Folyóirat

Helikon 2015/4.

  • - banza -
  • 2016. június 26.

Könyv

Hiánypótló és roppant aktuális a Puskár Krisztián, Szirmai Anna és Szkárosi Endre által írt és fordított szám, melynek címe: „Az ólomévek kultúrája és utóélete – A terrorizmus az olasz művészetekben és irodalomban”.

Ólomévek, Aldo Moro, Vörös Brigádok, Gian Maria Volonté, A rendőrség megköszöni, Kiváló holttestek – a nevek és fogalmak csak úgy zsongtak a fejünkben valamikor, de hogy miről is van szó voltaképpen, mi ennek az egésznek a kontextusa, az valahogy nem állt össze. Ebben sokat segíthet a lapszám. Pier Paolo Pasolini Io so (Tudom) című politikai publicisztikája áll az élen, mely a maga gondolatritmusos retorikájával egyértelműen Zola J’accusse című, a Dreyfus-ügyben fordulatot hozó írását idézi. Pasolini kisebb sikerrel járt, mint francia kollégája – egy évvel a cikk megjelenése után, 1975-ben meggyilkolták, és ez a történet is egy politikai krimi alapja lehetne. Puskár Krisztián informatív tanulmánya éppen ilyesmiről szól, amikor áttekinti az ún. poliziottesco műfaját. Már csupán a filmek ismertetésénél irigykedünk: mennyi érdekesség, melyekből éppen a legjellemzőbbek zömét nem láthattuk akkoriban! És meghökkentő, hogy ez a filmművészet mennyire aktuálpolitikus volt, szinte az eseményekkel egy időben keletkezett, sőt Elio Petri Todo Modo című filmjében a valóságosnál már két évvel korábban megölik az „Aldo Morót” alakító Volontét. Akkor az Aczél-féle kultúrpolitika tiltotta el a magyar közönséget az „elkötelezett” művészet bizonyos szegmenseitől, ma a finnyás posztmodern esztétika. Mindig mindenről lekésünk.

Az aktuális olasz irodalomról is. Kivételt jelentett Leonardo Sciascia, éppen az ő regényéből készült az említett film. Raffaelle Donnarumma tanulmánya roppant gazdag irodalmat mutat be olyan, nekünk ismeretlen szerzőkkel, mint Nanni Balestrini, akinek lírájáról Szkárosi Endre írt érdekes esszét. És még: olasz kábítószer, olasz képregények. Kiváló.

585 oldal, 1300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.