Márquez nyomában - Macondo-Aracataca: 1-1

Könyv

Meghalt Gabriel García Márquez, a Száz év magány Nobel-díjas írója. Munkatársunk az író alapítványa jóvoltából járt márciusban Kolumbiában, ahol felkereste a Márquez-kultusz főbb állomáshelyeit: az író szülőhelyét és pályakezdésének helyszíneit. Élménybeszámolójával búcsúzunk.

Ha van a híres matematikusról elnevezett Erdős-szám, miért ne lehetne Márquez-szám is? Egy szám, amely azt mutatja, hogy az adott földi halandó életében milyen messze helyezkedett el a Száz év magány és a Szerelem a kolera idején szerzőjétől, Gabriel García Márqueztől. 1 a Márquez-száma annak, aki valaha is szót váltott a nép ajkán csak Gabóként emlegetett, a nyilvánosságtól évek óta visszavonultan élő legendával. 2 a Márquez-száma annak, aki már beszélt olyan halandóval, akinek a Márquez-száma 1 volt. A 3 pedig annak a Márquez-száma, aki soha nem váltott egyetlen szót sem az íróval, és olyannal sem, aki ismer valakit, aki viszont igen, ellenben találkozott már emberrel, akinek a Márquez-száma 2.

Gabo és Jaime: Márquez-szám rekorderek

Gabo és Jaime: Márquez-szám rekorderek

Fotó: Köves Gábor

Kolumbiában, lévén Márquez szülőhelye, világviszonylatban is igen magas az 1-es Márquez-számmal élők száma, és ez a sokadalom egyre csak növekszik, minél közelebb kerülünk Kolumbia karibi partvidékéhez, s azon belül is a festői Cartagenához. A leghíresebb latin-amerikai író nemcsak egyetemi éveit töltötte itt, de pályakezdő újságíróként is sűrűn megfordult a betolakodók ellen kőfallal védekező tengerparti városban. És olykor megfordul most is, bár hogy mikor tűnik fel a régóta betegeskedő író elsötétített ablakú Mercedese a Bogotától másfél órás repülőútnyira lévő Cartagena utcáin, azt bizalmasa és alapítványának kezelője, Jaime ("hájme") sem tudja előre. A család részéről az író öccse (szintén Jaime) az, aki rajta tartja a szemét a Mexikóban élő író Cartagenában székelő alapítványán, mely kulturális újságíróknak szervez ösztöndíjakat.

Márquez-persely

Márquez-persely

Fotó: Köves Gábor

Cartagenában minden sarkon fellelhetők 1-es Márquez-számmal élők, minden étterem, ahol az író valaha is megfordult étkezés céljából, őriz képet a találkozás emlékéről, de az árnyas főterén békésen olvasgató biciklis mozgókönyvtári alkalmazott szórólapjáról is a hófehérbe öltözött író mosolyog vissza, miközben vidáman fogadja a biciklis könyvtáros hódolatát. Bögrék, perselyek és pendrive-ok őrzik az író arcképét, akit már életében a szenteknek kijáró tisztelet övez - noha testben nincs jelen, hiszen állandó lakhelye évtizedek óta Mexikó (itt írta a Száz év magányt is), de szelleme a nap 24 órájában Cartagena felett lebeg, és néha lepacsizik Simón Bolívar galambokkal sűrűn borított peckes lovas szobrával. A helyzet érthető módon csak fokozódik, ha az ember az író szülővárosába,

a pajkos nyelvtörőként hangzó

Aracatacába ér. Az ösztöndíjas újságírókat kisbusz szállítja a Cartagenától több mint négyórás autóútra lévő falusias kisvárosba, ami jóval kényelmesebb, mint az a hajó- és vonatút, melyet néhány pesóval a zsebében egy Márquez nevű ifjú újságíró volt kénytelen megtenni, s melyet egy Márquez nevű idős író oly érzékletesen ír le az Azért élek, hogy elmeséljem az életemet című memoárja első oldalain.

Aureliano Buendía gyermekkora

Aureliano Buendía gyermekkora

Fotó: Köves Gábor

Az Aracataca és Macondo közti egyenlőségjel, tudniillik, a Száz év magány mágikus-realista Macondója mintájául az inkább realista, mint mágikus csatornázási gondokkal küzdő Aracataca szolgált, a márquezisták köreiben oly közismert, hogy aligha jár érte pluszpont. A folyóparti séta minden Aracataca-tour kihagyhatatlan része, soha vissza nem térő alkalom megszemlélni és leltárba venni azokat az "őskori, sima fehér köveket", melyek feltűnnek a világirodalom egyik leghíresebb regénynyitányában, midőn Aureliano Buendía ezredes a kivégzőosztag előtt elérzékenyülve visszaemlékszik gyermekéveire. Folyóban fürdőző ló ugyan nem szerepel az ezredesi emlékekben, de hát még egy olyan nagy író, mint Gabriel García Márquez sem gondolhatott mindenre, a valóságban viszont épp egy önfeledt fürdőzést zavarunk meg, s mindezt egy csoportkép kedvéért. A sima fehér kövek viszont, ha lehet, még fehérebbek és simábbak, mint amilyennek az ezredes látta őket megboldogult gyermekéveiben, amikor annyira új volt a világ, hogy sok minden még nevet sem kapott, s Macondo elsőszülöttjét hóbortos édesapja jégnézőbe vitte.

Aracataca, húskínálat

Aracataca, húskínálat

Fotó: Köves Gábor

Márquez arcmásával díszített hűtőmágnest viszont hiába is kerestünk Aracataca utcáin; ez nem Prága, ahol minden sarkon Kafka-mágnesbe botlik az ember. Aracatacában kevés a hűtőmágnes, s elnézve a helyi hentest - kutyákkal körülvett kicsiny bodega ez, utcára néző ablakaiba fellógatott húsokkal - hűtőből sincs túlkínálat. Annyit viszont még egy idetévedt ösztöndíjas is megállapíthat, hogy a karibi szegénység jóval színesebb, mint távoli, kelet-európai rokona. A falakról itt nem a vöröslő fájdalom csorog le, hanem a hentesablaki húsok vére - a környékbeli kóbor kutyák nem kis örömére.

Aracatacai pillangók

Aracatacai pillangók

Fotó: Köves Gábor

A poétikusan lepusztult falakon az épp lezajlott választások (Santos elnök többsége biztosítva) indulóinak festett arcképei osztoznak a márquezi sárga pillangókkal, Mauricio Babilonia alakjának elmaradhatatlan kísérőivel. Aracataca fogatlan forgataga és utcára települt szegénysége erőlködés nélkül hozza a mágikus realista Macondo-feelinget, egyedül ott érződik egy kis hamisság, ahol erre külön hangsúlyt fektettek; a steril, fehérre festett, hivatalos Márquez-múzeumban.

Márquez múzeum, Aracataca

Márquez múzeum, Aracataca

Fotó: Köves Gábor

Míg a városka tele van macondói szellemekkel (meg nagyon is valós rendőrmotorossal), a hajdani szülői-nagyszülői ház hű másában feltűnő a hiányuk. Hol ház állott, most múzeum: Márquez világából a legkevesebbet a róla elnevezett múzeum őriz, melyet pontosan oda építettek, ahol egykoron a kis Gabito játszott, de egyetlen eredeti tárgyat, még egy szépen rozsdálló szöget sem sikerült fellelni a jövő írófejedelmének hátulgombolós korszakából.

Márquez rum

Márquez rum

Fotó: Köves Gábor

 

Nekrológunkat itt olvashatják.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.