Richard Templar: A gyereknevelés 100 szabálya

  • Cser Ildikó
  • 2010. január 21.

Könyv

Richard Templar a józan ész lámpásával próbál bevilágítani a szülõ-gyerek viszony dzsungelébe népszerû sorozatának második darabjában. Egy szót sem veszteget lélektanra vagy egyéb elméleti ügyekre, tollát a való életbõl leszûrt tapasztalatok vezetik - így ró össze 100 tanácsot ahhoz, hogy sikeres szülõk lehessünk.

A könyvben egy enyhén autoriter, meleg szülõi attitûddel találkozunk. Templar javaslatai néhol triviálisak ("Kommunikáljunk a gyerekkel!"), néhol kínosan hasonlítanak a fõnök-beosztott viszony mechanizmusaira ("Az ösztönzés mértékét a teljesítendõ kérés nagyságához kell igazítanunk."). Jellemzõ megnyilatkozás, hogy a szülõ kér, a gyermek pedig - optimális esetben - engedelmeskedik; ám mivel mégiscsak partnerei õk egymásnak, a "szabályismerõ szülõ" megköszöni a "gyerkõcnek" (így!) például, hogy fogat mosott. Ezt a mûködést pertraktálja a 100 szabály, abból az elõfeltevésbõl kiindulva, hogy gyermekünk boldogulásának záloga a vázolt attitûd interiorizálása.

A figyelmes olvasónak feltûnhet, hogy haladva a változó életkorral - a könyv végén a már felnõtt gyermekünkkel való kapcsolatról olvashatunk néhány súlyos élettapasztalatokat sejtetõ tanácsot -, ahogy az elõadódó problémák, sõt krízisek racionális diskurzus tárgyává tudnak válni a két fél között, szerzõnk viszonya a gyermekekkel egyre mélyebbé és gazdagabbá válik - mintha a másik fél úgy a kamaszkor táján kelne igazán életre a jó Templar számára. Ez nem is meglepõ, hiszen az a kognitív (a belátásra, végsõ soron a józan észre apelláló) szülõi beállítódás, amit a szerzõ képvisel, az apa oldala; az apáé, aki kevéssé talál kulcsot a kisebb gyerek számára irracionálisnak tûnõ mûködéséhez. Bizony, ez a nevelés (hacsak nincs ott az anya, aki a maga nem racionális lényével élhetõbbé, jobb esetben teljessé teheti ezt a reménytelenül okszerûen mûködõ világot) mindig is féloldalas lesz.

Fordította: Nyuli Kinga. Scolar, 2009, 253 oldal, 2750 Ft

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.