Képregény

Intézményesülés, elbeszélések, médiumok

  • Kránicz Bence
  • 2019. február 24.

Könyv

Az olvasóriasztó cím hiánypótló vállalkozást takar: a hazai képregénytudomány megszerveződését jelző tanulmányokat közöl, többnyire a médiakutatás és az irodalomtudomány felől érkező szerzőktől. Ez már egy sorozat második kötete, de nem csak ebből egyértelmű, hogy szokatlanul felpezsdült a képregényes közösség. Miközben a piac folyamatosan bővül, Pécsen Képregénytudományi Kutatóközpont alakult, egyetemi kurzusokon és irodalmi folyóiratokban is egyre több szó esik a médiumról. Éppen ezért lenne fontos, hogy az ehhez hasonló könyvekben valóban tudományos írásokat és ne vegyes műfajú, tapogatózó szövegeket olvassunk. Ebből a szempontból a Vincze Ferenc szerkesztette kötet elegyes színvonalú.

Több szerző is siet leszögezni, hogy a magyar képregénytudomány egyelőre alakulófélben van, és talán ennek tudható be, hogy a könyvben kisebbségbe kerültek az érvelő, feltevéseken alapuló tanulmányok (jól megfogalmazott hipotézise voltaképpen csak Dunai Tamásnak van a képregények narratív komplexitásáról), a módszertani kérdések pedig általában tisztázatlanok (megint csak Dunai a kivétel, meg az önreflexív képregényeket elemző Szép Eszter). Ugyanakkor bekerült a kötetbe Vass Norbert erőltetett humorú ismertetője Csordás Dániel képregényblogjáról, Sári Orsolya szellemtelen leírása A Néma Revolverek Városa Sarlós Endre-féle adaptációjáról, és egy elvileg az interaktív webképregényről szóló, valójában a videójátékok történetét feleslegesen hosszan – és persze így is vázlatosan – ecsetelő cikk. A szövegek ugyanakkor könnyen olvashatók és változatos témákat járnak körül, még ha együttesen nem is győznek meg maradéktalanul arról, hogy a magyar képregénytudomány itt topog az ajtóban. De nyilvánvaló, hogy a kutatók minden hasonló munkával közelebb kerülnek a tudományos nyelvhasználathoz és az izgalmasabb kérdésekhez.

Szépirodalmi Figyelő Alapítvány, 2018, 204 oldal, 2750 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.