Könyv

Kohout Kaia és Kohout Dávid: ÚZ, a csodák csodája

  • Götz Eszter
  • 2018. június 30.

Könyv

ÚZ, azaz Új-Zéland nem a csodák földje, hanem az a bizonyos sárgaköves út, ami Óz birodalmából hazafelé vezet. Kohout Kaia és Kohout Dávid kalandos „nászútterápiás” könyve némi zavart kelt a címével, hiszen ők a hosszú, egy évre tervezett új-zélandi nászútjuk végén úgy döntöttek, hogy ott maradnak. A párhuzam mégis jogos. A fiatal házaspár ugyanis, kilépve a budapesti mindennapokból, nem csupán a természet közelségét, a tengerpartok, vulkánok, gleccserek élményét és az elvonulóhelyek békéjét kereste a Föld túlsó felén, hanem – ahogy minden igazi utazó – önmagát. Az egyévnyi beavatódást végigkísérő könyv így sokféle műfajt ötvöz: hol az útikönyvek praktikus infóit adja át, zseniálisan leírt madárhangokkal és tájábrázolásokkal, másutt ismeretterjesztő betéteket kínál a hely történelméről, élővilágáról, geológiai különlegességeiről, de botcsinálta egészségmegőrző praktikákkal is szolgál. Az olvasót elkápráztatja az a nyitottság, amivel ez a fiatal pár – egy építész és egy textiltervező – kilövi magát a világ másik felére, és átéli a kötöttségek nélküli, teljes szabadságot, párhuzamosan megteremtve annak anyagi bázisát is. Nagyjából a könyv kétharmadáig felhőtlen az élmény. Itt azonban megtörik. Mert a vegán étkezés, az ökotudatosság, az intuitív életvezetés gondolatrendszere anélkül is autentikusnak tűnik, hogy ezt homályos konyhai fejtegetésekkel kellene bizonygatni. Ezen a filozófiaalkotási kísérleten botlik meg az olvasó öröme: ahelyett, hogy inspirációt kapna, egyszerűen kívül kerül a történeten.

Athenaeum kiadó, 2018, 264 oldal, 3499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.