Karinthy hangján, Latinovits nyomában

Könyv

A magyar irodalom nagy betegségregénye Mácsai Pál hangján. Kritika.

„Most már felejtsék el nekem az egész betegségemet” – kérte az olvasókat Karinthy Frigyes 1936 nyarán, alig néhány héttel nevezetes stockholmi agyműtéte után, ám e kérés őszinteségét persze valamelyest árnyalta a tény, hogy az író ekkor már nagyban jegyzetelte (olykor éppenséggel kávéházi cédulákra) a témának szentelt regényt, amely aztán 1936 szeptemberétől előbb heti folytatásokban, majd 1937 tavaszán könyv alakban jutott a közönség elé. Az Utazás a koponyám körül a nagy személyes „élmény” izgalmas, tárgyilagos és mélyen önreflexív leírása, az ember és az agydaganat mérkőzésének jelképpé növesztése és a világ káoszában rendet tenni vágyó racionalizmus és humanizmus prózahimnusza – valamint a Karinthy életét-munkásságát olyannyira jellemző hajszoltság hű dokumentuma egyszerre.

Karinthy

Karinthy

 

A címében Vernét és a gyászoló Jókait (Utazás egy sírdomb körül) idéző regény témájának rendkívülisége, az „agy-ember” agydaganatának története a külföld olvasóit is érdekelte, hazánkban pedig a számos kötetkiadás mellett film és hangjáték is jelezte a mű népszerűségét. Révész György 1970-es filmjében és a Magyar Rádió Karinthy Színpadán felvett rádiós adaptációban egyaránt Latinovits Zoltáné volt az abszolút főszerep: a történet így leginkább az ő arcával-hangjával élhet az emlékezetünkben, ha nem csupán olvastuk Karinthy legszemélyesebb regényét, de láttuk és hallottuk is azt.

A Hungaroton Mácsai Pállal olvastatta fel a regény teljes szövegét, s az így elkészült hangoskönyvet hallgatva – a fentiek okán – most elsősorban Latinovits emlékével mérhetnénk össze Mácsai teljesítményét. Az ilyen hasonlítgatás persze többszörösen is igazságtalan, s nemcsak azért, mert holt színészlegendához nehéz mérni és méredzkedni, hanem például azért is, mivel a Latinovits-féle hangjáték időtartamát és műfaját tekintve is erősen különbözik az összesen majd’ hétórányi terjedelmű új hangoskönyvtől. Mégis nehéz megállni az összehasonlítást, legalább ott, ahol Latinovits és Mácsai produkciója korrekten összemérhető: a beszédmodor, a hangkarakter, az orgánum terén. Ha mégannyira szeretjük is, azért kijelenthető, hogy Latinovits a maga korában nem számított a legszebb orgánumú magyar színészek (Básti Lajos, Sinkovits Imre, Bessenyei Ferenc, Pálos György, Somogyvári Rudolf) közé, s megszólalásai rendszerint nem nélkülöztek egyfajta modoros jelleget. (Ez utóbbi a korabeli parodisták számára mindig hálás alapanyagot jelentett.)

Mácsai Pál mai megszólalásaival összehasonlítva most mégis úgy tűnhet, hogy Latinovits orgánuma egy színesebb hanguniverzumot és a modorosságtól szinte mentes kort képvisel. Merthogy az intellektuális színészként okkal tisztelt Mácsai hangja váltig egyszínű, ráadásul ez az egy szín is fakónak hat, s csupán a művész fejlett moduláló készsége teszi, hogy erről sokszor szívesen megfeledkezünk. Ebben a csakis felolvasásra összpontosuló előadói produkcióban azonban nagyon is érzékletessé válik ez a színészi fogyaték, aminthogy érzékletessé válik Mácsai néhány visszatérő modorossága is, amilyen például a felemelt mutatóujjas, tanítói hanghordozás (melyet Bálint András közbejöttével Mensáros Lászlótól örökölt Mácsai), vagy az a rötyögős-tódítós és bizalmasan hadaró kedélyesség, amely Örkény anekdotáinál sokkal inkább a helyén volt, mint itt, Karinthy regényében. (Igaz, némi harsogás Latinovits előadásában is megjelent egy-egy részletnél.)

Mácsai

Mácsai

Fotó: MTI

Az Örkény anekdotafüzérével és egyperceseivel hangoskönyv-előadóként is okkal megdicsőülő Mácsai az Utazás a koponyám körül azon részleteiben hangzik a leginkább meggyőzőnek, ahol a szöveg csevegő tónusa és egy-egy szakasz rövid úton lezáruló, sztoriszerű kerekdedsége kedvez a felolvasó készségeinek. Így még a párbeszédes passzusok is jobban fekszenek, jóllehet, Mácsai a legtöbbször nem teremt a megszólalók számára önálló és érzékletes hangkaraktereket. A műtét fejezete (Avdelning 13) azonban erős túljátszásra csábítja a fölolvasót: sok belehadarással és sok hangemeléssel, sőt durva hangtorzítással, s végül halványan mégis egy olyan érzést felidézve a hallgatóban, amely e ponton teljesen meglepő – az unalmat.

Hungaroton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.