Könyv

Joachim Meyerhoff: Mikor lesz végre megint olyan, amilyen sosem volt

Könyv

Hogy mi a nagyobb őrültség: harangozni naphosszat és körbe-körbesétálni egy parkban, vagy vérszerződést kötni egy kutyával és dührohamot kapni, ha a szülők nem engedik végignézni az esti filmet a tévében? Nem egyszerű választani. Pedig az előbbit egy pszichiátrián kezelt „agyroki” műveli, az utóbbit egy „normális” hétéves kisfiú.

Joachim a régen csak Tartományi Hülyék Intézetének nevezett észak-német kisváros pszichiátriáján nő fel, szerető szüleivel, két egyfolytában kisöccsüket froclizó bátyjával, imádott kutyájával és 1500 testi és lelki fogyatékos gyerekkel. Édesapja az intézet igazgatója, így Joachim közelről szemlélheti az általa csak „trotliknak” vagy „síkagyúaknak” nevezett lakókat. Éjjelente üvöltésükre alszik el, nappal velük játszik. Közben ő maga is feszeng, dühkitörései sűrűsödnek, a tanulásban lemarad és csak az ebéd közben is kérdezz-feleleket játszó szupercsalád nyújt neki vigaszt, különösen rajongva szeretett édesapja. Míg a pszichiátria falain belül minden abnormálisnak hat, addig saját házuk falai békéről, szeretetről és normalitásról tanúskodnak. Aztán ahogy Joachim egyre nagyobb és idősebb lesz, úgy töredezik szét az idillinek hitt kép is: anyai dührohamok, egymástól messzire tolt házastársi ágyak, egy végzetes baleset, egy betegség és a mindent betöltő fájdalom. Hirtelen mintha megfordulna a világ, a külső belsővé lesz és Joachim otthona őrültebbé válik, mint odakint az összes épület az A-tól az M-ig. Ahogy az abnormalitás beköltözik a házba, úgy fogy el a regényből a humor és válik komor történetté Joachim élete, felnőtté válása és elszakadása egy helytől, mely avatatlan szemnek csupán megannyi rácsos ablak és üvöltő, a kertben guruló bolond, középen egy vidám kis otthonnal, a normalitás szigetével. Joachim azonban pontosan tudja: nincsenek határvonalak.

Fordította: Fodor Zsuzsa. Tea Kiadó, 2015, 268 oldal, 3190 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.