Más néven – Rejtőzködő írók

Könyv

Álnéven írt sikerregényt J. K. Rowling. A pár hete akarata ellenére lelepleződött írónő esete korántsem egyedülálló az álneves irodalom gazdag történetében. Alább négy izgalmas esetet ismertetünk.

Romain Gary

false

A Lady L máig olvasott szerzője, a Goncourt-díjas Romain Gary (1914–1980) élete utolsó fél évtizedében nem egyszerűen csak új műveket, de voltaképpen egy egészen új életművet teremtett – álnéven. Miután a vilniusi születésű (és eredetileg Roman Kacewnek hívott) Gary előbb sikertelenül próbált elrejtőzni Fosco Sinibaldi, majd Shatan Bogat álneve alatt, a hetvenes évek közepén életre hívott egy titokzatos új szerzőt: Émile Ajart. Egy brazíliai barátja segítségével Rio de Janeiróból postáztatta el kiadójának az első Ajar-művet, aki rögvest le is csapott az ismeretlen tehetség kisregényére (Gros-Câlin, 1974). 1975-ben pedig megjelenik a leghíresebb és máig legnépszerűbb Gary/Ajar-alkotás, az Előttem az élet, amely el is nyeri az év legjobb prózai művének kijáró Goncourt-díjat. Miközben az Ajar szövegeit elemző kritikusok – több más kortárs író mellett – kizárták Gary esetleges szerzőségét is, Gary a biztonság kedvéért tovább kuszálta a szálakat, s így például felkérte saját unokaöccsét Ajar szerepének eljátszására. Az azonosságra végül csak 1981-ben, fél évvel Gary öngyilkossága után derült fény, amikor megjelent Gary időzítve hátrahagyott utolsó műve, az Émile Ajar élete és halála (1979), felfedve a XX. század talán legsikeresebb irodalmi misztifikációját.

Fernando Pessoa

false

32 nevem volt – szólt az egykori Ságvári-film címe; (legalább) 72 nevem volt – mondhatta volna önmagáról az álnevesség portugál rekordere, Fernando Pessoa (1888–1935). A zseniális költő heteronim pályatársak egész sokaságát teremtette meg: különálló stílusokkal, kidolgozott életrajzi hátterekkel, hivatkozásokkal és kereszthivatkozásokkal, hírlapi vitákkal és interjúkkal. A saját szerzői nevén közreadott versek mellett három heteronim költői-prózaírói életmű emelkedett ki Pessoa művészetéből: Alberto Caeiro, Álvaro de Campos és Ricardo Reis jól elkülönülő alkotásai. „Reis jobban ír, mint én” – fogalmazott Pessoa az utóbbi, visszafogott és tartózkodó alakmásáról, aki a XX. század nyolcvanas éveiben regényhőssé vált. Ricardo Reis halálának éve – ez a címe Saramago regényének, amelynek főhőse Pessoa halálát követően visszatér Brazíliából Lisszabonba, hogy a portugál főváros utcáin kószálva megéljen egyszerre két szerelmi viszonyt.

Agatha Christie

false

Bestsellerek sorát jegyző brit írónő, aki szerzői neve mellett egy álnevet is életre hív: jóval Rowling előtt ugyanez Agatha Christie-ről (1890–1976) is elmondható volt. Mary Westmacott – eme írói álnév alatt publikálta romantikus történeteit, amelyekben professzionális működése, azaz a krimiírás mellett kedvét és örömét lelte, még ha ezek népszerűsége makacsul alatta is maradt Hercule Poirot és Miss Marple eseteinek. Christie a harmincas évek elején jelentette meg első Westmacott-regényét, amelyet öt további kötet követett e név alatt, dacára annak, hogy az írónő 1949-ben elismerte: ő áll az álnév mögött. Fejlett öniróniájával utóbb is felemlegette álnevét, s előfordult, hogy egy-egy baráti vagy társasági meghívásra válaszolva jelezte, ha nem bánják, úgy öreg barátnőjét, Mary Westmacottot is elviszi majd magával.

Réthy László

false

Az álnév alatt gazdagított-megkettőzött életművekre értelemszerűen a magyar irodalomból is találhatunk példákat, legyen elég mondjuk Esterházy Péter kisebb rejtélyként egzisztált Csokonai Lilijére, a Tizenhét hattyúk szerzőjére utalnunk. Ám a pikantéria okán említsük meg inkább a komoly tudósból malac poétává át-átváltozó numizmatát és etnográfust, Réthy Lászlót (1851–1914), aki Lőwy Árpád néven rótta trágár versezeteit. A Magyar Nemzeti Múzeum érme- és régiségtárának egykori érdemdús vezetője amúgy saját nevén levelezve, hivatalos minőségében sem ment a szomszédba némi szabadszájúságért. Réthy-Lőwy mindmáig a magyar disznó költészet kultúrhéroszának számít, s ennek filológiailag figyelemre méltó bizonyságaként majd’ minden elterjedt trágár verset és átköltést hagyományosan a „bülbülszavú igricnek” (Szép Ernő), azaz Lőwy Árpádnak tulajdonít a hálás utókor.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.