Könyv

Laboda Kornél: mátéPONTindul

  • - urfi -
  • 2015. november 1.

Könyv

„Nem tudok pisilni, ha más is ott van.” Ezzel a figyelemre méltó stilisztikai kudarccal indul a könyv, ahelyett, hogy a későbbiekben is gyakran használt, az elbeszélői hanghoz és a beszélt nyelvhez sokkal természetesebben illeszkedő „hugyozni” kifejezéssel – és egy hatásos nyitómondattal – kezdődne. A szóválasztással később is folyik némi szerencsétlenkedés, de a nem hivatásos szerző – Laboda civilben színházi rendező és dramaturg – első könyve sokkal több meglepetést tartogat, mint hogy ilyesmiken fennakadjunk.

Az sem lenne rossz program, amit a regény eleje hirdet: egy 17 éves fiú küszködése az iskolával, a szüleivel, a szerelemmel, és persze leginkább saját magával. Igen, minden valamirevaló kamaszregény erről szól, de a mi antihősünk, Máté eredeti figura, aki egyszerre filozofikus és keresetlen (a maszturbálós futamok például nagyon jók), miközben a körülötte forgó figurák és helyszínek is valósnak tűnnek. De a történet a harmadánál irányt és ritmust vált, és lendületes, néha már követhetetlen iramban hagyja maga mögött a lassan vánszorgó hétköznapokat, amikor a hosszú és elszánt abszintozás végén Máté az addig nem ismert nagybátyja üres lakásában ébred. Erről a Simon nevű, esendő és bölcs figuráról először csak azt nem tudjuk, hogy mennyire őrült, aztán elbizonytalanodunk, létezik-e valójában. Végül azon kell gondolkoznunk, hogy egyáltalán hihetünk-e az elbeszélőnek, hogy Máté bolondult-e meg, vagy a világ körülötte. Erre a kérdésre azonban csak tőle magától kaphatnánk választ. Jó kis csapda.

Tilos az Á Könyvek, 2015, 174 oldal, 2490 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."