Könyv

Herpy Miklós: Aggházy Károly

  • Csont András
  • 2019. június 30.

Könyv

Igen magas színvonalú, hiánypótló monográfiát tett közzé a 19. század egyik jelentős magyar zongoravirtuózának unokája, aki egyébként csak amolyan amatőr kutató (a szöveget a zenetudós Gombos László gondozta és Bónis Ferenc írt hozzá előszót). Káprázatos illusztrációs anyag, eddig hozzáférhetetlen fényképek, naplók, levelek tömege, kiadatlan dokumentumok sokasága színezi az alcím ígéretét: Egy Liszt-tanítvány élete és kora.

Aggházy ars poetica gyanánt is felfogható mondatai a kor egyik jelentős dekadenséhez, a mára sajnos eléggé elfeledett Justh Zsigmondhoz írt, 1889-es levelében találhatók: „Mi lenne az élet az ő összes reálitásaival az idealizmus nélkül? Tehát daloljunk!”

Depressziós, de némileg mégis bohém szavak Berlinből; még nem annyira kétségbeesettek, mint az 1893-as, immár Budapesten írt levél katatóniája: „Múzsám szárnyai jégcsappá fagytak.”

Pedig pályája rendkívüli ígéretekkel indult: 23 évesen, Liszt ajánlólevelével érkezik Párizsba, ahol azonnal összeáll Hubay Jenővel, a hegedűvirtuózzal, duójuk a szalonok, koncerttermek attrakciója; fellépnek Brüsszelben és Londonban is; előttük az élet.

De amikor Aggházy 1881-ban hazatér és megházasodik, öt gyermeke születik, karrierje megtörik, és élete sebzettsége (válás, új házasság, válás) gyógyíthatatlannak bizonyul: „Hiába Magyarországon lehetetlen valamire menni a magyar embernek!” Halála dátuma szinte jelképes, hiszen a Monarchia végét is jelenti: 1918. október 2.

Rózsavölgyi és Társa, 2018, 227 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."