Köpeny alatt a semmi (Jeph Loeb-Jim Lee-Scott Williams: Batman: Hush)

  • G. A.
  • 2007. szeptember 27.

Könyv

Aligha férhet hozzá kétség, hogy az amerikai tömegképregény megannyi maszkos-köpenyes hérosza közül Batman figurája a legjelentősebb - alakjával nem csupán a comicsgalaxis, hanem a felejthetetlen fiktív magándetektívek ligája is igen fontos szereplővel bővült.

Aligha férhet hozzá kétség, hogy az amerikai tömegképregény megannyi maszkos-köpenyes hérosza közül Batman figurája a legjelentősebb - alakjával nem csupán a comicsgalaxis, hanem a felejthetetlen fiktív magándetektívek ligája is igen fontos szereplővel bővült. Persze meglehetősen hosszú út vezetett ahhoz a magányos, keserű, barátságtalan és folyamatosan az őrület határán balettozó középkorú férfihoz, akinek a hegyesfülűt manapság ismerjük: Frank Miller paradigmaváltó 1986-os munkája, a magyarul sajnos még nem olvasható The Dark Knight Returns megjelenésekor hősünk immár negyvenhét hosszú éve cirkált ide-oda Gotham City bűnterhesnek megrajzolt, esőmázas utcáin. Azóta olyan kimagasló kortárs alkotók kanyarítottak kiváló történeteket alakja köré, mint Alan Moore, Brian Azzarello vagy Alan Grant, illetve, az utóbbi években, Jeph Loeb, recenziónk tárgyának szerzője.

Loeb 1996-97-ben a The Long Halloween című munkájával (amely voltaképp a Miller-féle, magyarul is olvasható Batman: Az első év folytatása) követte el első igazán nagyszabású hozzájárulását a Batman-legendáriumhoz, majd a rákövetkező években még két, kereskedelmileg igen sikeres kűrje volt a sötét lovaggal: 2000-ben a Dark Victoryval, 2002-2003-ban pedig ezzel a Hushsal robbantott. Fontos alkotót ismerhet meg hát most a magyar közönség, ám a bemutatkozás sajnos elég szerencsétlenre sikeredett, Loeb három nagy Batman-sztorija közül ugyanis egyértelműen a Hush a leggyengébb.

Szerzőnk afféle halmozó természet: Batman-eposzaiban a hérosz számos ellensége egymás sarkát tapodva indul harcba a jeles férfiú ellen. Nincs ez másként a Hush-ban (miért nem lehetett magyar címet adni?!) sem, amelynek három kötetében ott riszál Joker és Harley Quinn, Macskanő és Méregcsók, Rébusz és Harvey Dent, szóval az összes jól ismert pöffeteg kretén. Loeb expozíció nélkül azonnal a közepébe hasít, majd percnyi szünetet sem tartva akciót halmoz akcióra, csak hát igen hamar kiderül, hogy mindez elsősorban annak a ténynek az elfedésére szolgál, hogy a jeles auktor ezúttal mind főhőséről, mind annak ellenfeleiről és a köztük lévő viszonyokról is csupán unalmas kliséket zsolozsmázik, illetve egyéb szerzők korábbi gondolatain kérődzik kényelmesen. A sztori végén pedig olyan ostoba fordulattal, olyan suta slusszpoénnal él, hogy az romba dönti az egész, amúgy is ingatag lábakon álló építményt.

Illetve csak majdnem. Mert a Husht a kiváló Jim Lee rajzai mégis egyben tartják. A koreai-amerikai művész leginkább az Image kiadóra (lásd itthon: Spawn - Az ivadék) jellemző rajzstílussal dolgozik, kemény vonalakkal megrajzolt alakjaival diszkréten túllép az anatómia szabályain, elképesztő izmok és keblek duzzadoznak a feszes ruhák alatt; remekül érzékelteti a mozgást, az akciószekvenciák hihetetlenül dinamikusak, a flash-backeket pedig pompás akvarellimitációkkal oldja meg. Szeretjük ezt a stílust vagy sem, Lee munkáját csakis első osztályúnak lehet nevezni. Különösen a gyászba borult második kötetben remekel, s ez a (jobbára hideg) színekért felelős Alex Sinclairről szintúgy elmondható. Kár, hogy fáradozásuk nem több a semmi felcicomázásánál.

Képes Kiadó, 2007, fordította Bayer Antal és Oroszlány Balázs, kötetenként 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.