Könyv

Vendégségben Bajor Gizinél

Könyv

Vendégek az olvasók, míg jóhiszemű, jogcímmel rendelkező lakáshasználók a kötet szerzői, hisz a budai Bajor-villa régóta a színháztörténet kutatóinak egyik legfőbb hadiszállása. Ács Piroska, Gajdó Tamás és kollégáik most e kötettel tisztelegnek a színésznő előtt, aki sikerrel és méltán emelte önmagát a huszadik század Dérynéjének kultikus magaslatára.

Mert hát hol van az megírva, hogy egy színész nem alakíthatja az eszével, bájával, társasági tehetségével a pályafutását? Ezt a színészi játékában sajna már alig-alig megidézhető, de máig csillámlóan okos, minden ízében izgalmas és tehetséges asszonyt mutatják be a kötet írásai: karrierjének és egyre emelkedő művészi-társadalmi rangjának egyes állomásain, egykori otthonaiban, kitekintéssel dicsőült utóéletének legfontosabb mozzanatára - magára a Bajor Gizi Színészmúzeumra. Mert ha egy múzeum nem is szolgálja oly hatalmas mértékben a színésznői név emlékezetét, mint egy-egy forgalmas fővárosi köztér, azért Bajor Gizit ma vitán felül elsősorban a Gobbi Hilda által gründolt múzeum névadója gyanánt ismerjük és tiszteljük. S a kötet írásaiból hamar nyilvánvalóvá válhat, hogy a legendás színésznőnek ki is járt ez az apoteózis, hiszen nagy és virtuóz módon kormányzott életúthoz kapcsolódott a holt színészt vajmi ritkán megtaláló kegyeletes gesztus. E nagy és okos élet relikviáit mutatják a kötet képei és ráadásképp az a DVD-melléklet, amely a Színészmúzeum Bajor-anyagának katalógusát tárja a multimediális hajlamú olvasó elé: másfél ezer fotó, festmény, grafika, hang- és filmfelvétel s egyebek felvonultatásával. S ezek sorában ott a fénykép Bajor Gizi egymás mellé helyezett kitüntetéseivel, a Corvin-koszorúval és a Kossuth-díjjal, a Kisfaludy Társaság Greguss-díjával és a Magyar Népköztársasági Érdemrenddel, Bajor rendszerváltásoktól háboríthatatlan tehetségének díszjeleivel.

Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2012, 128 oldal, 2000 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.