Képregény

Lénárd László: Semmi

  • Baski Sándor
  • 2013. szeptember 15.

Könyv

Üres, fehér háttér előtt két vonalfigura arról lamentál, hogy miért nem történik már velük valami. De mivel továbbra sincs semmi, ezért látszólag a képregény is semmitmondó, miközben természetesen mégiscsak szól valamiről.

Sőt, Lénárd metaképregénye a nihil kulisszái mögött a végső nagy kérdéseket boncolgatja. Selejtes plüssállatra hasonlító főszereplője, aki egy emberformájú robot társaságában vándorol a Semmiben, végig azon töpreng, hogy a Rajzoló, vagyis a Teremtő mi célból veti bele abszurdnál abszurdabb szituációkba. Választ eleinte nem kap, majd amikor az a bizonyos "Laci" végül mégis szóba áll vele, semmivel nem lesz okosabb.

Adódna a konklúzió: nincs értelme semminek, ahogy Lénárd figurái, úgy mi is bele vagyunk vetve egy hasonlóan kegyetlen Teremtő kiszámíthatatlan, cél nélküli világába. Nagyot talán nem is tévednénk, de a Semmi azért a cinizmus és a nihil álcája mögé elrejt pár komolyabb zen bölcseletet is az illúziók természetéről, önmagunk megtapasztalásáról, vagy mondjuk arról, hogy a ránk kiszabott teher súlyát tulajdonképpen mi magunk határozzuk meg.

A Semmi nemcsak merész témaválasztása miatt különleges alkotás, de azért is, mert rajzolója egészen nyilvánvaló módon - nem tud rajzolni. Ez akár problematikus is lehetne, ha a kezdetleges, kétdimenziós rajzok csorbítanák a műélvezetet, de épp ellenkezőleg: nem elvesznek, hanem hozzátesznek a mindenségről való diskurzushoz.

Pesti Könyv, 2013, 132 oldal, 900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.