Könyv

Andrew Lloyd Webber: Maszk nélkül

Könyv

A musical műfajának már régen főnemesített brit óriása „sokáig ellenállt a kísértésnek”, de azért a 70. életévére csak megírta a visszaemlékezéseit. És milyen jól tette! A zenés színház elkötelezettjei számára nem is annyira ajánlott, mint inkább kötelező olvasmány lesz ez a lefegyverzően szubjektív kötet, amely a zsenge gyermekkortól Az operaház fantomjának 1986-os londoni ősbemutatójáig tárgyalja a nemes lord életét és pályafutását. Méghozzá keresetlenül, szórakoztatóan és roppant részletesen, s akár a hajdani ledorongoló kritikákból is elfogulatlanul sokat idézve. Olyannyira tüzetes a beszámoló, hogy abban még hazánknak és a Macskák pionír érdemű 1983-as budapesti premierjének is jut egy galambpiszoknyi hely – a szó legszorosabb értelmében. A bennfentes szakmai poénok és az angolszász kulturális utalások valóságos garmadája pedig szinte már zavarba is hozza és olykor egyenesen rejtvényfejtésre készteti a magyar olvasót. Különösen azért, mivel Lloyd Webber visszaemlékezésének fordítása fájdalmasan megsínylette az amúgy dicséretesen naprakész gyorsaságot. A hétköznapi sutaságok és fésületlenségek sora mellett így nettó leiterjakabok is jócskán fellelhetők a szövegben, és olyan fordulatokat is szép számmal találhatunk e könyvben, amelyeket Horváth M. Zsanett teljesen fölöslegesen fordított le a saját feje után, mert azoknak már létezik rég bevezetett és elfogadott magyarításuk.

László Ferenc

21. Század Kiadó, 2018, 528 oldal, 4990 Ft

 

 

 

 

 

Magyar kiadás:

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.