Folyóirat

Arzén és halászlé - Hévíz

  • - krusovszky -
  • 2012. május 25.

Könyv

A rendszerváltáskor alapított, a névválasztással nem sokat bíbelődő "művészeti és társadalmi folyóirat" fenntartói elérkezettnek érezték az időt, hogy újragondolják a lapot, és ehhez jó érzékkel olyan fiatal költő-drámaírót kértek fel főszerkesztőnek - Szálinger Balázs személyében -, aki egyfelől "országos szintű" vagy, ha tetszik, NB I-es irodalmár, másfelől sok szállal kötődik a környékhez. Szálinger meg maga mellé vette prózaszerkesztőnek Cserna-Szabó Andrást, és ebben a dinamikus felállásban láttak neki a reformoknak.

Az első szám borítódizájnja (a fiatal Szabó Lőrinc lírai tekintetével) rögtön bizonyítja, hogy egy kis vidéki lap is át tudja ugrani a saját árnyékát, csak ötletek kellenek hozzá - meg némi önkormányzati jóindulat.

Örömmel láthatjuk, hogy jól megférnek egymás mellett a "mindenhol" publikáló ismertebb nevek és a helyi szerzők, ahogy ugyancsak szervesen épülnek össze lokális témák az országos ügyekkel. A szépirodalmi rovat Kemény István komoly versével indít, de van itt egyebek mellett még sötét Bajtai-szöveg, dallamos Babiczky-költemény, egzotikus Jászberényi-próza, Maros András novellája pedig egyenesen az utóbbi idők egyik legerősebb kezdőmondatával lep meg: "Tizenöt éve juttattam kerekesszékbe ezt a férfit, aki harminc méterrel előttem gurul a járdán." A helyi fiatalságot a szép nevű Vörös Rózsa Cápám szíve arzén című verse képviseli kamaszos hévvel.

A kritikarovat se rossz, pedig mindig az indul be a legnehezebben. És ha már Cserna-Szabó szerkeszti a prózát, várható, hogy valami gasztronómia is idekeveredik: Fehér Béla kisesszéje a halászlé sűrű történelmében segít eligazodni. A főszerk. lapzáró írása pedig Szabó Lőrinc hévízi napjairól számol be, a csodálatos Chrysostoma nővérről sem feledkezve meg.

Még egy kicsit sok a kiszámítható szöveg, de a felfrissülni vágyóknak már így is ajánlható a Hévíz.

2012/1., 300 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.