Könyv

Herpy Miklós: Aggházy Károly

  • Csont András
  • 2019. június 30.

Könyv

Igen magas színvonalú, hiánypótló monográfiát tett közzé a 19. század egyik jelentős magyar zongoravirtuózának unokája, aki egyébként csak amolyan amatőr kutató (a szöveget a zenetudós Gombos László gondozta és Bónis Ferenc írt hozzá előszót). Káprázatos illusztrációs anyag, eddig hozzáférhetetlen fényképek, naplók, levelek tömege, kiadatlan dokumentumok sokasága színezi az alcím ígéretét: Egy Liszt-tanítvány élete és kora.

Aggházy ars poetica gyanánt is felfogható mondatai a kor egyik jelentős dekadenséhez, a mára sajnos eléggé elfeledett Justh Zsigmondhoz írt, 1889-es levelében találhatók: „Mi lenne az élet az ő összes reálitásaival az idealizmus nélkül? Tehát daloljunk!”

Depressziós, de némileg mégis bohém szavak Berlinből; még nem annyira kétségbeesettek, mint az 1893-as, immár Budapesten írt levél katatóniája: „Múzsám szárnyai jégcsappá fagytak.”

Pedig pályája rendkívüli ígéretekkel indult: 23 évesen, Liszt ajánlólevelével érkezik Párizsba, ahol azonnal összeáll Hubay Jenővel, a hegedűvirtuózzal, duójuk a szalonok, koncerttermek attrakciója; fellépnek Brüsszelben és Londonban is; előttük az élet.

De amikor Aggházy 1881-ban hazatér és megházasodik, öt gyermeke születik, karrierje megtörik, és élete sebzettsége (válás, új házasság, válás) gyógyíthatatlannak bizonyul: „Hiába Magyarországon lehetetlen valamire menni a magyar embernek!” Halála dátuma szinte jelképes, hiszen a Monarchia végét is jelenti: 1918. október 2.

Rózsavölgyi és Társa, 2018, 227 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.