Séta

Mándy100

Könyv

Belakta fél Budapestet, élt bútorozatlan lakásban, polgári otthonban, még moziban is meghúzta magát, hosszú távon pedig egy-egy szállodaszoba szolgált állandó lakcímeként. Sokat írt a tárgyak megszemélyesítéséről, pedig nem ragaszkodott hozzájuk. Mándy Iván életében kávéház, mozi, illetve a VIII. kerület töltött be különlegesen fontos szerepet. Két nagy vágya volt, hogy karmester legyen, meg hogy focista. Végül – némiképp apja példáját követve – író lett. Állítólag egy nap megnézte a Királyok királya című filmet a Bodográf moziban, majd eldöntötte: nem megy többet iskolába. És nem is ment.

Múltidéző irodalmi sétát tartott a józsefvárosi Mándy-univerzumban a szerző avatott szakértője, Darvasi Ferenc és Szegő János szerkesztő. Az író életeseményeinek felidézésével a Mátyás tér–II. János Pál pápa tér (akkori nevén Tisza Kálmán tér)–Teleki tér háromszögben egy-egy novellarészlet, kedves sztori vagy irodalomtörténeti adalék megosztása során megannyi jellegzetes Mándy-figura jött szembe a jelenben. Az informatív, humoros és a szerző műveihez kedvet adó barangoláson nemcsak az derült ki, melyik tér állandó szereplőit ismerte fel bárhol csupán a nyelvhasználatukról, miért vonzódott a kispolgári egzisztenciákhoz, hogyan determinálta a nyolcker tere az ott élőket, hogyan változott Mándy kedélye, vagy hogy mi köze volt Bereményi Gézához, de az is, melyik kuglófot szerette igazán. Darvasi az írói életmű kiváló tolmácsaként, Szegő meg végtelen irodalmi és egyéb tudása, na meg egész utalásrendszert magában foglaló poénjai által bő két óra alatt mintha kicsit mindenkit Mándy jó ismerőjévé tettek volna.

 

Magvető – Petőfi Irodalmi Múzeum, október 6.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.