könyv

Kolozsi László: A bejrúti járat

  • Pogrányi Péter
  • 2016. október 8.

Könyv

Míg előző könyve, A farkas gyomrában a magyarországi cigánygyilkosságok bemutatásán keresztül olyan társadalmi-lélektani folyamatok megértésére tett kísérletet, amelyek meghatározzák az ország mindennapjait, Kolozsi új krimije már a globális történelmet próbálja történetté formálni. Van benne magyar szál és nemzetközi terrorizmus, de érezhetően a menekültkérdés ábrázolása a leghangsúlyosabb. Időben és térben szinte áthidalhatatlan távolságot fognak össze az egyes fejezetek, amelyek egy-egy szereplő köré íródnak, így párhuzamos elbeszélések sorát kapjuk. A szerző alaposan feladja magának a leckét, az olvasó izgulhat, sikerül-e az apja rejtélyes halála után nyomozó Péternek, a Don-kanyarban szerzett pokoli élményeiről naplót vezető Elemérnek, a párizsi hostelből egy titkos vallatóhajóra hurcolt, terrorizmussal vádolt Farouknak vagy a családjával a Hezbollah elől menekülő Samernek valamiképp egybeolvasható történet szereplőivé válnia.

A legtöbbször így is izgalmas, de nyelvileg nem túl kidolgozott szöveg sokat bíz a pergő dialógusokra, a helyszíneket és a szereplőket csak nagyon tömören, hangulatfestő jellemzésekkel mutatja be. Emiatt kapkodóvá válik a szöveg, nincs idő, hogy az egyénítés hiányában gyakran egybemosódó figurák tetteinek háttere kibontakozzon. Túl sok téma, túl sok hívószó van belezsúfolva ebbe a könyvbe ahhoz, hogy igazán feszes krimiként működjön, ráadásul a „váratlan” fordulatok és „véletlen” egybeesések, amelyek a történet ívét kirajzolják, sokszor keresettek és esetlegesek.

Athenaeum, 2016, 424 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.