Útikönyvkiadás Magyarországon: Kicsi, de erős

  • - szami -
  • 2006. október 5.

Könyv

A hazai útikönyvpiac ma sokszereplős, ráadásul meglehetősen differenciált. Az évi könyvmennyiséghez mérve ugyanakkor csak egy apró szeglete a piacnak, ahol egy szezonban a legerősebbek sem értékesítenek több tízezer példányt.
A hazai útikönyvpiac ma sokszereplős, ráadásul meglehetősen differenciált. Az évi könyvmennyiséghez mérve ugyanakkor csak egy apró szeglete a piacnak, ahol egy szezonban a legerősebbek sem értékesítenek több tízezer példányt.

A robbanásszerű változás az itthoni útikönyvkiadásban is szoros összefüggésben áll a nyaralás és az utazás rendszerváltást követően átalakult igényeivel és bővülő lehetőségeivel. Míg a 90-es évek elején is úgy-ahogy, de tartani tudta az évtizedekkel korábban megszerzett hegemón helyzetét a Panoráma sorozat, addig az évtized utolsó harmadától, főként a nyugat-európai minták szerint készített szériák, mint a Berlitz, a Marco Polo vagy a Lonely Planet nyomán készült kiadványok kezdtek komolyan helyet követelni maguknak a piacon. Az ezredfordulótól kezdődően a könnyen kezelhető zsebkönyvtől az albumszerű kiadványokig egész termékskálányi rivális jelent meg a páston. Egybehangzó állítások szerint azonban e területen manapság legfeljebb

öt-hat jelentős kiadó

tevékenykedik, melyek ráadásul lényegében azonos szerkezetre építkezve, sorozatokként adják ki a könyveiket. A követendő irányt ma az e téren világbajnoknak számító Lonely Planet nyomán kiadott művek (Park Kiadó) mellett a Nyitott szemmel sorozat és a Berlitz zsebkönyvek (Kossuth Kiadó), a már modernizált Panoráma útikönyvek (Medicina), a Marco Polo sorozat (Corvina), a Cartographia útikönyvei, a Városjárók zsebkalauza (National Geographic), valamint az Új Kilátó és A világ legszebb helyei (Gabo) sorozatok mutatják.

A Medicina Könyvkiadónál 1957 óta kiadott Panoráma útikönyvek elsődlegességét, s azt a gyakorlatot, hogy a nálunk kiadott "komoly" útikönyveket kivétel nélkül magyar "idegenvezetők" írják, a Magyar Könyvklub gondozásában 2001-ben indított Marco Polo sorozat rengette meg. A kicsi, praktikus, könnyen kezelhető forma mifelénk akkor unikumnak számított, más volt, mint a kultúrtörténeti igénnyel, de kissé túlírt korábbi klasszikus útikönyvek. Az egységesen sárga-piros fejléces borítóval kiadott sorozat megálmodója a különféle térképek és atlaszok professzionális kiadója, a német Mairdumont Verlag kiadó. A magyar copyrightot 2003 óta a Corvina Kiadó készíti. Térnyerésükre jellemző, hogy márciusban már az 54. magyar nyelvű kötetet adták ki. Justin Éva, a sorozat szerkesztője szerint a titok az, hogy a "Marco Polo könyvek szinte elnyűhetetlenek, a bennük lévő információk frissek, miközben a kiadványok ára egységes, és a sorozat elindítása óta változatlan". A sorozat könyveiben szereplő információs adatbázis (vagyis hogy az adott országra, régióra vagy városra vonatkozó legfontosabb tudnivalókon, történelmi áttekintésen, a legfontosabb ünnepeken, étkezési szokásokon, vásárlási lehetőségen, látnivalókon túl kirándulási lehetőségek, kipróbált szállodák és éttermek információi, miniszótár és egyéb praktikus tanácsok is szerepelnek) lényegében minden magasabb árkategóriába tartozó könyvben megtalálható, a különbség csak az arányokban és a mellékelt képek-térképek mennyiségében és minőségében érzékelhető.

A Marco Polo kétezer forint alá pozicionált magyar nyelvű kiadásai között évek óta nagy sláger London és a dalmát tengerpart, de komoly igény van a Velencét, Ibizát és Firenzét bemutató könyvekre. Sőt, az utóbbi évben már igény mutatkozott Szentpétervár és Moszkva hasonló jellegű feldolgozására is. A sorozatból évi 6-7 ezer kötetet értékesítő Corvina többnyire 3 ezer példányban készíti e könyveket - évente a frissítésekkel együtt tízfélét. Justin Éva állítása szerint a legjobbakat két-három szezon után kell újranyomniuk.

A jelentős útikönyvkiadók között a Marco Polóéhoz hasonló kiadványokkal a Kossuth Kiadó és részben a Cartographia tekinthető komoly tényezőnek a piacon. Az utóbbi árban kicsit feljebb pozicionált, cserébe több képpel és térképpel segíti az utazni vágyókat, sőt még az általános időjárási adatok ismertetésére is kitér. A Kossuth által kiadott Berlitz zsebkönyvek viszont olcsóbbak a vetélytársakéinál (áruk 1500 forint alatt van), de az előzőekben leírtaknál puritánabb a tartalmuk is. Amolyan tipikusan fapados útikönyvnek tekinthetők, melyekben a három-négy napos utazáshoz szükséges legfontosabb információknak jutott csak hely. Kocsis András Sándor, a Kossuth Kiadó elnök-vezérigazgatója ezzel együtt arról számolt be, hogy a Berlitz zsebkönyvek - amelyek azonos logikával készülnek a világ összes országában, ahol megjelennek - olyannyira sikeresek Magyarországon, hogy a piac az általában kétévente frissített információkkal kiadott könyvekre is igényt tart.

Egészen más elképzelés

szerint, más vásárlói körnek készült könyveivel is jó pozícióban van a Kossuth Kiadó. A Berlitz zsebkönyvek árának többszörösébe kerülnek az igényesebb kiadványok, s a kiadó albumszerű útikönyvei is jól fogynak. A hatezer forintra árazott Skandinávia azonban még a kiadó vezetőjét is meglepte, amikor - vélhetően elsősorban a kiváló képminőségnek köszönhetően - a tavalyi karácsonyi nagybevásárlások sikerkönyve lett. A négy-, illetve hatezer forint közelébe árazott felsőbb kategóriájú kiadványait a Kossuth Szingapúrban nyomatja (a "kis" Berlitzet idehaza).

A 2002-ben nálunk "Nyitott szemmel" címen elindított Inside Guide a világ egyik legnépszerűbb útikönyvsorozata. Kocsis András Sándor szerint a kötetek erőssége, hogy a szokásos útikönyv-kívánalmak mellett segít az úticél kiválasztásában, tippeket ad az útvonaltervezéshez, valamint a szállás, étkezés és szabadidős lehetőségeket szinte naprakész információként közli. Mindezt kötetenként közel 500 fotó teszi élvezhetőbbé. Ilyesfajta pluszra egyébként a négyezer forint feletti kategória sokszereplős mezőnyében mindenkinek szüksége van.

Az ilyesfajta sajátos arculat a Gabó Kiadónál például inkább a rövid ismertető szöveg - sok színes kép metodika alapján épül fel, ennek megfelelően az Új Kilátó, illetve "A világ legszebb helyei" sorozat még drágább. Inkább albumok, mintsem klasszikus útikönyvek, de minden olyan információs tartozékkal rendelkeznek (pl. térképek), melyek egy turistaúton is használhatóvá teszik a kiadványokat. Ehhez a fényképdúsított irányzathoz tartozik, de vélhetőleg az alapgondolat legszélsőségesebben fotóközpontú elgondolását képviseli az Útitárs sorozat (kiadó: Panemex Kft.). Árban még feljebb merészkedik (az Olaszország ára például 7200 Ft), de ezért mintegy ezer (!) színes fénykép került egy-egy kiadványba. A szerkesztők szerint így egyrészt sajátos keresztmetszeti képekkel és alaprajzokkal segítik a tájékozódást, másrészt viszont könnyen áttekinthető panorámatérképek igazítják el a turistát a kerületek, utcák és épületek között. Ráadásként a helyi étel- és italkülönlegességekről is kínálnak némi vizuális benyomást. Hogy ennek a koncepciónak is van piaca, azt fényesen igazolja, hogy az Útitárs túl van a 30. könyvön, sőt a városokat feldolgozó Útitárs Top 10 (benne Amszterdam, Bécs, Velence, de Hongkong is) már a 11. könyvénél tart.

Az elsősorban árkategóriák szerint tagolt magyar útikönyvpiac egyik, több szempontból is érdekes versenyzője a Park Kiadó által közreadott Lonely Planet sorozat. A konkurensektől eltérően ugyanis a sorozat egyes kötetei közt árban meglehetősen nagy a szórás (3500-9500 Ft), ugyanakkor a Park Kiadó minden részletre kiterjedő útikönyvei nem a Lonely Planet világhírű sorozatának magyar nyelvű copyrightjai, hanem annak alapján készített mutációk. A részletes és többnyire meglehetősen vastag könyvek a már ismertetett standardokon túl több tucat alapos térképet tartalmaznak, lényegre törően leírnak több száz szállás- és étkezőhelyet, valamint praktikus nyelvi fordulatokat is tartalmaznak.

Szezonja van

A kiadók eladási főszezonja törvényszerűen a késő tavasztól őszig tartó időszak, de késő ősszel és kora télen is jók az eladási mutatók. A Fókusz Könyváruházban és internetes változatán, a Fókusz Online-on is a második és harmadik negyedévben vásárolnak leginkább útikönyveket - mondja Papp Miklós igazgató. Állítása szerint ilyenkor akár a teljes könyvforgalmuk egytizedét is kiteszi az útikönyvek eladása. Náluk a legtöbben a 40-50 részből álló klasszikus sorozatok egy-egy darabját keresik, de folyamatosan emelkedik azok száma is, akik az egzotikus országokról szóló albumokra kíváncsiak. A legnépszerűbb úti célokhoz (Róma, Párizs, horvát tengerpart stb.) kapcsolódó könyvek között kiegyensúlyozott eloszlásban keresik a különböző árú, vastagságú és tartalmú útikalauzokat, de a bestseller az idén is Horvátország volt, minden ilyen témájú útikönyv és térkép elfogyott. Papp Miklós elmondása szerint azonban éppen az idén vált az is nyilvánvalóvá, hogy egy új trend is megjelent Magyarországon, az útifilm DVD-ké. Csak a Fókusznál ezres nagyságrendben készültek így az utazásra - ha egyáltalán útra keltek, és nem csak nézegették a filmeket.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.