Könyv

Jasper Fforde: A Jane Eyre eset

Könyv

Ponyva a javából: alapjában véve krimi, de sci-fiként, fantasyként és romantikus regényként is megállná a helyét, mindehhez pedig még adjunk jó adag humort és iróniát. Fforde könyvében valamiféle alternatív (sőt jövőbeli) múltban járunk, mintha a Sliders egyik átjáróján pottyantunk volna ki. Egy olyan, 80-as évekbeli Angliát kapunk ugyanis, ahol a rendvédelmi erők időugrásokat végeznek, a legnagyobb maffiaharcokat művészettörténeti irányzatok képviselői folytatják, és terrorcselekménynek egy-egy régész szereplő elrablása vagy klasszikus Shakespeare-szonett megcsonkítása számít. Az utcákon Shakespeare-automaták; a háztartásokban klónozókészlet, hogy a házikedvenc dodónkat összerakhassuk magunknak; ráadásul egyes génmanipulált könyvmolyok segítségével turisták lehetünk Wordsworth versében. Az Irodet hű ügynöke lesz a főszereplőnk, Thursday Next, aki a hamis Dickensek lenyomozása helyett a világ harmadik leggonoszabb rosszfiújával kerül szembe. Csalás és ámítás ügyesen csavart valóságtorzítással. Nagy tanulság persze nincs, hacsak a krími háborút háttérszálként felvonultató dörgő pacifizmust nem gondoljuk annak. Helyette azonban az élvezetes meseszövés, az ügyesen összerakott karakterek kárpótolnak. Mindent egybevetve Fforde könyvének egyik legnagyobb erénye, hogy az, ami: a legjobb értelemben vett szórakoztató irodalom, szemenszedett fikció, ahol az irodalom több mint létkérdés.

Fordította: Tóth Tamás Boldizsár. CorLeonis, 2013, 374 oldal, 2990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.