Köpeny alatt a semmi (Jeph Loeb-Jim Lee-Scott Williams: Batman: Hush)

  • G. A.
  • 2007. szeptember 27.

Könyv

Aligha férhet hozzá kétség, hogy az amerikai tömegképregény megannyi maszkos-köpenyes hérosza közül Batman figurája a legjelentősebb - alakjával nem csupán a comicsgalaxis, hanem a felejthetetlen fiktív magándetektívek ligája is igen fontos szereplővel bővült.

Aligha férhet hozzá kétség, hogy az amerikai tömegképregény megannyi maszkos-köpenyes hérosza közül Batman figurája a legjelentősebb - alakjával nem csupán a comicsgalaxis, hanem a felejthetetlen fiktív magándetektívek ligája is igen fontos szereplővel bővült. Persze meglehetősen hosszú út vezetett ahhoz a magányos, keserű, barátságtalan és folyamatosan az őrület határán balettozó középkorú férfihoz, akinek a hegyesfülűt manapság ismerjük: Frank Miller paradigmaváltó 1986-os munkája, a magyarul sajnos még nem olvasható The Dark Knight Returns megjelenésekor hősünk immár negyvenhét hosszú éve cirkált ide-oda Gotham City bűnterhesnek megrajzolt, esőmázas utcáin. Azóta olyan kimagasló kortárs alkotók kanyarítottak kiváló történeteket alakja köré, mint Alan Moore, Brian Azzarello vagy Alan Grant, illetve, az utóbbi években, Jeph Loeb, recenziónk tárgyának szerzője.

Loeb 1996-97-ben a The Long Halloween című munkájával (amely voltaképp a Miller-féle, magyarul is olvasható Batman: Az első év folytatása) követte el első igazán nagyszabású hozzájárulását a Batman-legendáriumhoz, majd a rákövetkező években még két, kereskedelmileg igen sikeres kűrje volt a sötét lovaggal: 2000-ben a Dark Victoryval, 2002-2003-ban pedig ezzel a Hushsal robbantott. Fontos alkotót ismerhet meg hát most a magyar közönség, ám a bemutatkozás sajnos elég szerencsétlenre sikeredett, Loeb három nagy Batman-sztorija közül ugyanis egyértelműen a Hush a leggyengébb.

Szerzőnk afféle halmozó természet: Batman-eposzaiban a hérosz számos ellensége egymás sarkát tapodva indul harcba a jeles férfiú ellen. Nincs ez másként a Hush-ban (miért nem lehetett magyar címet adni?!) sem, amelynek három kötetében ott riszál Joker és Harley Quinn, Macskanő és Méregcsók, Rébusz és Harvey Dent, szóval az összes jól ismert pöffeteg kretén. Loeb expozíció nélkül azonnal a közepébe hasít, majd percnyi szünetet sem tartva akciót halmoz akcióra, csak hát igen hamar kiderül, hogy mindez elsősorban annak a ténynek az elfedésére szolgál, hogy a jeles auktor ezúttal mind főhőséről, mind annak ellenfeleiről és a köztük lévő viszonyokról is csupán unalmas kliséket zsolozsmázik, illetve egyéb szerzők korábbi gondolatain kérődzik kényelmesen. A sztori végén pedig olyan ostoba fordulattal, olyan suta slusszpoénnal él, hogy az romba dönti az egész, amúgy is ingatag lábakon álló építményt.

Illetve csak majdnem. Mert a Husht a kiváló Jim Lee rajzai mégis egyben tartják. A koreai-amerikai művész leginkább az Image kiadóra (lásd itthon: Spawn - Az ivadék) jellemző rajzstílussal dolgozik, kemény vonalakkal megrajzolt alakjaival diszkréten túllép az anatómia szabályain, elképesztő izmok és keblek duzzadoznak a feszes ruhák alatt; remekül érzékelteti a mozgást, az akciószekvenciák hihetetlenül dinamikusak, a flash-backeket pedig pompás akvarellimitációkkal oldja meg. Szeretjük ezt a stílust vagy sem, Lee munkáját csakis első osztályúnak lehet nevezni. Különösen a gyászba borult második kötetben remekel, s ez a (jobbára hideg) színekért felelős Alex Sinclairről szintúgy elmondható. Kár, hogy fáradozásuk nem több a semmi felcicomázásánál.

Képes Kiadó, 2007, fordította Bayer Antal és Oroszlány Balázs, kötetenként 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.