Könyv

Kádár Judit: Az Új Idők az első világháború alatt (1914–1918)

  • bánza
  • 2018. november 18.

Könyv

E briliáns kötet alcíme: Képes történelmi-kulturális olvasókönyv elég pontos, de talán túlzottan szerény. Mert noha valóban olvasókönyvként is forgatható és kétségtelenül sok, roppant informatív, ritkán látott fényképet, grafikát, rajzos hirdetést közöl, voltaképpen két műfajba is besorolható. Ezek egyike az irodalomtörténeti monográfia, mely a Herczeg Ferenc szerkesztésében (1894–1944) indult Új Idők hetilap első világháborús éveit tekinti át. Ugyanakkor mozaikos kultúrtörténeti esszé is, amely hatalmas tárgyi tudással, sok fantáziával és leleménnyel elemzi és kommentálja azt a világképet, melyet az újság sugallt a nagy háború alatt. Leegyszerűsítve: hogyan változott az újság és szerzői viszonya a háborúhoz, „akár nyíltan, akár burkoltan militaristák voltak-e vagy pacifisták”. Az elemzések középpontjában egy furcsa műfaj, a mára voltaképpen megszűnt, de a zsurnalizmus fénykorában virágzó folytatásos regény áll. E téren rengeteg felfedezést köszönhetünk a szerkesztőnek, persze nyilván nem nagy, de mindenképpen érdekes műveket. A lap bevallott, még 1894-ben megfogalmazott célja – „szórakoztatni és gyönyörködtetni akarjuk önöket, írással és képekkel a magyar társasélet világából” – a világháború alatt már nyilván abszurdul hatott volna, és bár nem lett az újság társadalomkritikus, nem is tért ki teljesen a kihívás elől, ez még a szerkesztői üzenetekből is világosan kiolvasható. Konzervatív, de nem prűd, az erotika, egyáltalán a férfi-nő viszony is az egyik centrális téma. E téren Szász Zoltán publicisztikái remekelnek, no meg Czóbel Minka egy még ma is merész verse. Kötelező olvasmány.

 

OSZK, Budapest, 2018, 320 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.