Folyóirat

Helikon 2015/4.

  • - banza -
  • 2016. június 26.

Könyv

Hiánypótló és roppant aktuális a Puskár Krisztián, Szirmai Anna és Szkárosi Endre által írt és fordított szám, melynek címe: „Az ólomévek kultúrája és utóélete – A terrorizmus az olasz művészetekben és irodalomban”.

Ólomévek, Aldo Moro, Vörös Brigádok, Gian Maria Volonté, A rendőrség megköszöni, Kiváló holttestek – a nevek és fogalmak csak úgy zsongtak a fejünkben valamikor, de hogy miről is van szó voltaképpen, mi ennek az egésznek a kontextusa, az valahogy nem állt össze. Ebben sokat segíthet a lapszám. Pier Paolo Pasolini Io so (Tudom) című politikai publicisztikája áll az élen, mely a maga gondolatritmusos retorikájával egyértelműen Zola J’accusse című, a Dreyfus-ügyben fordulatot hozó írását idézi. Pasolini kisebb sikerrel járt, mint francia kollégája – egy évvel a cikk megjelenése után, 1975-ben meggyilkolták, és ez a történet is egy politikai krimi alapja lehetne. Puskár Krisztián informatív tanulmánya éppen ilyesmiről szól, amikor áttekinti az ún. poliziottesco műfaját. Már csupán a filmek ismertetésénél irigykedünk: mennyi érdekesség, melyekből éppen a legjellemzőbbek zömét nem láthattuk akkoriban! És meghökkentő, hogy ez a filmművészet mennyire aktuálpolitikus volt, szinte az eseményekkel egy időben keletkezett, sőt Elio Petri Todo Modo című filmjében a valóságosnál már két évvel korábban megölik az „Aldo Morót” alakító Volontét. Akkor az Aczél-féle kultúrpolitika tiltotta el a magyar közönséget az „elkötelezett” művészet bizonyos szegmenseitől, ma a finnyás posztmodern esztétika. Mindig mindenről lekésünk.

Az aktuális olasz irodalomról is. Kivételt jelentett Leonardo Sciascia, éppen az ő regényéből készült az említett film. Raffaelle Donnarumma tanulmánya roppant gazdag irodalmat mutat be olyan, nekünk ismeretlen szerzőkkel, mint Nanni Balestrini, akinek lírájáról Szkárosi Endre írt érdekes esszét. És még: olasz kábítószer, olasz képregények. Kiváló.

585 oldal, 1300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.