rés a présen

„Késésben vagyok”

  • rés a présen
  • 2023. június 28.

Könyv

Lugosi Viktória író

rés a présen: Mi késztetett anno az Ajvé című, 2000-ben megjelent első regényed megírására?

Lugosi Viktória: Mindig is író akartam lenni. Már hatévesen történeteket pötyögtem anyukám Erika írógépén. Csak túl szófogadó voltam. A szüleim a Nyugaton nevelkedtek, és akárhányszor szóba került a pályaválasztás, sorolták a magyar írókat, akik mind hírlapíróként kezdték. Ahhoz pedig a jogi pálya volt a legegyenesebb út. Így lettem jogi diplomával újságíró. A nagy hajtásban aztán mindenre volt idő, csak regényírásra nem. És amikor egy reggel bejelentették, hogy délután megszűnik a TV3, akkor egész éjjel gyászoltam, másnap leültem írni, és hat hónap múlva leadtam első regényemet, az Ajvét, amely már a harmadik kiadónál van, de már a hatodik vagy a hetedik kiadásnál tart. Mindent összevetve késésben vagyok. Van mit pótolni.

rap: A Kalligramnál most jelent meg az Akit itt felejtettek című regényed. Mi történt veled az elmúlt 23 év alatt?

LV: Nagyon jó volt az Ajvé kritikai fogadtatása. Akkoriban Alexander Brody nehezen döntötte el, hogy az elsőkönyveseknek odaítélendő díjat ki kapja. Ketten voltunk ott a díjkiosztón, végül Grecsó Krisztián kapta a Pletykaanyuért, ez igazán remek könyv, nemrég olvastam újra. Nagy volt rajtam a nyomás, mindenki azzal jött, hogy egy könyvet bárki tud írni, lássuk a másodikat. Akkor gyorsan írtam egy gyerekregényt, a Hümmögőt, amely IBBY-díjas lett. Utána született meg a Dafke, és hosszú idő elteltével a Vándorhomár. Aztán a pandémia segített abban, hogy felgyorsuljak, mert az Akit itt felejtettek már tavaly tavasszal készen volt, de végül csak most jelent meg. Egy kritikus azt mondta, hogy olyan, mintha minden könyvem ennek, a legújabbnak az előképe lenne. És igaza van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.