KÖNYVMELLÉKLET

Rafik Schami: Szofia – avagy minden történet kezdete

Könyv

Elhagyni azt az országot, ahová születtünk, a szülőket, a barátokat akkor is nehéz, ha külföldön összejön az élet. Szalmannak, a szíriai keresztény férfinak minden megadatott választott országában, Olaszországban: pénz, karrier, szerető feleség és gyerek. A beilleszkedés is a lehető legtökéletesebben sikerült, mindenkivel jóban van, a kedvenc olasz törzshelyeiről – legyen az bolt vagy étterem – hiányolják, ha elmarad. A hazával való szakítás azonban különösen fájdalmas pont Szalman számára, mert Szíriát üldözöttként hagyta el, miután a rendszer ellenállójaként lelőtt egy rendőrt a hatvanas években. Hiába minden siker, Szalman képtelen kiverni fejéből Damaszkusz utcáit, volt szerelmei arcát, ezért elhatározza, hogy amint lehetősége lesz, visszamegy látogatóba. Erre negyven évet kell várnia, ekkor hirdetnek Szíriában általános amnesztiát a múltban elkövetett bűnökért. Az utazás azonban nem megy könnyen, kiderül, hogy a szír férfi még szerepel két titkosszolgálati listán.

A Németországban élő, szír származású író első magyarul megjelent regénye végső soron nem rossz olvasmány, bár a szerelmi ábrázolások fojtogatóan sziruposak, és a cselekmény is mérsékelten érdekes. Ugyanakkor erénye, hogy betekintést nyerhetünk a szíriai családok életébe, amit rendesen átitat az erőszak, a vallási fanatizmus és a tolerancia hiánya, viszont a történet főszereplői eltökélten hisznek egy olyan társadalomban, ahol nem számít más, csak a szerelem és az elfogadás, tekintet nélkül korra, nemre és vallásra.

Fordította: Nádori Lídia. Lábnyom Kiadó, 2018, 488 oldal, 4450 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.