könyv

Kolozsi László: A bejrúti járat

  • Pogrányi Péter
  • 2016. október 8.

Könyv

Míg előző könyve, A farkas gyomrában a magyarországi cigánygyilkosságok bemutatásán keresztül olyan társadalmi-lélektani folyamatok megértésére tett kísérletet, amelyek meghatározzák az ország mindennapjait, Kolozsi új krimije már a globális történelmet próbálja történetté formálni. Van benne magyar szál és nemzetközi terrorizmus, de érezhetően a menekültkérdés ábrázolása a leghangsúlyosabb. Időben és térben szinte áthidalhatatlan távolságot fognak össze az egyes fejezetek, amelyek egy-egy szereplő köré íródnak, így párhuzamos elbeszélések sorát kapjuk. A szerző alaposan feladja magának a leckét, az olvasó izgulhat, sikerül-e az apja rejtélyes halála után nyomozó Péternek, a Don-kanyarban szerzett pokoli élményeiről naplót vezető Elemérnek, a párizsi hostelből egy titkos vallatóhajóra hurcolt, terrorizmussal vádolt Farouknak vagy a családjával a Hezbollah elől menekülő Samernek valamiképp egybeolvasható történet szereplőivé válnia.

A legtöbbször így is izgalmas, de nyelvileg nem túl kidolgozott szöveg sokat bíz a pergő dialógusokra, a helyszíneket és a szereplőket csak nagyon tömören, hangulatfestő jellemzésekkel mutatja be. Emiatt kapkodóvá válik a szöveg, nincs idő, hogy az egyénítés hiányában gyakran egybemosódó figurák tetteinek háttere kibontakozzon. Túl sok téma, túl sok hívószó van belezsúfolva ebbe a könyvbe ahhoz, hogy igazán feszes krimiként működjön, ráadásul a „váratlan” fordulatok és „véletlen” egybeesések, amelyek a történet ívét kirajzolják, sokszor keresettek és esetlegesek.

Athenaeum, 2016, 424 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.