Könyv

Tanár úr kérem

Szinetár Miklós: Pályázat

Könyv

 


"Aki húszévesen nem forradalmár, annak nincs szíve; aki ötvenévesen nem konzervatív, annak nincs esze" - áll az olvasó számára irányt mutató idézet Szinetár Miklós kötetének borítóján, s mindjárt el is merenghetünk a kérdés felett: ugyan, vajon volt-e forradalmár húszévesen és konzervatív ötvenévesen a nyolcvanadik születésnapját idén erőben és egészségben megülő tekintélyes alkotóművész? Honthy Hanna Csárdáskirálynője emitt, s a nagyjából a Jancsó nyomába ereszkedő Az erőd amott, szóval a mély értelmű közhelyet mintha már rögvest megdöntené az ésszel és szívvel egyaránt gazdagon megáldott Szinetár példája. Merthogy a közhelyek már csak ilyenek: könnyű kézzel és számolatlanul lehet szertehinteni őket, ám ritkán állják ki az élet zavarba ejtően változatos tényeivel való összemérés próbáját. Úgy lehet, talán éppen ez a legfontosabb tanulsága a Pályázat című levélregénynek, amelynek lapjain Szinetár (következetesen és megfellebbezhetetlenül: a Tanár Úr) hajdani és egyszersmind képzeletbeli rendező tanítványát (János) okítja, míg az utóbbi levélről levélre elpanaszolja színigazgatói pályázatának vigasztalan vesszőfutását. Képzeletbelit írtunk, hiszen mindkét beszélő személy értelemszerűen a szerző szócsöve, méghozzá olyannyira, hogy Szinetár nemcsak saját kedves példázatait adja volt növendékének szájába (mint pl. a kultúratámogatás vs. vadászrepülőgép-vásárlás majd' minden interjú és kerekasztal-beszélgetés során menetrend szerint kijátszott adu ászát), de még az is előfordul, hogy a Tanár Úr egyik frappáns úti anekdotáját is a tanítvány meséli el - annak, aki a sztori slágfertig hőse volt.

 

Mintha csak Steinmann és a grófnő levelezne itt egymással a színház és a nagyvilág dolgairól: ahol is a teljes egyetértést legfeljebb a mester gyakorlati életbölcsességének erőteljesebb kidomborítása kedvéért töri meg egy-egy látszólagos nézetkülönbség. Mondhatjuk persze, hogy a forma, a keret másodlagos, s hogy a fő mégis inkább a tartalom, csakhogy forma és tartalom egységét itt szinte tankönyvbe illő érzékletességgel tárja elénk Szinetár kötete. Az önlevelezés műfaja ugyanis jótékonyan rásimul a szerző bombabiztos ítéleteire, és a tévedés esélyét csupán retorikai elővágás gyanánt felemlegető irályára. "Ezt már mondta! Ezt már mondta! Mondjon mást, az istenért" - idézi a politikusok szólamait elunó szerző A sevillai borbély librettóját, s valami ilyet érezhet az olvasó is, hacsak épp nem most találkozik legelső ízben a többszörös igazgató, alelnök, főrendező, tanár és örökös zsűritag véleményeivel. Merthogy a beszélő kétségkívül mindenkor divaton és csoporton kívül állt, és természetesen ott áll ma is: a hazaffyak és a doktriner korszerűsködők szekértáborai között, egyedül, s mindig harcban a korlátolt középvezetőkkel. S persze közben valahogy minden olyan ismerős: az alternatív előadáson leöntik a szerencsétlen nézőket, a kísérletező színházak színészei ápolatlanok, és nem szívesen jönnek ki a színházból a napfényre, a politikusok egyre csak megvonásokon törik a fejüket, a kritikusokra pedig tán kár is lenne szót vesztegetni. Szinetár könyve azért, biztos, ami biztos, erről a boldogtalan társaságról is módfelett informatív képet villant elénk: "Legtöbbjük szerencsétlen, vélhetően pótcselekvésből lett kritikus, mert nem lehetett rendező vagy író. A nők inkább nőimitátorok, rémesen néznek ki, és messziről hónaljszaguk van." Ezt persze az alighanem frissen parfümírozott "János" mondja, a Tanár Úr pedig rögvest siet jelezni, hogy a rettenetes "Balfai" és kritikushordája mellett azért van színháztudor, aki komoly bölcsészként ír a színházról, s így az ő elismerő szavaira direkte lehet adni. (Közbevetés és szatírjáték: az egyszemélyes dialógus kézre eső, ám a finnyás ízlésű olvasókat jobbára taszító megoldását csak tán nem épp "Balfai" egyik korábbi könyvéből irigyelte el Szinetár? Érdekes paradoxon lenne.)

A minden oldalnak bátran odamondogató kötet, amelybe a szerző lelkiismeretesen bemásolta néhány korábbi pályázati szövegét, valamint úti beszámolóját és vallásfilozófiai fejtegetését is, a nevekkel valamiképp mégis óvatosan bánik. "Gagyi" és "No Name" - Szinetár e két megjelöléssel írja le a számára oly ellenszenves és kártékonynak ítélt, felelős nélküli állam- és kultúrairányítási gyakorlatot, ám azért maga sem siet megtörni e praxist. Így persze kétségkívül kényelmesebb és biztonságosabb előhozakodni még a legsarkosabb ítéletekkel is, legyen szó akár a nyugati világ válságáról, akár - horribile dictu! - egy vidéki direktorválasztás küzdelmeiről. A komoly és sokszorosan lesújtó helyzet persze még itt, a színházak körül sem tekinthető teljesen reménytelennek (cseltoprongyba öltözött liberális alternatívok ide és zsinóros mentét öltő megélhetési jobboldaliak oda!), hiszen ahogyan azt "János" írja: "Tanár Úr! Ma egy kicsit optimista vagyok. Összeszámoltam: jelenleg hét magyarországi színigazgató a maga tanítványa. Köztük vannak már évtizedesek, de az újabbak is sikeresek. Tudom, hogy manapság nekik is egyre nehezebb, de azért megvannak, és ki így, ki úgy megőrzi a közönségét, és ami a legfontosabb, nincs közöttük öncélú zsarnok, akit gyűlöl a társulata! Szóval csak tanultak valamit..." Ahol tehát Szinetár Miklós a saját tanítványát tudja, ott mi is szívnyugalommal rendben találhatjuk a dolgokat. Hacsak úgy nem! Vagy ahogy azt maga a szerző írná: "Was für ein különbség!"

Európa, 2012, 292 oldal, 2900 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.