Képregény

Lénárd László: Semmi

  • Baski Sándor
  • 2013. szeptember 15.

Könyv

Üres, fehér háttér előtt két vonalfigura arról lamentál, hogy miért nem történik már velük valami. De mivel továbbra sincs semmi, ezért látszólag a képregény is semmitmondó, miközben természetesen mégiscsak szól valamiről.

Sőt, Lénárd metaképregénye a nihil kulisszái mögött a végső nagy kérdéseket boncolgatja. Selejtes plüssállatra hasonlító főszereplője, aki egy emberformájú robot társaságában vándorol a Semmiben, végig azon töpreng, hogy a Rajzoló, vagyis a Teremtő mi célból veti bele abszurdnál abszurdabb szituációkba. Választ eleinte nem kap, majd amikor az a bizonyos "Laci" végül mégis szóba áll vele, semmivel nem lesz okosabb.

Adódna a konklúzió: nincs értelme semminek, ahogy Lénárd figurái, úgy mi is bele vagyunk vetve egy hasonlóan kegyetlen Teremtő kiszámíthatatlan, cél nélküli világába. Nagyot talán nem is tévednénk, de a Semmi azért a cinizmus és a nihil álcája mögé elrejt pár komolyabb zen bölcseletet is az illúziók természetéről, önmagunk megtapasztalásáról, vagy mondjuk arról, hogy a ránk kiszabott teher súlyát tulajdonképpen mi magunk határozzuk meg.

A Semmi nemcsak merész témaválasztása miatt különleges alkotás, de azért is, mert rajzolója egészen nyilvánvaló módon - nem tud rajzolni. Ez akár problematikus is lehetne, ha a kezdetleges, kétdimenziós rajzok csorbítanák a műélvezetet, de épp ellenkezőleg: nem elvesznek, hanem hozzátesznek a mindenségről való diskurzushoz.

Pesti Könyv, 2013, 132 oldal, 900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.