Képregény

Lénárd László: Semmi

  • Baski Sándor
  • 2013. szeptember 15.

Könyv

Üres, fehér háttér előtt két vonalfigura arról lamentál, hogy miért nem történik már velük valami. De mivel továbbra sincs semmi, ezért látszólag a képregény is semmitmondó, miközben természetesen mégiscsak szól valamiről.

Sőt, Lénárd metaképregénye a nihil kulisszái mögött a végső nagy kérdéseket boncolgatja. Selejtes plüssállatra hasonlító főszereplője, aki egy emberformájú robot társaságában vándorol a Semmiben, végig azon töpreng, hogy a Rajzoló, vagyis a Teremtő mi célból veti bele abszurdnál abszurdabb szituációkba. Választ eleinte nem kap, majd amikor az a bizonyos "Laci" végül mégis szóba áll vele, semmivel nem lesz okosabb.

Adódna a konklúzió: nincs értelme semminek, ahogy Lénárd figurái, úgy mi is bele vagyunk vetve egy hasonlóan kegyetlen Teremtő kiszámíthatatlan, cél nélküli világába. Nagyot talán nem is tévednénk, de a Semmi azért a cinizmus és a nihil álcája mögé elrejt pár komolyabb zen bölcseletet is az illúziók természetéről, önmagunk megtapasztalásáról, vagy mondjuk arról, hogy a ránk kiszabott teher súlyát tulajdonképpen mi magunk határozzuk meg.

A Semmi nemcsak merész témaválasztása miatt különleges alkotás, de azért is, mert rajzolója egészen nyilvánvaló módon - nem tud rajzolni. Ez akár problematikus is lehetne, ha a kezdetleges, kétdimenziós rajzok csorbítanák a műélvezetet, de épp ellenkezőleg: nem elvesznek, hanem hozzátesznek a mindenségről való diskurzushoz.

Pesti Könyv, 2013, 132 oldal, 900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.