Könyv

Ira Levin: Rosemary gyermeke

  • Benedeksz
  • 2014. július 10.

Könyv

Kicsit félve vettem kézbe a könyvet, ugyanis pont előtte olvastam el a folytatását, amely éppen három évtizeddel az alapmű megjelenése (1967) után született (magyarul: Rosemarynak nagyfia van; Kalandor Kiadó, 2006), és annak nemcsak meglehetősen soványka a története, de ráadásul tele van rossz mondatokkal (legalábbis magyarul). De fölöslegesen aggódtam. A Rosemary gyermeke azok számára is remek olvasmány, akik úgy érzik, hogy a könyökükön jön ki Polanski filmje. Azon ritka párosítások egyikével állunk szemben, amikor az eredeti mű és az adaptáció teljesen egyenértékű. A regényt egyetlen nap alatt végig lehet olvasni, nem hagyja, hogy letegyük, a sztori pörög, a párbeszédek élnek, a szereplőket a filmtől függetlenül is tisztán látjuk magunk előtt, és ahogy annak egy igazi thrillerben lennie kell, fejezetről fejezetre nő a feszültség. A rendszerváltás környékén már megjelent magyarul - furcsa módon akkor Rosemary gyereket vár címmel -, ám érdemes volt leporolni, és most méltó köntösbe csomagolva elhelyezni a magyar olvasók polcán, mégpedig immáron a végleges helyén: a klasszikusok között.

Elvégre mi más lenne egy olyan mű, amely fél évszázaddal a keletkezése után is ugyanolyan eleven és élettel teli, mi több, aktuális maradt? Chuck Palahniuk azt írja az előszóban, hogy a Rosemary gyermeke forradalmi újítása az volt, hogy a horrort az Isten háta mögötti, elhagyatott kastélyokból és temetőkből behozta a szomszéd szobába. Majd jött utána az Ördögűző, az "men és a hasonló klónok, amelyek kapcsán Ira Levin azon kesereg a kötet végén közölt, 2003-as utószavában, hogy mostanra generációk nőttek úgy fel, hogy készpénznek veszik a Sátán létezését, és ha ő annak idején nem akar újszerű horrort írni, akkor "talán ma nem rohangálna a világban annyi vallási fundamentalista".

Fordította Varsányi Mária. Agave, 2014, 244 oldal, 2880 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.