KÖNYVMELLÉKLET – kritika

Harmincéves háború

Dan Jones – Marina Amaral: Lángoló világ. A hosszú háború 1914–1945

Könyv

Történeti munkákat képekkel illusztrálni egyáltalán nem újkeletű gyakorlat a könyvkiadásban, ugyanakkor érzékelhetően megnőtt az olyan kötetek iránti olvasói igény, amelyekben a szokásosnál is komolyabb hangsúly kerül a szöveg vizuális „megerősítésére”, elég csak az újabban divatos színes bookazine-okra utalni.

Sőt egyre-másra jelennek meg olyan albumok, amelyekben a hangsúly a textustól a képekre helyeződik. A pillanat erejével és az egy­idejűség információs tartalmával gyakran aligha vetekedhet a lassan építkező szöveg. Különösen hatásosak azok az utóbbi években megjelenő munkák, amelyekben az eredeti fekete-fehér képeket aprólékos munkával kiszínezik (ez filmek esetében is gyakorlat).

Ilyen ez a könyv is. A szövegek írója, a brit történész, tévés műsorvezető és újságíró, Dan Jones a magyar olvasók számára sem teljesen ismeretlen: szintén a Kossuth gondozásában jelent meg pár éve a templomos lovagrendről írt vaskos kötete (A templomosok. Isten szent harcosainak felemelkedése és bukása, 2018). Szerzőtársa, a brazil születésű képzőművész, Marina Amaral a fekete-fehér történelmi képek Photoshoppal végzett színezésével foglalkozik. A kötet, a címe szerint legalábbis, „a hosszú háború” legfontosabb mozzanatainak dokumentálására vállalkozik, a szövegeket a korszakban készült kétszáz fénykép köré rendezve. A szerzők nem kívánnak állást foglalni. Céljuk az, hogy – a több képen is szereplő – Churchill véleményét megerősítve az „élő, színes történelem” jól kiválasztott képeivel átélhetővé tegyék és olvasóközelbe hozzák „az írott történelem két legnagyobb katasztrófáját”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."