Képregény

Intézményesülés, elbeszélések, médiumok

  • Kránicz Bence
  • 2019. február 24.

Könyv

Az olvasóriasztó cím hiánypótló vállalkozást takar: a hazai képregénytudomány megszerveződését jelző tanulmányokat közöl, többnyire a médiakutatás és az irodalomtudomány felől érkező szerzőktől. Ez már egy sorozat második kötete, de nem csak ebből egyértelmű, hogy szokatlanul felpezsdült a képregényes közösség. Miközben a piac folyamatosan bővül, Pécsen Képregénytudományi Kutatóközpont alakult, egyetemi kurzusokon és irodalmi folyóiratokban is egyre több szó esik a médiumról. Éppen ezért lenne fontos, hogy az ehhez hasonló könyvekben valóban tudományos írásokat és ne vegyes műfajú, tapogatózó szövegeket olvassunk. Ebből a szempontból a Vincze Ferenc szerkesztette kötet elegyes színvonalú.

Több szerző is siet leszögezni, hogy a magyar képregénytudomány egyelőre alakulófélben van, és talán ennek tudható be, hogy a könyvben kisebbségbe kerültek az érvelő, feltevéseken alapuló tanulmányok (jól megfogalmazott hipotézise voltaképpen csak Dunai Tamásnak van a képregények narratív komplexitásáról), a módszertani kérdések pedig általában tisztázatlanok (megint csak Dunai a kivétel, meg az önreflexív képregényeket elemző Szép Eszter). Ugyanakkor bekerült a kötetbe Vass Norbert erőltetett humorú ismertetője Csordás Dániel képregényblogjáról, Sári Orsolya szellemtelen leírása A Néma Revolverek Városa Sarlós Endre-féle adaptációjáról, és egy elvileg az interaktív webképregényről szóló, valójában a videójátékok történetét feleslegesen hosszan – és persze így is vázlatosan – ecsetelő cikk. A szövegek ugyanakkor könnyen olvashatók és változatos témákat járnak körül, még ha együttesen nem is győznek meg maradéktalanul arról, hogy a magyar képregénytudomány itt topog az ajtóban. De nyilvánvaló, hogy a kutatók minden hasonló munkával közelebb kerülnek a tudományos nyelvhasználathoz és az izgalmasabb kérdésekhez.

Szépirodalmi Figyelő Alapítvány, 2018, 204 oldal, 2750 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.