Végre egy jó hír: Tompa Andrea Artisjus-díjas

  • narancs.hu
  • 2014. április 16.

Könyv

Lapunk színikritikusának regénye kapta az elismerést, de a többi díjazotthoz is lesz egy-két szavunk.
„A szerző eredetileg színikritikusként gyűjtött babérokat, de aztán – úgy negyven körül – hirtelen egy nagyívű regénnyel állt elő... s akkor most itt van, nem telt bele három esztendő, itt ragyog előttünk immár második regénye is, ez a furcsa című és még furcsább alcímű remekmű, a Fejtől s lábtól (Kettő orvos Erdélyben)” – írja laudációjában Báthori Csaba, amihez örömmel tesszük hozzá, hogy ezen színikritikák jó része tavaly szeptember óta a Magyar Narancsban jelenik meg. De nemcsak kritikákat, hanem publicisztikákat és interjúkat is közöl nálunk Tompa Andrea – hogy messzebb ne menjünk, a holnapi számban Ascher Tamással beszélget és a Nemzeti Színház nemzetközi fesztiváljának áttekintésére vállalkozik.
Háromszoros hurrá! Éljen Andrea!
A másik három díjazottban remek társaságra találhat szerzőnk. Az Artisjus Irodalmi Nagydíjat idén Pintér Béla kapja, mégpedig ezért a drámakötetért. Pintér Béla és Társulatának legutóbbi, letaglózó előadásáról, a Titkainkról pedig, mit ad Isten, éppen Tompa Andrea írt kritikát.
Takács Zsuzsa

Takács Zsuzsa

Fotó: Valuska Gábor

A tavalyi verseskötetek közül a Tiltott nyelv szerzőjét, Takács Zsuzsát emelte ki a kuratórium. Ha valaki eddig nem olvasott volna Takács Zsuzsát, az saját jól felfogott érdekében álljon neki, most! Ha még mindig nem érez elég késztetést, olvassa el ezt az interjút. Mi szóltunk. Tavaly októberi irodalmi sikerlistánkon Takács Zsuzsa a 2., Tompa Andrea a 4. helyre futott be, tehát vélhetőleg kritikusaink okos gyülekezetének sincs ellenére a díjosztás irálya.
Havasréti József Szerb Antal-monográfiáját a laudátor, Grecsó Krisztián visszaeső jelleggel remekműnek nevezi – ez már azért valami, nem? Szörnyű mulasztásunkat, mármint hogy eddig nem adtunk hírt e nagyszabású vállalkozásról, jövő heti számunkban egy nagyinterjúval próbáljuk jóvátenni.
Mindenkinek gratulálunk – most már nincs más dolgunk, mint olvasni és olvasni.
Részletek a díjról, laudációk és életrajzok itt. Díjátadó április 23-án 17 órakor, az Artisjus székházában.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.