Köpeny alatt a semmi (Jeph Loeb-Jim Lee-Scott Williams: Batman: Hush)

  • G. A.
  • 2007. szeptember 27.

Könyv

Aligha férhet hozzá kétség, hogy az amerikai tömegképregény megannyi maszkos-köpenyes hérosza közül Batman figurája a legjelentősebb - alakjával nem csupán a comicsgalaxis, hanem a felejthetetlen fiktív magándetektívek ligája is igen fontos szereplővel bővült.

Aligha férhet hozzá kétség, hogy az amerikai tömegképregény megannyi maszkos-köpenyes hérosza közül Batman figurája a legjelentősebb - alakjával nem csupán a comicsgalaxis, hanem a felejthetetlen fiktív magándetektívek ligája is igen fontos szereplővel bővült. Persze meglehetősen hosszú út vezetett ahhoz a magányos, keserű, barátságtalan és folyamatosan az őrület határán balettozó középkorú férfihoz, akinek a hegyesfülűt manapság ismerjük: Frank Miller paradigmaváltó 1986-os munkája, a magyarul sajnos még nem olvasható The Dark Knight Returns megjelenésekor hősünk immár negyvenhét hosszú éve cirkált ide-oda Gotham City bűnterhesnek megrajzolt, esőmázas utcáin. Azóta olyan kimagasló kortárs alkotók kanyarítottak kiváló történeteket alakja köré, mint Alan Moore, Brian Azzarello vagy Alan Grant, illetve, az utóbbi években, Jeph Loeb, recenziónk tárgyának szerzője.

Loeb 1996-97-ben a The Long Halloween című munkájával (amely voltaképp a Miller-féle, magyarul is olvasható Batman: Az első év folytatása) követte el első igazán nagyszabású hozzájárulását a Batman-legendáriumhoz, majd a rákövetkező években még két, kereskedelmileg igen sikeres kűrje volt a sötét lovaggal: 2000-ben a Dark Victoryval, 2002-2003-ban pedig ezzel a Hushsal robbantott. Fontos alkotót ismerhet meg hát most a magyar közönség, ám a bemutatkozás sajnos elég szerencsétlenre sikeredett, Loeb három nagy Batman-sztorija közül ugyanis egyértelműen a Hush a leggyengébb.

Szerzőnk afféle halmozó természet: Batman-eposzaiban a hérosz számos ellensége egymás sarkát tapodva indul harcba a jeles férfiú ellen. Nincs ez másként a Hush-ban (miért nem lehetett magyar címet adni?!) sem, amelynek három kötetében ott riszál Joker és Harley Quinn, Macskanő és Méregcsók, Rébusz és Harvey Dent, szóval az összes jól ismert pöffeteg kretén. Loeb expozíció nélkül azonnal a közepébe hasít, majd percnyi szünetet sem tartva akciót halmoz akcióra, csak hát igen hamar kiderül, hogy mindez elsősorban annak a ténynek az elfedésére szolgál, hogy a jeles auktor ezúttal mind főhőséről, mind annak ellenfeleiről és a köztük lévő viszonyokról is csupán unalmas kliséket zsolozsmázik, illetve egyéb szerzők korábbi gondolatain kérődzik kényelmesen. A sztori végén pedig olyan ostoba fordulattal, olyan suta slusszpoénnal él, hogy az romba dönti az egész, amúgy is ingatag lábakon álló építményt.

Illetve csak majdnem. Mert a Husht a kiváló Jim Lee rajzai mégis egyben tartják. A koreai-amerikai művész leginkább az Image kiadóra (lásd itthon: Spawn - Az ivadék) jellemző rajzstílussal dolgozik, kemény vonalakkal megrajzolt alakjaival diszkréten túllép az anatómia szabályain, elképesztő izmok és keblek duzzadoznak a feszes ruhák alatt; remekül érzékelteti a mozgást, az akciószekvenciák hihetetlenül dinamikusak, a flash-backeket pedig pompás akvarellimitációkkal oldja meg. Szeretjük ezt a stílust vagy sem, Lee munkáját csakis első osztályúnak lehet nevezni. Különösen a gyászba borult második kötetben remekel, s ez a (jobbára hideg) színekért felelős Alex Sinclairről szintúgy elmondható. Kár, hogy fáradozásuk nem több a semmi felcicomázásánál.

Képes Kiadó, 2007, fordította Bayer Antal és Oroszlány Balázs, kötetenként 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.