Kiállítás - A császár új ruhája - Overcoming

  • Kürti Emese
  • 2008. november 27.

Könyv

Háború és művészet viszonyáról szóló esszéjében Boris Groys arra a megállapításra jut, hogy a kortárs művészet képeinek radikalizmusa soha nem veheti fel a versenyt a terroristák (gondolva itt az Abu Ghraib-dokumentumokra is) képeinek radikalizmusával. Ez érthető úgy, hogy a valóság, amelyet a média közvetítésével érzékelünk, erőteljesebb, mint a hasonló eszközökkel dolgozó művészet, továbbá, hogy fölszámolódik a művész közvetítő szerepe valóság és emlékezés között. Kürti Emese

Háború és művészet viszonyáról szóló esszéjében Boris Groys arra a megállapításra jut, hogy a kortárs művészet képeinek radikalizmusa soha nem veheti fel a versenyt a terroristák (gondolva itt az Abu Ghraib-dokumentumokra is) képeinek radikalizmusával. Ez érthető úgy, hogy a valóság, amelyet a média közvetítésével érzékelünk, erőteljesebb, mint a hasonló eszközökkel dolgozó művészet, továbbá, hogy fölszámolódik a művész közvetítő szerepe valóság és emlékezés között. A művészet kritikai jellege, amelyet Adorno Auschwitz után megkövetelt, és amellyel szemben időnként a derű és a humor nevében föllázadtak művészek, a 2001 utáni években előreláthatatlan módon nehéz helyzetbe került. Végig kell gondolni ugyanis, hogy ha Groysnak igaza van, akkor mi különbözteti meg a videoművet a média azonnali regisztrációs felvételeitől, amelyek szinte az eseménnyel egyidejűleg válnak láthatóvá a "civil" otthonokban, mint a történelem hiteles reprezentációi. Milyen saját módszerei lehetnek a művészetnek az emlékezés passzív formái, a tiltakozás, a traumatikus élmény terápiás fölidézése és a politikai aktivizmus szélsőségei között. A négy videoműben, amelyeket az Ernst Múzeumban mutatnak be, a lehetőségek individuális alkalmazása mellett a szubjektív hang, a valamilyen Én megszólalása a jellemző, olyan történetekben, amelyek a média lineáris nyelvétől eltérően a közelítés és a távolítás módszerével bonyolult, fikciós és történelmi eseményeket egyaránt képesek alkalmazni.

A négy mű négy különböző nemzetiségű alkotója (mindegyik a saját kultúráján kívüli történetek iránt fogékony) változó mértékben alkalmazza a dokumentarista és a játékfilmes elemeket. Közös bennük a veszélybe került politikai identitás, amelyet a változó világgazdaság helyi kísérőjelenségei és a politikai többségnek a kisebbséggel szembeni agressziója alakít. Hito Steyerl filmjében (Első napló - Egy művész benyomása) a mondhatni jól feldolgozott balkáni háború kulturális törmelékének a felkutatására vállalkozik, a szokásos kisebbségi nézőpontból. Az első, 1946-os boszniai filmhíradó a bosnyák nők emancipációjának fontos dokumentuma volt; a bejátszott képeken a nők öntudatosan levetik a fejkendőt, és öregasszonyok tanulnak meg olvasni. A háborúban a filmhíradó egyetlen nitrátkópiája elveszett, vele együtt a fiatal antitradicionális kultúra történelmi dokumentuma. A rendező fölkutatja a helyieket, akik tudhatnak a filmgyár elrejtett szalagjairól, és a rommá lőtt családi házak egyikében meg is találja a filmek töredékeit. Párhuzamosan részletek láthatók a filmgyár 40-es évekbeli nagyjátékfilmjeiből, az elbeszélők emlékeit pedig képregényszerűen rajzolja meg egy művész, az emlékező instrukcióinak megfelelően. Egy fiatal bosnyák fiú, akinek sikerült családjával elmenekülnie, és túlélte a csoportos megkövezést gyerekként, tökéletesen tisztában van azzal, hogy a balkáni háború hogyan lel kontinuitásra a 9/11 utáni, mára sokak szerint nyilvánvalóan hazug "terrorizmus elleni harc" politikájában. Menekültként, diákként és muszlimként sosem kaphat amerikai vízumot, hogy viszontlássa az Amerikába emigrált nővérét.

Pia Rönicke és a kurd Zeynel Abidin Kizilyaprak közös filmjéből az örök kelet-európai nacionalizmus vagy inkább etnicizmus szabályaihoz való ragaszkodás hallatszik ki. Gondoljuk csak végig: a mai Szlovákia ugyanazokat az abszurd kulturális tiltásokat vezeti be, amelyeket a 80-as évek Romániájában kipróbáltak, és működött, Törökország pedig szóról szóra ugyanazt alkalmazza a kurdokkal szemben. A rendező jóindulatúan szolidáris, és beleépíti a mozgalmár író börtöntapasztalait a fiatal, megkínzott kommunista figurájával a filmjébe, de az egész valahogy olyan lesz, mint a vasárnapi katolikusok látogatása a templomban: színjátéknak sok, valóságnak kevés. A másodlagos élmény harmadrangú Sötétség délbent eredményezett.

Talán könnyebb, ha a szerző mellőzi a verbalitást, ahogy Jesper Just teszi a mai Romániáról forgatott videójában. Bukarest, ez a különös mediterrán város, amely olyan, mintha Moszkva és Isztambul keveréke volna, agresszívabb vizuális támadást szenvedett el a nagytőke óriásberuházásainak és saját ellenállási képtelenségének köszönhetően, mint ami Budapestről egyáltalán elképzelhető. A városban bolyongó, pereméletet élő hermafrodita nemi kettőssége nem túl bonyolult példázata az óriástranszparensekkel összetapasztott rendszereknek, a múltbeli diktatúrának és a mai kapitalizmusnak, amelyek olyan intenzíven alakították a város struktúráját, hogy nehéz megmondani, melyik a jelenvalóbb.

A négy mű közül a legintellektuálisabb Manon de Boer Resonating Surfaces című munkája: három nő személyes élettörténetének indirekt rajza és közös kötődésük helyszíne S-o Paulo, amelyet az egymásra vetülő emlékképek és a városi realizmus együtt alakít. Azért hagytam a rendezés szerinti első művet a legvégére, mert De Boer komplex identitásteremtő kísérlete áll a legközelebb a kortárs művészet egyre introvertáltabb, műhelyszerű stratégiáihoz, amelyek most elérték az Ernst Múzeumot is. Az alternatív kiállítóhelyek aktív, nemzetközi programja olyan közeget teremtett, amelyben lehetségessé vált az olyan helyszín kialakítása, mely koncentrált lehetőséget biztosít a progresszív videoművészetnek. És az Ernst Múzeum identitása történelmileg jól bírja a művészi radikalizmust, még akkor is, ha ez csak a keveseké.

Ernst Múzeum, megtekinthető december 14-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.