KÖNYVMELLÉKLET

Mégsem totális kudarc

Domenico Starnone: Hurok

  • Scheer Katalin
  • 2019. január 6.

Könyv

Nincs ennél triviálisabb történet. Tizenkét év házasság után a férfi szerelmes lesz. Úgy érzi, saját magáról mondana le, ha a család kedvéért elszalasztaná az új élet lehetőségét. Elvégre az ember nem fojthatja el büntetlenül az ösztöneit.

A feleség őrjöng, magyarázatot követel és bűntudatot kelt. Hiszen a férfi önzése nemcsak az ő életét borítja fel, hanem a gyerekeik sorsát is végzetesen más irányba tereli. A Hurokban – némi képzavarral – az a csavar, hogy fő témája nem az elválás, hanem a visszatérés. Egyesek szerint Starnone könyve ott kezdődik, ahol Elena Ferrante Amikor elhagytak című regénye végződik. Kell ennél jobb táptalaj egy szaftos kis irodalmi konteóhoz?

Starnone tucatnyi regényt jegyez a ’80-as évek óta, de az olaszul olvasni nem tudók számára a neve eddig csak abban a kontextusban merült fel, hogy ő lehet az Elena Ferrante írói álnév mögött rejtőzködő valóságos személy. 2016-ban aztán egy oknyomozó újságíró – a Ferrante-regényeket publikáló kiadó pénzforgalmát követve – azzal a szenzációs hírrel állt elő, hogy megtalálta az igazi Elena Ferrantét, aki nem más, mint a műfordítóként ismert Anita Raja. Mellesleg Domenico Starnone felesége.

A dolgot akár bulvárhírnek is elkönyvelhetnénk, ha nem lenne annyira szimptomatikus. Ferrante több mint 25 éve őrzi gondosan inkognitóját, de néhány interjúfelkérésnek mégis engedett. Ilyenkor rendre elmondta, milyen nehéz volt meggyőznie magát arról, hogy a női narratívának igenis van létjogosultsága, hogy a női hősöknek nem kell a férfiak által írt, klasszikussá vált hősökhöz idomulniuk. Ferrante akrobatikus formai mutatványok nélkül elmesélt hétköznapi történeteit a kíméletlen önreflexió robbantja fel. A szembenézés, a megfelelni nem akarás magától értetődő merészsége. Ferrante nem tanít, nem leplez le és nem provokál, csak megmutatja, hogy az éle­tünk igazsága, mélysége vagy tartalma azon múlik, hogy milyen narrációt választunk.

Az ő narratívájához a hírnévről való lemondás is hozzátartozik. Ferrante nem akarja árucikké degradálni a saját személyét, azt állítja, a könyveknek a megjelenésük után nincs szükségük a szerzőjükre, mint ahogy az olvasóknak sincs szükségük a szerzőre ahhoz, hogy rátaláljanak a nekik szóló könyvekre. Csakhogy: „Ha (egy könyvben) nincs fotó a női szerzőről, akkor a játéknak vége: világos, hogy ebben az esetben férfival vagy az írásművészetért rajongó férfias férfiak egész csapatával állunk szemben” – mondja egy interjúban. A női álnév mögött sokan – még a nők többsége is, állítja Ferrante – férfit akarnak látni, mert a komoly irodalom még mindig férfiterep, a nők által írt, nőknek szóló, női problémákat tematizáló könyvek meg szükségképpen periferikusak.

Ezek után már annak is örülhetünk, ha néhányan azt feltételezik, Ferrante világhírű regényeit valójában ketten írták: a németből fordító Anita Raja és férje, Starnone. A Park Könyvkiadó és a fordító, Barna Imre jóvoltából most végre magyarul is megjelent egy Starnone-regény, úgyhogy mi is eljátszadozhattunk a gondolattal, vajon lehetséges-e, hogy a Hurok szerzője áll a világhírű Ferrante-könyvek mögött. Ha engem kérdeznek, a válasz: nem. Vagy legalábbis kevéssé valószínű.

Starnone nem túl terjedelmes regénye három könyvből áll, három szemszögből villantja fel ugyanazt: egy házasság kudarcának keserű krónikáját. A frissen elhagyott Vanda számonkérő leveleit olvasva arra számítottam, hogy a következő részből majd megtudom, hogyan is nézett ki mindez Aldo, a férj szempontjából, de a Hurok nem arra használja a perspektívaváltásokat, hogy az emlékezet viszonylagosságára, szubjektivitására világítson rá. Inkább csak jeleneteket látunk egy házasságból, amely már réges-rég véget ért, csak egyik fél sem merte kitenni rá a The End feliratot.

A Hurok vázlatosnak, már-már allegorikusnak tűnik a Ferrante-regények minden apró rezdülést életszagúan ábrázoló, vibráló világához képest. Férj, feleség, szerető, gyerekek egy szokványos képlet tényezői és együtthatói, pszichológiai mozgatórugóikra nem a viselkedésükből vagy a szokásaikból következtethetünk, hanem egész egyszerűen a szánkba rágják, hogy mi a helyzet velük. Hogy a Hurok – szemben a házasság intézményével – mégsem totális kudarc, az főképp a regény lezárásának köszönhető. A harmadik részben Starnone végre meglep, és rendesen gyomorszájon vág minket.

Ha van közös pont Ferrante és Starnone között, akkor az a társadalmi konstrukciók lebontása. Nemcsak a nemi szerepeké, de a házasságé, a szerelemé, a szülő-gyerek kapcsolaté is. A konvenciók nem működnek, de senki sem mutatta meg, hogyan boldoguljunk nélkülük. „A sok-sok évvel ezelőtti válság mindkettőnket megtanított rá – mondja Aldo –, hogy az együttélésünk érdekében annál sokkal kevesebbet szabad csak elmondanunk egymásnak, mint amit elhallgattunk. Bevált.” Aldo nyilván ezzel az élethazugsággal száll a sírba, de aki elolvassa a Hurok harmadik könyvét, az tudni fogja, hogy az elhallgatás nem megoldás, hanem méreg.

Fordította: Barna Imre. Park Könyvkiadó, 2018, 204 oldal, 2950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.