Halálra vált (Philip Roth: Akárki)

Könyv

Roth már az első oldalakon temet. Hőse és halottja semmi esetre sem hősi halott. Nem volt se jó apa, se kitartóan szerető férj, szeretteinek és viszontszeretteinek száma csekély.

Roth már az első oldalakon temet. Hőse és halottja semmi esetre sem hősi halott. Nem volt se jó apa, se kitartóan szerető férj, szeretteinek és viszontszeretteinek száma csekély. A sír felett álló néhány hozzátartozó nem is mind jó szívvel emlékezik meg a megboldogultról. Roth nem mulasztja el megemlíteni, hogy hőse temetésének napján még négyszázkilencvenkilenc hasonló temetést bonyolítottak New York államban.

A statisztika és a túlzott aprólékosság sokszor az író segítségére siet, amikor bizonyítani szeretne valamit. A közölt adatból is látszik, kit temetünk: egy akárkit, kinek élete éppoly szokványosan alakult, mint a temetése. Jól menő reklámszakember volt, a kisboltos ékszerész fia, zsidóságával tizenhárom évesen szakító, első generációs értelmiségi, aki hajlamos volt elhagyni a feleségeit, elvenni a szeretőit és cserbenhagyni a gyerekeit. Szimpla ügy, mindazonáltal Rothnak pont egy ilyen alakra volt szüksége. Olyasvalakire, akinek élettörténete kellőképpen drámaiatlan ahhoz, hogy ne konkurálhasson a halál belépőjével. A gyászkeretes könyvben megelevenedő életnek ugyanis épp a halál a legfontosabb szereplője; egy kivételezett primadonna, aki mellett mindenki más csak sietve felskiccelt alakváz, tétel-bizonyításhoz kirendelt statiszta.

A szerző meglehetősen megengedő magával szemben: Portnoy és Zuckerman alakjából hamar elkészülhetett a mindössze 129 oldalon át életben tartott Akárki, akinek a mindenható (Roth) tétele bizonyítása érdekében hamar elzárja a koszorúereit. Az alkalmazott módszer a tévésorozatokból ismerős: az író nem teremt új figurát (ez nyilván túlzás is lenne néhány oldal kedvéért), inkább szemezget "az előző részek tartalmából". A kapuzárási pánikot ebben az epizódban érelzáródási pánikkal és szeptember 11. alkalmankénti felemlegetésével tetézi, az államokban megrendült bizalmáról azonban egy regénnyel korábban (Összeesküvés Amerika ellen) már számot adott, most a testbe vetett bizalommal számol le. A rövidke történet makkegészséges hőséből kíméletlen hirtelenséggel lesz nagybeteg: a reggeli úszás közben egyszer csak elfogy a levegő, amelyből, bár adódnak még boldog merevedések és virgonc évek, egyre kevesebb jut a hátralévő években. A medencébe még egy ereje teljében lévő, győztes ötvenes ugrik fejest, a partra azonban már egy leszázalékolt, vesztes amerikai vergődik. Átható kórházszag költözik ezzel a történetbe, és egy csapat jól szituált öregember (szomszédok a luxus nyugdíjasotthonban), akiket már csak betegségük milyensége különböztet meg egymástól. 'k töltik meg a kórházi várótermeket; a saját kocsijukkal érkező, keresztrejtvényt fejtő, műtétjükre váró halálraítéltek. A vége felé akad is egy jelenet - egy azon kevesek közül, melyekért megéri átfutni Roth kisregényét -, melynek sikerül visszaadnia a várótermek csendes horrorját. Kár, hogy a szerző még ezután is húzza-halasztja a mondandóját, a végére azonban csak kibukik, ami a szívét nyomta: "Az öregség nem csata, az öregség mészárlás." Ámen.

Fordította: Sóvágó Katalin, Európa Könyvkiadó, 2007, 129 oldal, 1900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.