Könyv

A tökéletes bűnösség korában

Lawrence Block: Tánc a mészárszéken

  • - banza -
  • 2012. augusztus 30.

Könyv

 


"Ha isten nincs, mindent szabad", szól Ivan Karamazov híres maximája. Ez a szellemi alapja Block 16 kötetes Matt Scudder-sorozatának, amelynek immár kilencedik része jelent meg magyarul. A korszak pedig Fichte híres meghatározása szerint a "tökéletes bűnösség", a "minden igazság iránti teljes közöny, a vezérfonal nélküli totális kötetlenség" kora. Akkor hát Isten halott. Rendben, de azért a pokol létezik? Vagy mégis van Isten? És ha nincs, azért van-e valami vezérfonál? Azaz van-e valami határ, amit még egy szörnyeteg sem léphet át? Ilyesmiken vitázik az anonim alkoholistákhoz járó magánnyomozó és a semmiféle vérfürdőtől vissza nem riadó bűnöző barátja, az ír Mick Ballou, valamint a roppant száraz humorú rendőr, Joe Durkin, miközben igazságot tesznek. De mi az igazság?

 

Persze Block csak kis mértékben terheli meg krimijét az efféle etikai-metafizikai gondokkal, csak éppen annyira, amennyi még hitelesen ábrázolható, és ami még nem haladja meg valószínűtlen mértékben alakjai szellemi horizontját. Nem puffasztja föl figuráit, pozitív értelemben sem rágalmazza meg őket, és általában is pontosan tudja, mi az, ami egy alapvetően mégiscsak szórakoztatás céljából írt regénybe még belefér. A giccshatáron táncol, de csak nagyon ritka esetben csúszik túl a lába - mi sem természetesebb, hogy akkor, ha nő/férfi vagy gyerek kerül a szereplők közelébe. Végül persze véget érnek az érvek, marad a halál, de ez újabb kérdést szül: mi értelme a tisztességnek/tisztességtelenségnek, ha úgyis meghalunk? Vagy a mi költőnk szavaival: "kiterítenek úgyis".

Fordította Varga Bálint. Agave, 2012, 323 oldal, 2980 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.