KÖNYVMELLÉKLET

Maurice Sendak: Ahol a vadak várnak

Könyv

Hála a könyvki­adói szemlélet változásának, végre a magyar közönséghez is eljutott – miután rengeteg nyelven megjelent már – az a gyerekeknek szóló, de kortalan kultkönyv, amely több mint 50 éve a világ egyik leghíresebb képeskönyve. Az Ahol a vadak várnak tényleg besöpört már minden jelentősebb gyermekirodalmi díjat az elmúlt évtizedekben, készült belőle film, sőt opera is. A szerző-illusztrátor Sendak 1963-as kötete rövid történetet mond el aprólékos textúrával, csodaszépen rajzolva. A farkasjelmezbe bújt Max egymás után követi el a rosszaságokat, mígnem vacsora nélkül kénytelen lefeküdni. Csakhogy a sértődött kópé szobájában erdő nő, elburjánzik, a kisfiú meg egyszer csak éjt nappallá téve hajózik, mire eljut oda, ahol a vadak várnak. A mixelt testű, méretes, bumfordi, nem annyira ijesztő, inkább bájos, szörnyeknek tetsző fenevadakat meghódítva király lesz, és akkor kezdődhet is a „ramazúri”. Csakhogy van, ami a vadságnál is fontosabb a kisgyerek számára, így inkább hazatér.

A történet ítélkezés nélkül, természetes állapotként beszél a dühkitörésről, anélkül dolgozza fel a hiszti jelenségét, hogy annak természetét részletezné, így a látszólag elvont fogalmat nem didaktikus, de mégis tanulság formájában eleveníti meg. A felszabadító mesétől távol áll bármilyen poroszos szemlélet, azt rögzíti, hogy a düh és társai olyan emberi tulajdonságok, amelyeket bár nehéz kordában tartani, nem lehetetlen, és akkor sincs tragédia, ha nem mindig sikerül, mert ez is a személyiség része, és ettől még éppúgy szerethető bárki.

Fordította: Pék Zoltán. Kolibri, 2018, 48 oldal, 2499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.