rés a présen

„Irodalmi vendéglátás”

Páli Orsolya, a Magvető Café üzletvezetője, blogger

  • rés a présen
  • 2019. október 26.

Könyv

rés a présen: A kezdetektől vezeted a Magvető kávézóját. Lelkes volt az indulás?

Páli Orsolya: Amikor Nyáry Krisztán lett a Magvető Kiadó igazgatója, akkor kezdtek el aktívan gondolkozni a kiadóban egy olyan hely kialakításán, amely találkozási pont lehet az olvasókkal, s könyvesbolt és kávéház is egyben. Mikor kiderült, hogy a volt Hátsó Kapu lehet a legalkalmasabb, akkor jöttem a képbe, mint üzletvezető/háziasszony. A kávézó 2017. április 11-én nyitott, és azóta kiderült, hogy a hely többfunkciós. Napközben kávéház (coworking iroda, munkamegbeszélések helyszíne, tanulószoba), délután-este programhelyszín, egyre gyakrabban pedig sajtóesemények, workshopok, filmforgatások tere. Nem mellesleg a kiadó szerzőinek könyvbemutatóit, születésnapi ünnepségeit itt tartjuk. A könyvhét és a könyvfesztivál meghívottjait vendégül látjuk, az interjúkat is a kávézóba szervezzük. Óriási volt a meglepetés, amikor nem sokkal az indulás után 2017-ben mi lettünk az Év Közösségi Tere.

rap: Honnan jöttél a Dob utcába?

PO: Nyáry Krisztiánnal régóta barátok vagyunk, rendszeresen a vendégem volt a Király utcában, ahol egy kis kávézót, a Mozaikot üzemeltettem. Már itt szóba került, ha lesz egyszer egy „helye”, engem szeretne házigazdának. Az irodalommal mindig szoros kapcsolatom volt mint olvasó, és már a Mozaikban is szerveztem különféle kulturális találkozókat. Szeretem, ha sok ember jól érzi magát egy helyen.

rap: Milyen rendezvények találtak otthonra nálatok?

PO: Rengeteg eseményünk van, hiánypótló ez a fajta irodalmi vendéglátás. A könyvbemutatókon túl viszont rendszeresen vendégül látjuk a Revizor OFFline-t, a Vylyan borászat irodalmi estjeit Juhász Annával, az UNICEF Magyarországot, a Magyar Hospice Alapítványt, a Magyar Helsinki Bizottságot. Játsszuk a TEHER ALATT NŐ avagy: itt nem lehet megmaradni című előadást és Horváth Antal János darabját A kutya életbe, avagy Az ágy közös, a párna… címmel.

rap: Milyen kiemelt programok lesznek az új évadban?

PO: Mindegyik program ugyanolyan fontos nekünk, minden egyes új könyv megjelenése nagy öröm, ahogy a szerzőkkel, a szerkesztőkkel, a kiadó munkatársaival adódó személyes találkozások is. Ígérem, hogy remek beszélgetések lesznek ebben az évadban is, és izgalmas titkok derülnek ki egy-egy könyv születéséről.

rap: Nem csak az irodalmat, a képzőművészetet is szereted.

PO: A képzőművészettel semmi szoros kapcsolatom nincs, egyszerű rajongó vagyok. Saját magam szórakoztatására csinálok egy blogot Whistler mamája címmel, idő hiányában nem túl rendszeresen. De ha már túlcsordul bennem a közléskényszer, humor, düh, akkor megszabadulok tőlük ezen a felületen.

rap: Honnan meríted az írásához az ötleteket?

PO: Bármennyire csap az élet, humorral túl lehet élni. Hogy festményekhez írok szöveget, azért van, mert nekem egy festmény sokat tud mondani, meglódul tőle a képzeletem. Minden egyes érzéshez, párbeszédhez, hétköznapi helyzethez van kép. Legyen az barokk, viktoriánus vagy barlangrajz. A blogom alcíme az, hogy A teremőr néni szerint. Úgy képzelem, ül a néni a sarokban, a flamand festmények közt kardigánban, bokájánál a retikül, benne az Olympos citromlés flakonban a rumos tea, és látogató alig. Hát ráér alaposan megnézni a képeket, és elspekulál, mi is van azokon.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.