Könyv

Jo Nesbø: Szomjúság

  • bánza
  • 2017. december 23.

Könyv

Az egykor a norvég társadalom repedéseit leleményesen figyelő szerző mára beleesett minden sikeres tömegkulturális pálya szinte szükségszerű csapdájába: nem regényeket, hanem locsi-fecsi forgatókönyveket ír, amikor a cselekmény szétterítése leginkább azt célozza, hogy nem is annyira film, hanem inkább egy 13 részes tévésorozat lehessen a végeredmény. (És a regény nyitott befejezése megnyitja az utat egy esetleges 2. évad felé is…)

Felszámoltatik az embernek ember által való ábrázolása, ennek egyik jele, hogy a gyilkos vagy tettes nem esendő és rémtetteivel együtt is még emberi keretek közt értelmezhető alak, hanem a hollywoodi álmok szerelőcsarnokából előgördülő úgynevezett Főgonosz lesz, szinte természetfeletti képességekkel rendelkező valaki, már nem is személy, hanem amolyan princípium, a radikális rossz megtestesítője. Erői is szinte letörhetetlenek, ravaszsága földöntúli, motivációja metafizikus, terve sátánista istenpótlék. Ez romantika, de nem a hamvas 19. századi (Conan Doyle, Jules Verne); a Nesbø-féle vad és nyálasan giccses naturalizmus, morálisan folyamatosan kérődző alakokkal. A skandináv regények leglényege, azaz a plasztikus társadalomrajz megy ekkor a süllyesztőbe. Ezzel egyidejűleg tör fel az aberráció, a perverzió, a brutalitás, a pedofília és minden egyéb parafília, köztük a központi elem, a vámpirizmus szökőkútja.

A híres Harry Hole visszatér, és minduntalan ama távolról sem kierkegaardi mélységű kérdésen töpreng, hogy akkor megigyon egy sört (whiskyt), vagy ne igyon meg. De akár megissza, akár nem, az olvasó mindenképpen meg fogja bánni.

Fordította Petrikovics Edit. Animus, 2017, 496 oldal, 3980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."