Könyv

Gyengébb? Nem!

Könyv

Szabó Edit könyve bor- és borászkóstoló: könnyedebb és erősebb interjúk követik egymást, hol édes, könnyed; hol kicsit nyersebb, komolyabb hangvételben. A recept- és borkönyvvel dúsított interjúkötet 26 borászaton és történeten vezet végig, különlegessége pedig az, hogy a közvélekedésben alapvetően férfiszakmának tartott szőlész és borász hivatás nő képviselőit veszi sorra. Tokajtól Szekszárdon át Villányig sorsokat, életpályákat, motivációkat, küzdéseket; dűlőket, savakat, palackozásokat ismerhetünk meg. A tálalás színes és hangulatos: a nyári bortúrát Dancsecs Ferenc fotói kísérik végig. A kötet alfabetikus elrendezése persze igazságos, de borkóstolásban nem segít: kissé egyenetlen a kezdés, a folytatásban viszont egyre izgalmasabb és mélyebb beszélgetések következnek. Vannak hagyatékot átvevők, vannak francia borvidékről inkább Tokajra települők, a palackokról a laikusoknak is ismerős nevek. Műhelytitkok és idill – utóbbi a szó teljes műfaji és hangulati értelmében. A kötet a bukolika maga: persze nem a pásztor­életet, hanem a borászéletet dicsérő életképeket kapunk. Minden megszólalásból árad a nyugalom, a nyár, a bor és a vidék élvezete, bölcselete. Nehéz is érteni, miért nem él mindenki egy hegyaljai chateau-ban, borospincével, szőlővel. Alapos és arányos interjúkkal van azonban dolgunk, a pálya nehézségei, küzdései, a nőként való érvényesülés kérdései itt-ott új árnyalatokat kapnak – s ebben a tekintetben – a megállíthatatlan gasztro- és borgourmet-lázban – talán hiánypótló is a kötet. Érdemes viszont lassan, részletekben fogyasztani. Máskülönben, ahogy a borkóstolók végén is, a sokféle karakter után a legédesebb utóíz marad. Az pedig, hogy ez túl édes-e, már ízlés dolga.

Corvina, 2017, 216 oldal, 5990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.