Képregény

Intézményesülés, elbeszélések, médiumok

  • Kránicz Bence
  • 2019. február 24.

Könyv

Az olvasóriasztó cím hiánypótló vállalkozást takar: a hazai képregénytudomány megszerveződését jelző tanulmányokat közöl, többnyire a médiakutatás és az irodalomtudomány felől érkező szerzőktől. Ez már egy sorozat második kötete, de nem csak ebből egyértelmű, hogy szokatlanul felpezsdült a képregényes közösség. Miközben a piac folyamatosan bővül, Pécsen Képregénytudományi Kutatóközpont alakult, egyetemi kurzusokon és irodalmi folyóiratokban is egyre több szó esik a médiumról. Éppen ezért lenne fontos, hogy az ehhez hasonló könyvekben valóban tudományos írásokat és ne vegyes műfajú, tapogatózó szövegeket olvassunk. Ebből a szempontból a Vincze Ferenc szerkesztette kötet elegyes színvonalú.

Több szerző is siet leszögezni, hogy a magyar képregénytudomány egyelőre alakulófélben van, és talán ennek tudható be, hogy a könyvben kisebbségbe kerültek az érvelő, feltevéseken alapuló tanulmányok (jól megfogalmazott hipotézise voltaképpen csak Dunai Tamásnak van a képregények narratív komplexitásáról), a módszertani kérdések pedig általában tisztázatlanok (megint csak Dunai a kivétel, meg az önreflexív képregényeket elemző Szép Eszter). Ugyanakkor bekerült a kötetbe Vass Norbert erőltetett humorú ismertetője Csordás Dániel képregényblogjáról, Sári Orsolya szellemtelen leírása A Néma Revolverek Városa Sarlós Endre-féle adaptációjáról, és egy elvileg az interaktív webképregényről szóló, valójában a videójátékok történetét feleslegesen hosszan – és persze így is vázlatosan – ecsetelő cikk. A szövegek ugyanakkor könnyen olvashatók és változatos témákat járnak körül, még ha együttesen nem is győznek meg maradéktalanul arról, hogy a magyar képregénytudomány itt topog az ajtóban. De nyilvánvaló, hogy a kutatók minden hasonló munkával közelebb kerülnek a tudományos nyelvhasználathoz és az izgalmasabb kérdésekhez.

Szépirodalmi Figyelő Alapítvány, 2018, 204 oldal, 2750 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.