Kiállítás: Elfújta a szél (Ernst Múzeum: A budapesti mozi 100 éve)

  • - kovácsy -
  • 2001. június 28.

Könyv

Ernst Múzeum: A budapesti mozik 100 éve

Alegjobbak természetesen a feliratok. Prolongálva! JÖN! JÖN! Gépház - illetékteleneknek belépni tilos! A jellegzetes Casino felirat a presszógépen. Az árlista: cabinet brandy, bon-bon meggy, kommersz cseresznye, szovjet vodka, lengyel vodka, jaffa, málna. Az ülésfajták neve a jegyeken: körszék, támlásszék, zsöllye, clubszék, középülés, páholyülés. A támlák hátoldalán a furnérba (flunérba) karcolt feliratok: Vikidál Gyula, Révész Sándor, Mick Jagger, Pokolgép. A mozik végtelen listája a "Hová menjünk moziba?" plakátokon. Alkotás, Balaton, Fény, Ipoly, Liget, Palota, Nap. A nosztalgia szó- és névmágiája, a sóvár ifjúság bája, amint elfárad benne az anyag.

Kezdetben volt a camera obscura, aztán a Lumiére-fivérek meg Edison, a felvevő-lejátszó doboz a tekerőkarral, a háttérből előrobogó mozdony, amely elől a közönség "riadtan visszahőköl". Néhány karc és fénykép, plakátok, bulvárlapok beszámolói a ligetbéli ´s-Budavára mellett vetített mozgóképekről. Az első mozgóképszínházak. Aztán a kávéház-mozik korabeli asztalkái, újezüst kannácskái; írók és költők merengenek a fényépekről a saját írásaikból alájuk helyezett idézeteken, velük szemben, az elválasztó kordon innenső oldalán kissé hasonló, de újabb divatú asztalok, le is ülhetnénk, hogy belelapozzunk valamibe, csak sajnos nincsen mibe belelapozni.

Pedig a kiállítás összességében inkább egyfajta - kétségkívül változatos, szöveges és képes - dokumentáció, amit inkább csak illusztrál, kiegészít egy szinte igazi mozi-előtér pénztárral, egykori "modern" berendezési tárgyakkal és az utalásosan rekonstruált csőmozi. Komplett, kompakt kis hangulatok volnának, ha teljesebb volna a tárgyleltár, így azonban, ilyen levegős-ritkásan már túl is szalad rajtuk a látogató, mielőtt igazán beléjük hatolhatna. A három különböző fajta moziszékre aztán leülhetünk, híradórészletek, játékos mozitörténeti rajzfilm, csak valahogy olyan szedett-vedettnek tűnik az egész, mintha a történelem, a filmnézés, a mozizás története valami lágy, strukturálatlan, ábrándosságot gerjesztő massza volna; és persze, ha a széknyikorgató, bekiabálós, zacskózörgető gyermeki emlékezet békés, bámész mozizása felől nézzük, az is.

Szóval a kiállítási felület arányait tekintve az egész mégis inkább dokumentáció. Tervrajzok ilyen meg olyan nézetből, homlokzatok és moziterek szépséges, harmincas évekbeli meg régebbi fényképeken. Plakátok és filmtartalmakból kompilált, filléres ponyvafüzetecskék. Szemlátomást ehhez volt több anyag. Sajnos a csőmozi után ugyanez - tervrajzok meg képek - ismétlődik még termeken keresztül, hogy aztán a filmforgalmazás és a kismozik jelenkori problémáiról nézhessünk meg egy interjút a szakemberrel és a kérdés iránt meglehetős mértéktartással érdeklődő kérdezgető - ki tudja, talán már híres - kisasszonnyal.

Hogy mi is a bajom valójában? Meglehet, eleve zavar, hogy nem érzem a világos koncepciót az önállósult Ernst Múzeum kiállításpolitikájában. Mint ahogy ennek a kiállításnak a szándékai is homályosak volnának egy kissé. Egy kis átélés meg múltba merítkezés, egy kis tényszerűség a régi mozik tűnő világának haldoklási folyamatának villanásaiban - de maga a folyamat, benne a haldoklással párhuzamos átalakulás adatai és időrendi elmozdulásai már nem tárulnak föl átfogó rendben. Hiányoznak a lapozgatható kimutatások, netán a számítógépen lekérhető adatok, táblázatok a bemutatott filmek ilyen-olyan megoszlási tendenciáiról, nézőszámokról vagy akár nézetek, vitairatok, ha vannak, a mozizás változó mikro- és makrokörnyezetéről. A falakon bemutatott moziknál sincs mindig feltüntetve, hol van/volt az ábrázolt épület.

Jó, biztosan ennyire volt pénz és idő, az is lehet, hogy ennyi az összekaparható anyag. Csak éppen kár, hogy egy ilyen jó kis kiállítástéma, amelynek a szélein számos kapcsolódási pont kínálná magát a tévé megjelenésétől, a szomszédsági televíziózáson, a mirelit-tévétálakon át - vigyázat, a TV-paprika tölteni valót jelent! - a kistermes mozi-átalakításokig és igenis, a multiplex-, 3D-, autósmozi-életérzésig, most lefutott, kész, kipipálva egy időre. Benn is voltunk szinte, de már kinn is vagyunk.

- kovácsy -

Budapest VI., Nagymező u. 8., július 1-jéig, 10-19 óráig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.