Szále László: Kitörők

  • B. I.
  • 2010. március 18.

Könyv

Tizenöt cigány származású emberrel készített interjút Szále László: a közös bennük, hogy valamennyien sikeresek a pályájukon, legyenek volt vagy jelenlegi magas beosztású közhivatalnokok (mint például Kállai Ernő ombudsman vagy Daróczi Dávid exkormányszóvivő), művészek (például Palya Bea, Szakcsi Lakatos Béla vagy Jónás Judit), sportolók (Pisont István), netán fegyveres testületek tisztjei (Jóni Tibor honvéd ezredes, Makula György rendőr őrnagy).

A beérkezésig vezető út persze eltérő: van, aki az átlagember számára elképzelhetetlen mélyszegénységből küzdötte föl magát, és van, aki eleve jobb pozícióból startolt. Akadnak, akiket már gyermekkorukban megbélyegeztek származásuk miatt, néhányuknak viszont mindvégig szerencséjük volt, mert mindegyik életszakaszukban befogadó közegben mozoghattak; és a legtöbbjük kölyökkorát már-már mesei nagymamafigurák aranyozták be. Nagy közös történetet ugyanakkor senki ne várjon: cigány származású individuumok mesélnek önmagukról és cigányságukról, utóbbiról majd' mindig megkapó egyszerűséggel, továbbá úgy és annyit beszélnek kisebbségi helyzetükről, ahogyan és amennyit normális helyeken erről értekezni szokás. A riportkötetben ez a természetesség a legrokonszenvesebb. Mindenesetre jó tudni, hogy Magyarországon ilyen sorsok is vannak - főleg, hogy manapság jobbára olyan történetekkel találkozni, amelyekben a tehetség, a kitartás, a konok akarat sem képes ellensúlyozni azt, ha valaki cigánynak született.

Kornétás, 2009, 188 oldal, ármegjelölés nélkül


 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.