Könyv

Lackfi János: Kapjátok el Tüdő Gyuszit!

Könyv

Lackfi mindenhol jelen van. Rosszmájúak mondják: ha Lackfi orra bukik a küszöbben, az nála egy fél könyv. Ebben lehet valami, legutóbb egy zsidó gyerekeknek készült foglalkoztatót lapozgatva kaptam magamat azon, hogy az ő verseit olvasom. De a Lackfi-gyárból sorra gurulnak ki a minőségi áruk.

A Kapjátok el Tüdő Gyuszit! három ciklusában is kiváló, svéd mintára vágott gyerekversek vannak. Csak néha csúszik be olyan megoldása, amiről látszik, hogy ha több idő jutott volna rá, nyilván frappánsabb lenne.

Például a cím: sajnos gügyögést sugall, pedig ez nem jellemző a kötetre, amely őszintén, de humorral néz szembe a világ brutálisabb felével is. Az első ciklusban demencia, hajléktalanhalál, testi fogyatékosok váltakoznak felgyulladt karácsonyfával és Trabantot szerelő nagyapóval. Aztán többnyire elegánsan pipál ki olyan feladatokat, mint az orrszőr és a takonyhegy, valamint egyéb anyagcsere-folyamatok megéneklése. A második - legérdekesebb - ciklusban, legyen szó emberhúspogácsákról, hullaléről, szederjes tályogokról és világvégéről, az a megkapó, hogy akármennyi vér folyik is, akármennyire is félelmetes és/vagy gusztustalan témákról essék szó, maguk a szavak Lackfi szájából nem hangoznak ijesztően. "Nincs oka, hogy éppen / téged öljön meg, / de arra sincs oka, / hogy éppen / ne téged öljön meg" - olvasunk vigyorogva egy lopakodó nindzsáról a Halk halálban, ahol a sortörések révén maga a vers is lopakodik. A horrorparódiák után versbe szedett miniatűr novellákat kapunk erotikáról, Amarcord-féle iskolajelenetről, néha meg csak arról, milyen játszani életet és halált, vagy hogy milyen lehet Istennek a város szélén leülni. Molnár Jacqueline változatos technikákkal készített illusztrációi segítenek megszeretni a könyvet.

A szerzőnek sok ilyen rossz küszöböt kívánok.

Illusztrálta: Molnár Jacqueline. Móra, 2013, 88 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.