Iván és a csalás – Andrassew Iván: Csanád és a család

  • Vári György
  • 2013. május 3.

Könyv

Szegedi Csanád, a neonáciból lett neozsidó fordulata hallatlanul izgalmas eset – Andrassew Ivánt azonban egyáltalán nem érdekli. Mégis könyvet írt belőle.


Szegedi Csanád története elsőre sokunkból reflexszerű kárörvendést váltott ki, ami nem túl nagyvonalú dolog ugyan, de érthető. Andrassew Ivánból ez az érzés könyve tanúsága szerint elmúlt, szomorúságra csak az ad némi okot, hogy nem is váltotta fel az égvilágon semmi. A szerzőt egyáltalán nem érintette meg, egészen egyszerűen nem érdekli a hallatlanul izgalmas és megrázó eset – mégis könyvet írt belőle.

Illetve még ez is túlzás. Egymás mellé pakolt nem teljesen világos koncepció szerint összeválogatott, különböző műfajú és színvonalú szövegeket a hungarista portálok „leleplező” cikkeitől Tamás Gáspár Miklós ÉS-beli esszéjéig, vagy Baruch Oberlander rabbinak az esetről írott zsidó vallásjogi szempontú kis traktátusáig, hogy rövid és meghökkentően semmitmondó kommentárokat fűzzön hozzájuk. Megállapítja, hogy Csanád a Jobbik ideológusa volt, de az, amit ennek igazolására felhoz, inkább szervezői és üzleti képességekről tanúskodik, semmint ideológusi affinitásról. Megállapítja, hogy a szélsőjobbos merchandise árusítása jó üzlet, és hogy a lelkes jobbikosok egyúttal piacot is jelentenek az efféle vállalkozásoknak. Egy ponton valami nyilas szemét hosszas idézésének magyarázatául azt kapjuk, hogy meg kívánja mutatni, milyen tónusban lehet már beszélni Magyarországon, vagyis lényegében azt, hogy a nácik alkalomadtán csúnyán zsidóznak. Efféle súlyos igazságokkal szembesülhetünk ebben a szénaboglyaként összehányt szövegkupacban, mással nemigen.

Ahhoz, hogy bármit is megtudjunk a Jobbik-jelenség üzleti hátteréről, a Google-használatnál valamivel komolyabb oknyomozó munkára lett volna szükség, a Jobbik-jelenség megértéséhez némi szellemi elmélyülésre, Szegedi Csanád drámájának megmutatásához, közösségi tanulságainak levonásához pedig történeti és lélektani érzékre, cseppnyi empátiára. Lényegében tehát munkára, és ez az, ami teljesen hiányzik a könyvből, amelyből jellemző módon kiderül, hogy szerzője nem tartotta fontosnak megvárni, amíg maga a főhős átlátja saját történetét, hogy aztán érdemben beszélgethessen vele. Andrassew kommentárjai még csak nem is szellemesek: ha néha gonoszak, akkor sincsen szavainak éle. Egyszerűen közelebb van pár száz vagy ezer karakterrel a leadáshoz. Még az eset napvilágra kerülését követően némiképp talán vicces, de egy bármit is megérteni szándékozó, „feltáró” munka borítójaként már meglehetősen ízléstelen címlap-karikatúra sem váltja be tehát az ilyesmit kedvelő olvasók beléje vetett reményeit.

Csanád „családjairól”, indíttatásáról, pártjáról, üzletfeleiről nem tudunk meg semmi olyat, amit magunk ne tudnánk tíz perc alatt kiguglizni. Az idézett cikkek viszont többnyire érdekesek, mivel a téma maga roppant érdekes. Belegondolni az elfojtásoknak abba a hálózatába, amely Klein Magdolna holokauszt-túlélő unokájából Szegedi Csanád jobbikos EP-képviselőt csinálta, abba a legklasszikusabb értelemben vett drámai eseménybe, amelyet egy harminc éve zajló élettörténet maradéktalan összeomlása jelent, abba az egyszerre nyomorúságos és felemelő munkába, amely az újjáépítésével járhat, továbbá a pártkarrier stációinak feltérképezése és ezernyi más bőven megérne egy igazi könyvet egy olyan igazi szellemi ember tollából, amilyen például Andrassew Iván. Erről a szövegről viszont üvölt, hogy semmi nem volt fontos, csak az, hogy ezzel a borítóval, Andrassew és Szegedi nevével megjelenhessen – a zsidókra, nácikra és pláne kombinációjukra mindig fogékony úri közönség mulattatására. Ebben a könyvben sem érzelmi, sem szellemi erőfeszítés nyomai nem lelhetők fel, szimpla átverés némi (tényleg nem túl sok) ízléstelenséggel felöntve. Kosztolányi Az elsodort faluról szólva figyelmeztette gúnyosan Szabó Dezsőt, hogy valaki alighanem visszaélt a nevével, amikor kiadta ezt a könyvet. Remélem, hogy Andrassew Ivánnal is csak ez történik.

XXI. Század Kiadó Kft., 2013


Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”