Könyv

Joachim Meyerhoff: Mikor lesz végre megint olyan, amilyen sosem volt

Könyv

Hogy mi a nagyobb őrültség: harangozni naphosszat és körbe-körbesétálni egy parkban, vagy vérszerződést kötni egy kutyával és dührohamot kapni, ha a szülők nem engedik végignézni az esti filmet a tévében? Nem egyszerű választani. Pedig az előbbit egy pszichiátrián kezelt „agyroki” műveli, az utóbbit egy „normális” hétéves kisfiú.

Joachim a régen csak Tartományi Hülyék Intézetének nevezett észak-német kisváros pszichiátriáján nő fel, szerető szüleivel, két egyfolytában kisöccsüket froclizó bátyjával, imádott kutyájával és 1500 testi és lelki fogyatékos gyerekkel. Édesapja az intézet igazgatója, így Joachim közelről szemlélheti az általa csak „trotliknak” vagy „síkagyúaknak” nevezett lakókat. Éjjelente üvöltésükre alszik el, nappal velük játszik. Közben ő maga is feszeng, dühkitörései sűrűsödnek, a tanulásban lemarad és csak az ebéd közben is kérdezz-feleleket játszó szupercsalád nyújt neki vigaszt, különösen rajongva szeretett édesapja. Míg a pszichiátria falain belül minden abnormálisnak hat, addig saját házuk falai békéről, szeretetről és normalitásról tanúskodnak. Aztán ahogy Joachim egyre nagyobb és idősebb lesz, úgy töredezik szét az idillinek hitt kép is: anyai dührohamok, egymástól messzire tolt házastársi ágyak, egy végzetes baleset, egy betegség és a mindent betöltő fájdalom. Hirtelen mintha megfordulna a világ, a külső belsővé lesz és Joachim otthona őrültebbé válik, mint odakint az összes épület az A-tól az M-ig. Ahogy az abnormalitás beköltözik a házba, úgy fogy el a regényből a humor és válik komor történetté Joachim élete, felnőtté válása és elszakadása egy helytől, mely avatatlan szemnek csupán megannyi rácsos ablak és üvöltő, a kertben guruló bolond, középen egy vidám kis otthonnal, a normalitás szigetével. Joachim azonban pontosan tudja: nincsenek határvonalak.

Fordította: Fodor Zsuzsa. Tea Kiadó, 2015, 268 oldal, 3190 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”