Könyv

Egy őrizetes rajzai

Frédéric Beigbeder: Francia regény

Könyv


A gyors önéletrajzírásnál nincs is egyszerűbb: szippantsunk fel néhány csík kokaint egy motorháztetőről a párizsi Marceau sugárúton, a kiérkező rendőrök elől meneküljünk egy lezárt aluljáróba, bankkártyánkat pedig a biztos siker érdekében felejtsük a tetthelyen. Beigbeder valójában több mint egy évig dolgozott a Francia regényen, mégis hajlamosak vagyunk elhinni neki: az őrizetben töltött két éjszaka hozta elő elfeledettnek hitt gyerekkori emlékeit, itt született meg - papír és írószerszám híján fejben - a később lejegyzett szöveg. Mint ahogy azt is kénytelenek vagyunk elfogadni, hogy az író első tizenöt évét övező homály párhuzamba állítható a francia társadalom háború utáni kollektív felejtésével, valamint a Beigbeder szüleinek válása körüli kényelmes hallgatással. Ha nem firtatjuk a személyes, családi és társadalmi lét legalábbis megkérdőjelezhető egymásra vetítéseit, könnyen belefeledkezhetünk egy átlagosságában is heroikus momentumokat rejtegető 20. századi francia családtörténetbe, amit a bátyja árnyékában élő, félénk, fogszabályozós szőke kisfiúból lett író-médiasztár ad elő, letartóztatás utáni őszinteségi rohamok közepette. A ráadás az állami biohatalom és a művészvilág - Foucault- és Kant-idézetekkel sűrűn megspékelve is - mulatságos rajza és a fény városa alatti nyirkos börtönvilág szociografikus igényű leírása. A felső középosztály érzelgős lázadója akár a kötet előszavát jegyző Michel Houellebecq egyik regényéből is érkezhetett volna - leszámítva néhány giccsbe hajló jelenetet.

 

"Egyórányi raboskodás egy rácsos furgonban, hogy cserébe az emberi jogok elszánt védelmezőjének tartsanak, nagyon kedvező fizikai fájdalom/médiajutalom aránynak számított" - írja Beigbeder egy korábbi rendőrségi afférja nyomán. Ezúttal a fizikai fájdalom/irodalmi jutalom arányra sem lehet panaszunk.

Fordította: Tótfalusi Ágnes. Európa, 2012, 259 oldal, 2800 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.