Könyv

Andrew Lloyd Webber: Maszk nélkül

Könyv

A musical műfajának már régen főnemesített brit óriása „sokáig ellenállt a kísértésnek”, de azért a 70. életévére csak megírta a visszaemlékezéseit. És milyen jól tette! A zenés színház elkötelezettjei számára nem is annyira ajánlott, mint inkább kötelező olvasmány lesz ez a lefegyverzően szubjektív kötet, amely a zsenge gyermekkortól Az operaház fantomjának 1986-os londoni ősbemutatójáig tárgyalja a nemes lord életét és pályafutását. Méghozzá keresetlenül, szórakoztatóan és roppant részletesen, s akár a hajdani ledorongoló kritikákból is elfogulatlanul sokat idézve. Olyannyira tüzetes a beszámoló, hogy abban még hazánknak és a Macskák pionír érdemű 1983-as budapesti premierjének is jut egy galambpiszoknyi hely – a szó legszorosabb értelmében. A bennfentes szakmai poénok és az angolszász kulturális utalások valóságos garmadája pedig szinte már zavarba is hozza és olykor egyenesen rejtvényfejtésre készteti a magyar olvasót. Különösen azért, mivel Lloyd Webber visszaemlékezésének fordítása fájdalmasan megsínylette az amúgy dicséretesen naprakész gyorsaságot. A hétköznapi sutaságok és fésületlenségek sora mellett így nettó leiterjakabok is jócskán fellelhetők a szövegben, és olyan fordulatokat is szép számmal találhatunk e könyvben, amelyeket Horváth M. Zsanett teljesen fölöslegesen fordított le a saját feje után, mert azoknak már létezik rég bevezetett és elfogadott magyarításuk.

László Ferenc

21. Század Kiadó, 2018, 528 oldal, 4990 Ft

 

 

 

 

 

Magyar kiadás:

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.