Könyv

Tanár úr kérem

Szinetár Miklós: Pályázat

Könyv

 


"Aki húszévesen nem forradalmár, annak nincs szíve; aki ötvenévesen nem konzervatív, annak nincs esze" - áll az olvasó számára irányt mutató idézet Szinetár Miklós kötetének borítóján, s mindjárt el is merenghetünk a kérdés felett: ugyan, vajon volt-e forradalmár húszévesen és konzervatív ötvenévesen a nyolcvanadik születésnapját idén erőben és egészségben megülő tekintélyes alkotóművész? Honthy Hanna Csárdáskirálynője emitt, s a nagyjából a Jancsó nyomába ereszkedő Az erőd amott, szóval a mély értelmű közhelyet mintha már rögvest megdöntené az ésszel és szívvel egyaránt gazdagon megáldott Szinetár példája. Merthogy a közhelyek már csak ilyenek: könnyű kézzel és számolatlanul lehet szertehinteni őket, ám ritkán állják ki az élet zavarba ejtően változatos tényeivel való összemérés próbáját. Úgy lehet, talán éppen ez a legfontosabb tanulsága a Pályázat című levélregénynek, amelynek lapjain Szinetár (következetesen és megfellebbezhetetlenül: a Tanár Úr) hajdani és egyszersmind képzeletbeli rendező tanítványát (János) okítja, míg az utóbbi levélről levélre elpanaszolja színigazgatói pályázatának vigasztalan vesszőfutását. Képzeletbelit írtunk, hiszen mindkét beszélő személy értelemszerűen a szerző szócsöve, méghozzá olyannyira, hogy Szinetár nemcsak saját kedves példázatait adja volt növendékének szájába (mint pl. a kultúratámogatás vs. vadászrepülőgép-vásárlás majd' minden interjú és kerekasztal-beszélgetés során menetrend szerint kijátszott adu ászát), de még az is előfordul, hogy a Tanár Úr egyik frappáns úti anekdotáját is a tanítvány meséli el - annak, aki a sztori slágfertig hőse volt.

 

Mintha csak Steinmann és a grófnő levelezne itt egymással a színház és a nagyvilág dolgairól: ahol is a teljes egyetértést legfeljebb a mester gyakorlati életbölcsességének erőteljesebb kidomborítása kedvéért töri meg egy-egy látszólagos nézetkülönbség. Mondhatjuk persze, hogy a forma, a keret másodlagos, s hogy a fő mégis inkább a tartalom, csakhogy forma és tartalom egységét itt szinte tankönyvbe illő érzékletességgel tárja elénk Szinetár kötete. Az önlevelezés műfaja ugyanis jótékonyan rásimul a szerző bombabiztos ítéleteire, és a tévedés esélyét csupán retorikai elővágás gyanánt felemlegető irályára. "Ezt már mondta! Ezt már mondta! Mondjon mást, az istenért" - idézi a politikusok szólamait elunó szerző A sevillai borbély librettóját, s valami ilyet érezhet az olvasó is, hacsak épp nem most találkozik legelső ízben a többszörös igazgató, alelnök, főrendező, tanár és örökös zsűritag véleményeivel. Merthogy a beszélő kétségkívül mindenkor divaton és csoporton kívül állt, és természetesen ott áll ma is: a hazaffyak és a doktriner korszerűsködők szekértáborai között, egyedül, s mindig harcban a korlátolt középvezetőkkel. S persze közben valahogy minden olyan ismerős: az alternatív előadáson leöntik a szerencsétlen nézőket, a kísérletező színházak színészei ápolatlanok, és nem szívesen jönnek ki a színházból a napfényre, a politikusok egyre csak megvonásokon törik a fejüket, a kritikusokra pedig tán kár is lenne szót vesztegetni. Szinetár könyve azért, biztos, ami biztos, erről a boldogtalan társaságról is módfelett informatív képet villant elénk: "Legtöbbjük szerencsétlen, vélhetően pótcselekvésből lett kritikus, mert nem lehetett rendező vagy író. A nők inkább nőimitátorok, rémesen néznek ki, és messziről hónaljszaguk van." Ezt persze az alighanem frissen parfümírozott "János" mondja, a Tanár Úr pedig rögvest siet jelezni, hogy a rettenetes "Balfai" és kritikushordája mellett azért van színháztudor, aki komoly bölcsészként ír a színházról, s így az ő elismerő szavaira direkte lehet adni. (Közbevetés és szatírjáték: az egyszemélyes dialógus kézre eső, ám a finnyás ízlésű olvasókat jobbára taszító megoldását csak tán nem épp "Balfai" egyik korábbi könyvéből irigyelte el Szinetár? Érdekes paradoxon lenne.)

A minden oldalnak bátran odamondogató kötet, amelybe a szerző lelkiismeretesen bemásolta néhány korábbi pályázati szövegét, valamint úti beszámolóját és vallásfilozófiai fejtegetését is, a nevekkel valamiképp mégis óvatosan bánik. "Gagyi" és "No Name" - Szinetár e két megjelöléssel írja le a számára oly ellenszenves és kártékonynak ítélt, felelős nélküli állam- és kultúrairányítási gyakorlatot, ám azért maga sem siet megtörni e praxist. Így persze kétségkívül kényelmesebb és biztonságosabb előhozakodni még a legsarkosabb ítéletekkel is, legyen szó akár a nyugati világ válságáról, akár - horribile dictu! - egy vidéki direktorválasztás küzdelmeiről. A komoly és sokszorosan lesújtó helyzet persze még itt, a színházak körül sem tekinthető teljesen reménytelennek (cseltoprongyba öltözött liberális alternatívok ide és zsinóros mentét öltő megélhetési jobboldaliak oda!), hiszen ahogyan azt "János" írja: "Tanár Úr! Ma egy kicsit optimista vagyok. Összeszámoltam: jelenleg hét magyarországi színigazgató a maga tanítványa. Köztük vannak már évtizedesek, de az újabbak is sikeresek. Tudom, hogy manapság nekik is egyre nehezebb, de azért megvannak, és ki így, ki úgy megőrzi a közönségét, és ami a legfontosabb, nincs közöttük öncélú zsarnok, akit gyűlöl a társulata! Szóval csak tanultak valamit..." Ahol tehát Szinetár Miklós a saját tanítványát tudja, ott mi is szívnyugalommal rendben találhatjuk a dolgokat. Hacsak úgy nem! Vagy ahogy azt maga a szerző írná: "Was für ein különbség!"

Európa, 2012, 292 oldal, 2900 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.