Márquez nyomában - Macondo-Aracataca: 1-1

Könyv

Meghalt Gabriel García Márquez, a Száz év magány Nobel-díjas írója. Munkatársunk az író alapítványa jóvoltából járt márciusban Kolumbiában, ahol felkereste a Márquez-kultusz főbb állomáshelyeit: az író szülőhelyét és pályakezdésének helyszíneit. Élménybeszámolójával búcsúzunk.

Ha van a híres matematikusról elnevezett Erdős-szám, miért ne lehetne Márquez-szám is? Egy szám, amely azt mutatja, hogy az adott földi halandó életében milyen messze helyezkedett el a Száz év magány és a Szerelem a kolera idején szerzőjétől, Gabriel García Márqueztől. 1 a Márquez-száma annak, aki valaha is szót váltott a nép ajkán csak Gabóként emlegetett, a nyilvánosságtól évek óta visszavonultan élő legendával. 2 a Márquez-száma annak, aki már beszélt olyan halandóval, akinek a Márquez-száma 1 volt. A 3 pedig annak a Márquez-száma, aki soha nem váltott egyetlen szót sem az íróval, és olyannal sem, aki ismer valakit, aki viszont igen, ellenben találkozott már emberrel, akinek a Márquez-száma 2.

Gabo és Jaime: Márquez-szám rekorderek

Gabo és Jaime: Márquez-szám rekorderek

Fotó: Köves Gábor

Kolumbiában, lévén Márquez szülőhelye, világviszonylatban is igen magas az 1-es Márquez-számmal élők száma, és ez a sokadalom egyre csak növekszik, minél közelebb kerülünk Kolumbia karibi partvidékéhez, s azon belül is a festői Cartagenához. A leghíresebb latin-amerikai író nemcsak egyetemi éveit töltötte itt, de pályakezdő újságíróként is sűrűn megfordult a betolakodók ellen kőfallal védekező tengerparti városban. És olykor megfordul most is, bár hogy mikor tűnik fel a régóta betegeskedő író elsötétített ablakú Mercedese a Bogotától másfél órás repülőútnyira lévő Cartagena utcáin, azt bizalmasa és alapítványának kezelője, Jaime ("hájme") sem tudja előre. A család részéről az író öccse (szintén Jaime) az, aki rajta tartja a szemét a Mexikóban élő író Cartagenában székelő alapítványán, mely kulturális újságíróknak szervez ösztöndíjakat.

Márquez-persely

Márquez-persely

Fotó: Köves Gábor

Cartagenában minden sarkon fellelhetők 1-es Márquez-számmal élők, minden étterem, ahol az író valaha is megfordult étkezés céljából, őriz képet a találkozás emlékéről, de az árnyas főterén békésen olvasgató biciklis mozgókönyvtári alkalmazott szórólapjáról is a hófehérbe öltözött író mosolyog vissza, miközben vidáman fogadja a biciklis könyvtáros hódolatát. Bögrék, perselyek és pendrive-ok őrzik az író arcképét, akit már életében a szenteknek kijáró tisztelet övez - noha testben nincs jelen, hiszen állandó lakhelye évtizedek óta Mexikó (itt írta a Száz év magányt is), de szelleme a nap 24 órájában Cartagena felett lebeg, és néha lepacsizik Simón Bolívar galambokkal sűrűn borított peckes lovas szobrával. A helyzet érthető módon csak fokozódik, ha az ember az író szülővárosába,

a pajkos nyelvtörőként hangzó

Aracatacába ér. Az ösztöndíjas újságírókat kisbusz szállítja a Cartagenától több mint négyórás autóútra lévő falusias kisvárosba, ami jóval kényelmesebb, mint az a hajó- és vonatút, melyet néhány pesóval a zsebében egy Márquez nevű ifjú újságíró volt kénytelen megtenni, s melyet egy Márquez nevű idős író oly érzékletesen ír le az Azért élek, hogy elmeséljem az életemet című memoárja első oldalain.

Aureliano Buendía gyermekkora

Aureliano Buendía gyermekkora

Fotó: Köves Gábor

Az Aracataca és Macondo közti egyenlőségjel, tudniillik, a Száz év magány mágikus-realista Macondója mintájául az inkább realista, mint mágikus csatornázási gondokkal küzdő Aracataca szolgált, a márquezisták köreiben oly közismert, hogy aligha jár érte pluszpont. A folyóparti séta minden Aracataca-tour kihagyhatatlan része, soha vissza nem térő alkalom megszemlélni és leltárba venni azokat az "őskori, sima fehér köveket", melyek feltűnnek a világirodalom egyik leghíresebb regénynyitányában, midőn Aureliano Buendía ezredes a kivégzőosztag előtt elérzékenyülve visszaemlékszik gyermekéveire. Folyóban fürdőző ló ugyan nem szerepel az ezredesi emlékekben, de hát még egy olyan nagy író, mint Gabriel García Márquez sem gondolhatott mindenre, a valóságban viszont épp egy önfeledt fürdőzést zavarunk meg, s mindezt egy csoportkép kedvéért. A sima fehér kövek viszont, ha lehet, még fehérebbek és simábbak, mint amilyennek az ezredes látta őket megboldogult gyermekéveiben, amikor annyira új volt a világ, hogy sok minden még nevet sem kapott, s Macondo elsőszülöttjét hóbortos édesapja jégnézőbe vitte.

Aracataca, húskínálat

Aracataca, húskínálat

Fotó: Köves Gábor

Márquez arcmásával díszített hűtőmágnest viszont hiába is kerestünk Aracataca utcáin; ez nem Prága, ahol minden sarkon Kafka-mágnesbe botlik az ember. Aracatacában kevés a hűtőmágnes, s elnézve a helyi hentest - kutyákkal körülvett kicsiny bodega ez, utcára néző ablakaiba fellógatott húsokkal - hűtőből sincs túlkínálat. Annyit viszont még egy idetévedt ösztöndíjas is megállapíthat, hogy a karibi szegénység jóval színesebb, mint távoli, kelet-európai rokona. A falakról itt nem a vöröslő fájdalom csorog le, hanem a hentesablaki húsok vére - a környékbeli kóbor kutyák nem kis örömére.

Aracatacai pillangók

Aracatacai pillangók

Fotó: Köves Gábor

A poétikusan lepusztult falakon az épp lezajlott választások (Santos elnök többsége biztosítva) indulóinak festett arcképei osztoznak a márquezi sárga pillangókkal, Mauricio Babilonia alakjának elmaradhatatlan kísérőivel. Aracataca fogatlan forgataga és utcára települt szegénysége erőlködés nélkül hozza a mágikus realista Macondo-feelinget, egyedül ott érződik egy kis hamisság, ahol erre külön hangsúlyt fektettek; a steril, fehérre festett, hivatalos Márquez-múzeumban.

Márquez múzeum, Aracataca

Márquez múzeum, Aracataca

Fotó: Köves Gábor

Míg a városka tele van macondói szellemekkel (meg nagyon is valós rendőrmotorossal), a hajdani szülői-nagyszülői ház hű másában feltűnő a hiányuk. Hol ház állott, most múzeum: Márquez világából a legkevesebbet a róla elnevezett múzeum őriz, melyet pontosan oda építettek, ahol egykoron a kis Gabito játszott, de egyetlen eredeti tárgyat, még egy szépen rozsdálló szöget sem sikerült fellelni a jövő írófejedelmének hátulgombolós korszakából.

Márquez rum

Márquez rum

Fotó: Köves Gábor

 

Nekrológunkat itt olvashatják.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.