Képregény

Lénárd László: Semmi

  • Baski Sándor
  • 2013. szeptember 15.

Könyv

Üres, fehér háttér előtt két vonalfigura arról lamentál, hogy miért nem történik már velük valami. De mivel továbbra sincs semmi, ezért látszólag a képregény is semmitmondó, miközben természetesen mégiscsak szól valamiről.

Sőt, Lénárd metaképregénye a nihil kulisszái mögött a végső nagy kérdéseket boncolgatja. Selejtes plüssállatra hasonlító főszereplője, aki egy emberformájú robot társaságában vándorol a Semmiben, végig azon töpreng, hogy a Rajzoló, vagyis a Teremtő mi célból veti bele abszurdnál abszurdabb szituációkba. Választ eleinte nem kap, majd amikor az a bizonyos "Laci" végül mégis szóba áll vele, semmivel nem lesz okosabb.

Adódna a konklúzió: nincs értelme semminek, ahogy Lénárd figurái, úgy mi is bele vagyunk vetve egy hasonlóan kegyetlen Teremtő kiszámíthatatlan, cél nélküli világába. Nagyot talán nem is tévednénk, de a Semmi azért a cinizmus és a nihil álcája mögé elrejt pár komolyabb zen bölcseletet is az illúziók természetéről, önmagunk megtapasztalásáról, vagy mondjuk arról, hogy a ránk kiszabott teher súlyát tulajdonképpen mi magunk határozzuk meg.

A Semmi nemcsak merész témaválasztása miatt különleges alkotás, de azért is, mert rajzolója egészen nyilvánvaló módon - nem tud rajzolni. Ez akár problematikus is lehetne, ha a kezdetleges, kétdimenziós rajzok csorbítanák a műélvezetet, de épp ellenkezőleg: nem elvesznek, hanem hozzátesznek a mindenségről való diskurzushoz.

Pesti Könyv, 2013, 132 oldal, 900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.