Könyv

Vendégségben Bajor Gizinél

Könyv

Vendégek az olvasók, míg jóhiszemű, jogcímmel rendelkező lakáshasználók a kötet szerzői, hisz a budai Bajor-villa régóta a színháztörténet kutatóinak egyik legfőbb hadiszállása. Ács Piroska, Gajdó Tamás és kollégáik most e kötettel tisztelegnek a színésznő előtt, aki sikerrel és méltán emelte önmagát a huszadik század Dérynéjének kultikus magaslatára.

Mert hát hol van az megírva, hogy egy színész nem alakíthatja az eszével, bájával, társasági tehetségével a pályafutását? Ezt a színészi játékában sajna már alig-alig megidézhető, de máig csillámlóan okos, minden ízében izgalmas és tehetséges asszonyt mutatják be a kötet írásai: karrierjének és egyre emelkedő művészi-társadalmi rangjának egyes állomásain, egykori otthonaiban, kitekintéssel dicsőült utóéletének legfontosabb mozzanatára - magára a Bajor Gizi Színészmúzeumra. Mert ha egy múzeum nem is szolgálja oly hatalmas mértékben a színésznői név emlékezetét, mint egy-egy forgalmas fővárosi köztér, azért Bajor Gizit ma vitán felül elsősorban a Gobbi Hilda által gründolt múzeum névadója gyanánt ismerjük és tiszteljük. S a kötet írásaiból hamar nyilvánvalóvá válhat, hogy a legendás színésznőnek ki is járt ez az apoteózis, hiszen nagy és virtuóz módon kormányzott életúthoz kapcsolódott a holt színészt vajmi ritkán megtaláló kegyeletes gesztus. E nagy és okos élet relikviáit mutatják a kötet képei és ráadásképp az a DVD-melléklet, amely a Színészmúzeum Bajor-anyagának katalógusát tárja a multimediális hajlamú olvasó elé: másfél ezer fotó, festmény, grafika, hang- és filmfelvétel s egyebek felvonultatásával. S ezek sorában ott a fénykép Bajor Gizi egymás mellé helyezett kitüntetéseivel, a Corvin-koszorúval és a Kossuth-díjjal, a Kisfaludy Társaság Greguss-díjával és a Magyar Népköztársasági Érdemrenddel, Bajor rendszerváltásoktól háboríthatatlan tehetségének díszjeleivel.

Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2012, 128 oldal, 2000 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."