Folyóirat

Arzén és halászlé - Hévíz

  • - krusovszky -
  • 2012. május 25.

Könyv

A rendszerváltáskor alapított, a névválasztással nem sokat bíbelődő "művészeti és társadalmi folyóirat" fenntartói elérkezettnek érezték az időt, hogy újragondolják a lapot, és ehhez jó érzékkel olyan fiatal költő-drámaírót kértek fel főszerkesztőnek - Szálinger Balázs személyében -, aki egyfelől "országos szintű" vagy, ha tetszik, NB I-es irodalmár, másfelől sok szállal kötődik a környékhez. Szálinger meg maga mellé vette prózaszerkesztőnek Cserna-Szabó Andrást, és ebben a dinamikus felállásban láttak neki a reformoknak.

Az első szám borítódizájnja (a fiatal Szabó Lőrinc lírai tekintetével) rögtön bizonyítja, hogy egy kis vidéki lap is át tudja ugrani a saját árnyékát, csak ötletek kellenek hozzá - meg némi önkormányzati jóindulat.

Örömmel láthatjuk, hogy jól megférnek egymás mellett a "mindenhol" publikáló ismertebb nevek és a helyi szerzők, ahogy ugyancsak szervesen épülnek össze lokális témák az országos ügyekkel. A szépirodalmi rovat Kemény István komoly versével indít, de van itt egyebek mellett még sötét Bajtai-szöveg, dallamos Babiczky-költemény, egzotikus Jászberényi-próza, Maros András novellája pedig egyenesen az utóbbi idők egyik legerősebb kezdőmondatával lep meg: "Tizenöt éve juttattam kerekesszékbe ezt a férfit, aki harminc méterrel előttem gurul a járdán." A helyi fiatalságot a szép nevű Vörös Rózsa Cápám szíve arzén című verse képviseli kamaszos hévvel.

A kritikarovat se rossz, pedig mindig az indul be a legnehezebben. És ha már Cserna-Szabó szerkeszti a prózát, várható, hogy valami gasztronómia is idekeveredik: Fehér Béla kisesszéje a halászlé sűrű történelmében segít eligazodni. A főszerk. lapzáró írása pedig Szabó Lőrinc hévízi napjairól számol be, a csodálatos Chrysostoma nővérről sem feledkezve meg.

Még egy kicsit sok a kiszámítható szöveg, de a felfrissülni vágyóknak már így is ajánlható a Hévíz.

2012/1., 300 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.