Márquez nyomában - Macondo-Aracataca: 1-1

Könyv

Meghalt Gabriel García Márquez, a Száz év magány Nobel-díjas írója. Munkatársunk az író alapítványa jóvoltából járt márciusban Kolumbiában, ahol felkereste a Márquez-kultusz főbb állomáshelyeit: az író szülőhelyét és pályakezdésének helyszíneit. Élménybeszámolójával búcsúzunk.

Ha van a híres matematikusról elnevezett Erdős-szám, miért ne lehetne Márquez-szám is? Egy szám, amely azt mutatja, hogy az adott földi halandó életében milyen messze helyezkedett el a Száz év magány és a Szerelem a kolera idején szerzőjétől, Gabriel García Márqueztől. 1 a Márquez-száma annak, aki valaha is szót váltott a nép ajkán csak Gabóként emlegetett, a nyilvánosságtól évek óta visszavonultan élő legendával. 2 a Márquez-száma annak, aki már beszélt olyan halandóval, akinek a Márquez-száma 1 volt. A 3 pedig annak a Márquez-száma, aki soha nem váltott egyetlen szót sem az íróval, és olyannal sem, aki ismer valakit, aki viszont igen, ellenben találkozott már emberrel, akinek a Márquez-száma 2.

Gabo és Jaime: Márquez-szám rekorderek

Gabo és Jaime: Márquez-szám rekorderek

Fotó: Köves Gábor

Kolumbiában, lévén Márquez szülőhelye, világviszonylatban is igen magas az 1-es Márquez-számmal élők száma, és ez a sokadalom egyre csak növekszik, minél közelebb kerülünk Kolumbia karibi partvidékéhez, s azon belül is a festői Cartagenához. A leghíresebb latin-amerikai író nemcsak egyetemi éveit töltötte itt, de pályakezdő újságíróként is sűrűn megfordult a betolakodók ellen kőfallal védekező tengerparti városban. És olykor megfordul most is, bár hogy mikor tűnik fel a régóta betegeskedő író elsötétített ablakú Mercedese a Bogotától másfél órás repülőútnyira lévő Cartagena utcáin, azt bizalmasa és alapítványának kezelője, Jaime ("hájme") sem tudja előre. A család részéről az író öccse (szintén Jaime) az, aki rajta tartja a szemét a Mexikóban élő író Cartagenában székelő alapítványán, mely kulturális újságíróknak szervez ösztöndíjakat.

Márquez-persely

Márquez-persely

Fotó: Köves Gábor

Cartagenában minden sarkon fellelhetők 1-es Márquez-számmal élők, minden étterem, ahol az író valaha is megfordult étkezés céljából, őriz képet a találkozás emlékéről, de az árnyas főterén békésen olvasgató biciklis mozgókönyvtári alkalmazott szórólapjáról is a hófehérbe öltözött író mosolyog vissza, miközben vidáman fogadja a biciklis könyvtáros hódolatát. Bögrék, perselyek és pendrive-ok őrzik az író arcképét, akit már életében a szenteknek kijáró tisztelet övez - noha testben nincs jelen, hiszen állandó lakhelye évtizedek óta Mexikó (itt írta a Száz év magányt is), de szelleme a nap 24 órájában Cartagena felett lebeg, és néha lepacsizik Simón Bolívar galambokkal sűrűn borított peckes lovas szobrával. A helyzet érthető módon csak fokozódik, ha az ember az író szülővárosába,

a pajkos nyelvtörőként hangzó

Aracatacába ér. Az ösztöndíjas újságírókat kisbusz szállítja a Cartagenától több mint négyórás autóútra lévő falusias kisvárosba, ami jóval kényelmesebb, mint az a hajó- és vonatút, melyet néhány pesóval a zsebében egy Márquez nevű ifjú újságíró volt kénytelen megtenni, s melyet egy Márquez nevű idős író oly érzékletesen ír le az Azért élek, hogy elmeséljem az életemet című memoárja első oldalain.

Aureliano Buendía gyermekkora

Aureliano Buendía gyermekkora

Fotó: Köves Gábor

Az Aracataca és Macondo közti egyenlőségjel, tudniillik, a Száz év magány mágikus-realista Macondója mintájául az inkább realista, mint mágikus csatornázási gondokkal küzdő Aracataca szolgált, a márquezisták köreiben oly közismert, hogy aligha jár érte pluszpont. A folyóparti séta minden Aracataca-tour kihagyhatatlan része, soha vissza nem térő alkalom megszemlélni és leltárba venni azokat az "őskori, sima fehér köveket", melyek feltűnnek a világirodalom egyik leghíresebb regénynyitányában, midőn Aureliano Buendía ezredes a kivégzőosztag előtt elérzékenyülve visszaemlékszik gyermekéveire. Folyóban fürdőző ló ugyan nem szerepel az ezredesi emlékekben, de hát még egy olyan nagy író, mint Gabriel García Márquez sem gondolhatott mindenre, a valóságban viszont épp egy önfeledt fürdőzést zavarunk meg, s mindezt egy csoportkép kedvéért. A sima fehér kövek viszont, ha lehet, még fehérebbek és simábbak, mint amilyennek az ezredes látta őket megboldogult gyermekéveiben, amikor annyira új volt a világ, hogy sok minden még nevet sem kapott, s Macondo elsőszülöttjét hóbortos édesapja jégnézőbe vitte.

Aracataca, húskínálat

Aracataca, húskínálat

Fotó: Köves Gábor

Márquez arcmásával díszített hűtőmágnest viszont hiába is kerestünk Aracataca utcáin; ez nem Prága, ahol minden sarkon Kafka-mágnesbe botlik az ember. Aracatacában kevés a hűtőmágnes, s elnézve a helyi hentest - kutyákkal körülvett kicsiny bodega ez, utcára néző ablakaiba fellógatott húsokkal - hűtőből sincs túlkínálat. Annyit viszont még egy idetévedt ösztöndíjas is megállapíthat, hogy a karibi szegénység jóval színesebb, mint távoli, kelet-európai rokona. A falakról itt nem a vöröslő fájdalom csorog le, hanem a hentesablaki húsok vére - a környékbeli kóbor kutyák nem kis örömére.

Aracatacai pillangók

Aracatacai pillangók

Fotó: Köves Gábor

A poétikusan lepusztult falakon az épp lezajlott választások (Santos elnök többsége biztosítva) indulóinak festett arcképei osztoznak a márquezi sárga pillangókkal, Mauricio Babilonia alakjának elmaradhatatlan kísérőivel. Aracataca fogatlan forgataga és utcára települt szegénysége erőlködés nélkül hozza a mágikus realista Macondo-feelinget, egyedül ott érződik egy kis hamisság, ahol erre külön hangsúlyt fektettek; a steril, fehérre festett, hivatalos Márquez-múzeumban.

Márquez múzeum, Aracataca

Márquez múzeum, Aracataca

Fotó: Köves Gábor

Míg a városka tele van macondói szellemekkel (meg nagyon is valós rendőrmotorossal), a hajdani szülői-nagyszülői ház hű másában feltűnő a hiányuk. Hol ház állott, most múzeum: Márquez világából a legkevesebbet a róla elnevezett múzeum őriz, melyet pontosan oda építettek, ahol egykoron a kis Gabito játszott, de egyetlen eredeti tárgyat, még egy szépen rozsdálló szöget sem sikerült fellelni a jövő írófejedelmének hátulgombolós korszakából.

Márquez rum

Márquez rum

Fotó: Köves Gábor

 

Nekrológunkat itt olvashatják.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.