KÖNYVMELLÉKLET

„Menjek oda segíteni?”

Nádasdy Ádám író

  • Urfi Péter
  • 2015. január 4.

Könyv

Magyar Narancs: Mit árult a kéziratvásáron?

Nádasdy Ádám: Három papírt adtam, rövidebb verset vagy hosszabb vers részletét írtam rájuk. Aláírással, dátummal, a kéziratgyűjtők nagyobb örömére. Olyan részeket kerestem, amelyek – ha szabad így mondanom – emlékkönyvi bejegyzésnek is alkalmasak lennének; tehát nem annyira az én szerelmi bánatomról vagy örömömről szólnak, hanem arról, hogy az élet ilyen vagy olyan.

MN: Habár kicsit kacifántosabb a szokásosnál, végső soron ez is adományozás. Nem csak
a lelkifurdalásomat csitítom, ha adakozok? Vajon nem azért jótékonykodik a híres ember, hogy jobb színben tűnjön fel?

NÁ: Ne felejtse el, hogy én angol szakos vagyok, ismerem némiképp az angolszász világot, és ott mindez annyival természetesebb. Minálunk még van ilyen, hogy az állam. Ma reggel is hallottam a rádióban, hogy ennyit és ennyit fordít a szegények megsegítésére az állam. Ilyenkor mindig morgok magamban, mert nincs olyan, hogy az állam; az adófizetők pénzét fordítják erre meg arra, az állam egy kassza neve. Az angolban a state szót jóformán csak jogi értelemben használják, és arányaiban kevés adót szednek be szociális vagy kulturális célokra. Mindennap van valami gyűjtés – vesebetegeknek, hadiözvegyeknek, szegényeknek, költőknek. Állnak az utcasarkon a derék polgárok, és rázzák a perselyt, magyarul koldulnak, valamilyen nemes célra. Nagy-Britannia még Európa, ott diszkréten csinálják, de Amerikában annyira büszkék az adományozók, hogy a kórházi ágyakra is ráírják, hogy „Ön a Samuel S. Goldfinger által adományozott ágyon fekszik”. Egy New York-i galériában láttam, le is fotóztam, hogy a WC-ben felirat hirdeti, melyik kedves házaspár adományozta a piszoárt. Ez persze komikus kilengés, de az áll mögötte, hogy légy büszke az adományodra. Ettől mindenki nyomás alatt érzi magát, hogy adjon, amit én helyeslek.

MN: Lát olyan tendenciát, hogy a magyar irodalom jobban figyel a szegénységre, a kitaszítottságra, mint korábban?

NÁ: Külön kell választani, amit az író tesz, és amit az író ír. Mindig voltak, akik a szegénységgel mint témával törődtek, és olyanok is, akik közvetlenül tettek valamit ellene. Herczeg Ferenc regényeiben például grófok és bárók forgolódnak a császári udvarban vég nélkül, miközben közismert, hogy Herczeg rengeteget adakozott. És ellenkező felállásra is biztosan találhatnánk példát, hogy valaki a műveiben feltárja a nyomor iszonyú mélységeit, de egyébként köszöni szépen…

MN: Nem is csak a művekre gondolok, hiszen – minden ellenkező híreszteléssel ellentétben – a magyar irodalom mindig is foglalkozott a társadalom problémáival. De a művek fogadtatása, a társadalmi-politikai olvasat mintha most erősebb lenne. Gondolok itt a politikai költészetre vagy a faluregényekre (lásd irodalmi sikerlistánk vonatkozó részeit – a szerk.), amelyek élénk szakmai és olvasói érdeklődést generálnak, nem kis részben a témájuk miatt.

NÁ: Úgy gondolja, hogy me­gint olyan időket élünk, mint 1936-ban, amikor megjelent és nagy port kavart A tardi helyzet és A puszták népe? Nem kizárt. De az biztos, hogy a jó irodalom mindig döntéshelyzetekről szól, és mintha most a klasszikus döntéshelyzetek kevésbé lennének érdekesek. Megtartsa-e a nő törvénytelen gyermekét? Súlyos kérdés, senkit nem érdekel. Elhagyjam-e hazámat, vagy itt dögöljek meg? Gyönyörű dilemma, de ma a napi politika olcsó játékszere. Ha viszont elképzelt emberek szenvedéséről olvasunk, miközben látjuk magunk körül a mérhetetlen és valós nyomort, miközben elődeinknél jobban tájékozódunk, gyakrabban értesülünk arról, ha például gyerekek éheznek, akkor ezzel az író döntés elé állít. El kell gondolkodnom rajta, hogy mit kezdek a helyzettel. Menjek oda segíteni? Vagy legalább pénzt adjak? Vagy elfordítsam az arcomat, és próbáljak élni? Másfelől a jó irodalom mindig kritikus a fennálló hatalommal szemben. Akár pusztán azzal is, hogy felmutatja: így is élnek emberek.

MN: Márciusban írta: „A kereszténység eredetileg éppen a szegények, a rabszolgák és a kicsinyek, a hátul álldogálók és a megvetettek vallása. Pont nekünk, melegeknek való.” Tényleg létezhet ez a közösségi érzés? A különböző kisebbségek, a nagyon eltérő életet élő, de egy­aránt mellőzött emberek szolidaritása?

NÁ: Az alagsori helyiségek összenyitása? Ebben nem hiszek. Sajnálom, hogy ezt mondom. A szegénység, a kétségbeesés önzővé tesz. Talán több figyelem irányul az alagsori helyiségekre az emeleti lakóktól, és ez így is van rendjén, nem?

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

„A hallgatással élteted”

Marika néven létrehozott egy alternatív köztársasági elnököt, akinek sikerült a lehetetlen: fideszes propagandistaként is képes volt szerethetővé válni. Nemcsak Marika titkáról, de arról is kérdezősködtünk, hogy miért olyan nehéz Magyar Pétert parodizálni, s mi hiányzik Sulyok Tamásból. Szó esett továbbá politikai ősélményről, hazaszeretetről és a véleményüket nem vállalókról is.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”