Könyv

A tökéletes bűnösség korában

Lawrence Block: Tánc a mészárszéken

  • - banza -
  • 2012. augusztus 30.

Könyv

 


"Ha isten nincs, mindent szabad", szól Ivan Karamazov híres maximája. Ez a szellemi alapja Block 16 kötetes Matt Scudder-sorozatának, amelynek immár kilencedik része jelent meg magyarul. A korszak pedig Fichte híres meghatározása szerint a "tökéletes bűnösség", a "minden igazság iránti teljes közöny, a vezérfonal nélküli totális kötetlenség" kora. Akkor hát Isten halott. Rendben, de azért a pokol létezik? Vagy mégis van Isten? És ha nincs, azért van-e valami vezérfonál? Azaz van-e valami határ, amit még egy szörnyeteg sem léphet át? Ilyesmiken vitázik az anonim alkoholistákhoz járó magánnyomozó és a semmiféle vérfürdőtől vissza nem riadó bűnöző barátja, az ír Mick Ballou, valamint a roppant száraz humorú rendőr, Joe Durkin, miközben igazságot tesznek. De mi az igazság?

 

Persze Block csak kis mértékben terheli meg krimijét az efféle etikai-metafizikai gondokkal, csak éppen annyira, amennyi még hitelesen ábrázolható, és ami még nem haladja meg valószínűtlen mértékben alakjai szellemi horizontját. Nem puffasztja föl figuráit, pozitív értelemben sem rágalmazza meg őket, és általában is pontosan tudja, mi az, ami egy alapvetően mégiscsak szórakoztatás céljából írt regénybe még belefér. A giccshatáron táncol, de csak nagyon ritka esetben csúszik túl a lába - mi sem természetesebb, hogy akkor, ha nő/férfi vagy gyerek kerül a szereplők közelébe. Végül persze véget érnek az érvek, marad a halál, de ez újabb kérdést szül: mi értelme a tisztességnek/tisztességtelenségnek, ha úgyis meghalunk? Vagy a mi költőnk szavaival: "kiterítenek úgyis".

Fordította Varga Bálint. Agave, 2012, 323 oldal, 2980 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.