KÖNYVMELLÉKLET

Maurice Sendak: Ahol a vadak várnak

Könyv

Hála a könyvki­adói szemlélet változásának, végre a magyar közönséghez is eljutott – miután rengeteg nyelven megjelent már – az a gyerekeknek szóló, de kortalan kultkönyv, amely több mint 50 éve a világ egyik leghíresebb képeskönyve. Az Ahol a vadak várnak tényleg besöpört már minden jelentősebb gyermekirodalmi díjat az elmúlt évtizedekben, készült belőle film, sőt opera is. A szerző-illusztrátor Sendak 1963-as kötete rövid történetet mond el aprólékos textúrával, csodaszépen rajzolva. A farkasjelmezbe bújt Max egymás után követi el a rosszaságokat, mígnem vacsora nélkül kénytelen lefeküdni. Csakhogy a sértődött kópé szobájában erdő nő, elburjánzik, a kisfiú meg egyszer csak éjt nappallá téve hajózik, mire eljut oda, ahol a vadak várnak. A mixelt testű, méretes, bumfordi, nem annyira ijesztő, inkább bájos, szörnyeknek tetsző fenevadakat meghódítva király lesz, és akkor kezdődhet is a „ramazúri”. Csakhogy van, ami a vadságnál is fontosabb a kisgyerek számára, így inkább hazatér.

A történet ítélkezés nélkül, természetes állapotként beszél a dühkitörésről, anélkül dolgozza fel a hiszti jelenségét, hogy annak természetét részletezné, így a látszólag elvont fogalmat nem didaktikus, de mégis tanulság formájában eleveníti meg. A felszabadító mesétől távol áll bármilyen poroszos szemlélet, azt rögzíti, hogy a düh és társai olyan emberi tulajdonságok, amelyeket bár nehéz kordában tartani, nem lehetetlen, és akkor sincs tragédia, ha nem mindig sikerül, mert ez is a személyiség része, és ettől még éppúgy szerethető bárki.

Fordította: Pék Zoltán. Kolibri, 2018, 48 oldal, 2499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.