Könyv

Joseph O’Connor: Árnyjáték

  • Karafiáth Metta
  • 2020. október 17.

Könyv

A viktoriánus London utcáit Hasfelmetsző Jack tartja rettegésben, Oscar Wilde-ot két év kényszermunkára ítélik, a Lyceum Theatre két legendás színésze fénykorát éli, a szürke hivatalnok, a visszahúzódó, ám annál ambiciózusabb Bram Stoker pedig nagy magányában papírra veti a Draculát. Joseph O’Connor fikciós elemekkel dúsított, ám valódi alakokon és történeteken alapuló regényében a hősök egymás mellett és egymástól függve, már-már beteges, parazita kapcsolatban élik meg belső késztetéseiket egy szédületes iramban változó közegben.

A regény hármas tagolása a színdarabok felépítésére reflektál. A színház bennfentes világán keresztül látjuk a nők társadalmi szerepének változását, a szexualitáshoz fűződő viszony alakulását, és persze a bonyolult baráti-szerelmi viszonyok szövedékét. Az O’Connornál megszokott belső monológok, naplójegyzetek, korabeli újsághírek egymást váltva vezetnek el egy új, modern, csillogó 20. századba. A huszadikba. A háttérben éledező Dracula pedig mintha a színészlegenda Henry Irving és korának dívája, Ellen Terry, valamint Bram Stoker vérét párhuzamosan szívná; igazi árnyalakként szimbolizálja, hogy a hősök képtelenek önmaguk béklyóit lerázni. Figurája rávilágít a titkok és hasadó személyiségek árkaira, és arra, hogy az öntudat „belőlünk mind gyávát csinál”.

O’Connor érzékenyen és váratlan humorral jeleníti meg a szunnyadó vadságot, s mindegyik szereplője egy külön világ.

Fordította: Falcsik Mari. Helikon Kiadó, 2020, 427 oldal, 4499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.