Könnyűbulvár (Paál Cili: Partitájm)

  • PLT
  • 2006. október 5.

Könyv

Fenti mű nyilvánvalóan afféle egyszer használatos, nyár végi olvasmány gyanánt akart berobbanni a pénztárcákba. Mint bulvárízű szatíra a honi "feslő tízezer" mindennapjairól.

Fenti mű nyilvánvalóan afféle egyszer használatos, nyár végi olvasmány gyanánt akart berobbanni a pénztárcákba. Mint bulvárízű szatíra a honi "feslő tízezer" mindennapjairól. Nem az jelent gondot, hogy olyannak láttatja hőseit, mint a Pravda washingtoni tudósítója a Wall Street bankárait. A parvenü elit zöme ugyanis tényleg iszonyat bunkó és korrupt, legfeljebb nem olyan ötlettelenül elnagyolt, végletekig sztereotip formában, ahogy a píárszagú névtelenségbe burkolózó szerzőnél. Bulvárt meg amúgy sem életszagú korrajz fellelése végett olvas az emberfia. Ám egy kommersz iparosmunkától elvárható lenne, hogy akár közönségesség révén is, de szórakoztató legyen. De aki zaftos és mocskos részleteket igényelve ruházna be a soványka kötetbe, annak inkább a világhálót javallnánk. Internetes zugokban mindig kering néhány sztori a hazai celebritások alantas vagy szimplán csak izgató kedvteléseiről, piszkos húzásairól. Legtöbbről tudható, hogy félig hazugság, vagy tán egészen az, de emellett némelyik jobb stílusban van megírva a mindeddig nyomdaszűz Cilike uncsin hömpölygő pszeudotrendi történeteinél. És ott legalább saját néven futnak az emberek, míg emitt találgathatunk, bár lenne azért tippünk, ki is Péter, az újságíróból lett régiségkereskedő. Vagy Gerő, a kinyírt médiacápa és Hajnal, a megölésével gyanúba fogott producer. Csakhogy ezek a 90-es évekbe visszanyúló pletykák olyanok, mint kopott bakelitlemezek a CD-korszakban.

Egy ilyen műtől vulgárisabb nemiségábrázolást, innovatívabb trágárságot, pengébb stílben előadott kamut, ütősebb blöfföket várna az ember. A múlt évezred legvégének bulvárslágere volt a Budai milliárdosok, amelyben a Peter Sheldon művésznevű író kalauzolt el a maffia és politika bármikor felvonható csapóhíddal összekötött al- és felvilágának hálószobatitkaiba. A műfajon belül értékelve Cili legfeljebb Sheldon harmatgyenge női verziójának címére pályázhat. Ami, ismerve a viszonyítási pontot, elég lesújtó.

Absolut Média Kiadó, 2006, 184 oldal, 1980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.