rés a présen

„Megvéded, amit gondolsz”

Fekete Ádám író, dramaturg, rendező

  • rés a présen
  • 2020. november 8.

Könyv

rés a présen: Bármilyen szövegből lehet előadást csinálni?

Fekete Ádám: Lehet, de nem tud bárki bármiből. Kérdés, hogy az adott alkotó számára mi élményszerű, mi kiált nyilvánosságért, valamiféle igazságtételért akár. A narratívák folyamatosan kivetnek magukból bizonyos dolgokat, árnyalatokat, amelyeket zavarosnak ítélnek. Ilyen a társadalmak működése, ahogy a pszichénké is. Szerintem ezeket kell rehabilitálnunk, vállalva, hogy szégyenben maradunk, vagy hogy ütődöttnek tartanak majd minket. Ehhez a hithez viszont személyes érintettség szükséges.

rap: Az új, Haloktatás, márvány­protézissel című előadásodat a Trafóban a saját műtéted ihlette, és elég hamar transzformáltad darabbá. Hogyan történt mindez?

FÁ: Tudtam, hogy a végzős fizikai színházi koreográfus-rendező osztállyal fogok dolgozni (Horváth Csaba, az osztályfőnökük kért fel), ahogy azt is, hogy még előtte meg fognak műteni, februárban. A darab viszont nem a műtét utáni, hanem az azelőtti időszakról kezdte írni magát. Rengeteget jegyzeteltem 2019 októberétől, és olyan naplószerűen szövődő személyes szövegekkel bíbelődtem. Nem tudtam, lesz-e bármi közük a darabhoz. Próbálom egyre kevésbé különválasztani a munkáimat egymástól, naplót, kisprózát, drámát, verset, hagyom, hogy egymásba folyjanak, plagizálják egymást, fejlesszék tovább, javítsák ki. A darabot, mint mindig, most is az olvasópróba előtti egy-két hétben írtam, erre a tíz színészre, beleálmodva, amit én látok belőlük, gondolok, érzek róluk.

rap: Mikor „kattant” be neked, hogy képes vagy bármilyen helyzetből színházat írni?

FÁ: Volt egy pont, amikor úgy éreztem, hogy a színházak vagy kizsákmányolják azt, amivel foglalkoznak, vagy még mélyebbre ássák azt, aminek a felmutatásával kérkednek. Dühös voltam, és azt hiszem, most ez a düh hajt. Ez a „bármibőlség” szerintem a TÁP Színházban szerzett tapasztalat: a varietékben az ember kell meg a pillanat, a maga összes zűrjével és keresztre feszítettségével. Se szöveget írni, se jelmezbe bújni nem kell, sokszor a legminimálisabb tervezés is csak gátként jelentkezik.

rap: Hogyan érintett a járványhelyzet?

FÁ: A csípőprotézis-műtétem pont az első hullám elé esett, a rehabilitációs időszak pedig alá, így nemcsak én nem mehettem sehova, hanem senki. Nem éreztem, hogy kimaradok valamiből, ezért jobban oda tudtam figyelni a járásomra, ha nyitva vannak a színházak meg a kocsmák, ez biztosan másképp alakul, hamarabb kezdtem volna futkosni a megkönnyült mozgás miatti szabadság­érzettől. Másrészt volt időm írni, csak úgy, tervezetlenül: se megrendelő, se leadások. Maga a vírushelyzet annyiban foglalkoztat, hogy mennyire ki vagyunk szolgáltatva a saját rendszereinknek, amelyeket korrupt elmebetegek üzemeltetnek.

rap: Milyen más előadásaid mennek?

FÁ: Az FAQ Társulattal készített Alkésztisz menni fog a MU Színházban (október 8-án játsszuk legközelebb). Velük 2021 februárra új produkciót is tervezünk, amelyet kifejezetten „zenésnek” képzelek, miközben jó lenne újra valami klasszikussal foglalkozni, pláne a Haloktatás egotripje után. Aztán Fehér Balázs Benő Tonio Kröger-rendezésében veszek részt tavasszal, Vilmányi Benett-tel és Hajduk Károllyal játszunk benne hárman, ezt is nagyon várom. Más most nem jut eszembe. Szeretnék regényt írni lassan, valamint az egyetemi munkával foglalkozni, amennyiben lesz még rá lehetőség.

rap: Mit kaptál te az SZFE-től?

FÁ: Nagyon sok bizalmat a tanáraimtól, valamint sok olyan barátot és munkakapcsolatot, amiről érzem, hogy hosszú évtizedeken át ki fog tartani. A legemlékezetesebb előadásokat odabent láttam, különböző vizsgák formájában. Annál a kutakodásnál és önfelfedezésnél, amit az egyetem biztosít, kevés megérintőbb és izgalmasabb dologgal találkoztam. Most a diákok a fórumozást, a folyamatos belső tárgyalásokat, a demokrácia gyakorlatát tették első számú kurzusukká. Ez példát mutathat mások számára. Mert mindez nem valami helyett történik: most pontosan ennek kell történnie. Ha kikerülnek a szakmába, számtalan olyan helyzetbe fognak kerülni, ahol meg akarják majd mondani nekik, hogy mit csináljanak, hogy mi a dolguk, meg hogy mi a fontos. Márpedig a művészet az, hogy megvéded, amit gondolsz. Én úgy látom, hogy akik ellen most védelmi rendszert építenek, azok nem valami mást gondolnak, hanem nem gondolnak semmit. Ezért több idejük marad a pusztítás szervezésére, nem szorulnak önvizsgálatra: nincs mit vizsgáljanak. Emiatt rémisztő ez a harc.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.