012, 259 oldal, 2800 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.