KÖNYVMELLÉKLET

„Menjek oda segíteni?”

Nádasdy Ádám író

  • Urfi Péter
  • 2015. január 4.

Könyv

Magyar Narancs: Mit árult a kéziratvásáron?

Nádasdy Ádám: Három papírt adtam, rövidebb verset vagy hosszabb vers részletét írtam rájuk. Aláírással, dátummal, a kéziratgyűjtők nagyobb örömére. Olyan részeket kerestem, amelyek – ha szabad így mondanom – emlékkönyvi bejegyzésnek is alkalmasak lennének; tehát nem annyira az én szerelmi bánatomról vagy örömömről szólnak, hanem arról, hogy az élet ilyen vagy olyan.

MN: Habár kicsit kacifántosabb a szokásosnál, végső soron ez is adományozás. Nem csak
a lelkifurdalásomat csitítom, ha adakozok? Vajon nem azért jótékonykodik a híres ember, hogy jobb színben tűnjön fel?

NÁ: Ne felejtse el, hogy én angol szakos vagyok, ismerem némiképp az angolszász világot, és ott mindez annyival természetesebb. Minálunk még van ilyen, hogy az állam. Ma reggel is hallottam a rádióban, hogy ennyit és ennyit fordít a szegények megsegítésére az állam. Ilyenkor mindig morgok magamban, mert nincs olyan, hogy az állam; az adófizetők pénzét fordítják erre meg arra, az állam egy kassza neve. Az angolban a state szót jóformán csak jogi értelemben használják, és arányaiban kevés adót szednek be szociális vagy kulturális célokra. Mindennap van valami gyűjtés – vesebetegeknek, hadiözvegyeknek, szegényeknek, költőknek. Állnak az utcasarkon a derék polgárok, és rázzák a perselyt, magyarul koldulnak, valamilyen nemes célra. Nagy-Britannia még Európa, ott diszkréten csinálják, de Amerikában annyira büszkék az adományozók, hogy a kórházi ágyakra is ráírják, hogy „Ön a Samuel S. Goldfinger által adományozott ágyon fekszik”. Egy New York-i galériában láttam, le is fotóztam, hogy a WC-ben felirat hirdeti, melyik kedves házaspár adományozta a piszoárt. Ez persze komikus kilengés, de az áll mögötte, hogy légy büszke az adományodra. Ettől mindenki nyomás alatt érzi magát, hogy adjon, amit én helyeslek.

MN: Lát olyan tendenciát, hogy a magyar irodalom jobban figyel a szegénységre, a kitaszítottságra, mint korábban?

NÁ: Külön kell választani, amit az író tesz, és amit az író ír. Mindig voltak, akik a szegénységgel mint témával törődtek, és olyanok is, akik közvetlenül tettek valamit ellene. Herczeg Ferenc regényeiben például grófok és bárók forgolódnak a császári udvarban vég nélkül, miközben közismert, hogy Herczeg rengeteget adakozott. És ellenkező felállásra is biztosan találhatnánk példát, hogy valaki a műveiben feltárja a nyomor iszonyú mélységeit, de egyébként köszöni szépen…

MN: Nem is csak a művekre gondolok, hiszen – minden ellenkező híreszteléssel ellentétben – a magyar irodalom mindig is foglalkozott a társadalom problémáival. De a művek fogadtatása, a társadalmi-politikai olvasat mintha most erősebb lenne. Gondolok itt a politikai költészetre vagy a faluregényekre (lásd irodalmi sikerlistánk vonatkozó részeit – a szerk.), amelyek élénk szakmai és olvasói érdeklődést generálnak, nem kis részben a témájuk miatt.

NÁ: Úgy gondolja, hogy me­gint olyan időket élünk, mint 1936-ban, amikor megjelent és nagy port kavart A tardi helyzet és A puszták népe? Nem kizárt. De az biztos, hogy a jó irodalom mindig döntéshelyzetekről szól, és mintha most a klasszikus döntéshelyzetek kevésbé lennének érdekesek. Megtartsa-e a nő törvénytelen gyermekét? Súlyos kérdés, senkit nem érdekel. Elhagyjam-e hazámat, vagy itt dögöljek meg? Gyönyörű dilemma, de ma a napi politika olcsó játékszere. Ha viszont elképzelt emberek szenvedéséről olvasunk, miközben látjuk magunk körül a mérhetetlen és valós nyomort, miközben elődeinknél jobban tájékozódunk, gyakrabban értesülünk arról, ha például gyerekek éheznek, akkor ezzel az író döntés elé állít. El kell gondolkodnom rajta, hogy mit kezdek a helyzettel. Menjek oda segíteni? Vagy legalább pénzt adjak? Vagy elfordítsam az arcomat, és próbáljak élni? Másfelől a jó irodalom mindig kritikus a fennálló hatalommal szemben. Akár pusztán azzal is, hogy felmutatja: így is élnek emberek.

MN: Márciusban írta: „A kereszténység eredetileg éppen a szegények, a rabszolgák és a kicsinyek, a hátul álldogálók és a megvetettek vallása. Pont nekünk, melegeknek való.” Tényleg létezhet ez a közösségi érzés? A különböző kisebbségek, a nagyon eltérő életet élő, de egy­aránt mellőzött emberek szolidaritása?

NÁ: Az alagsori helyiségek összenyitása? Ebben nem hiszek. Sajnálom, hogy ezt mondom. A szegénység, a kétségbeesés önzővé tesz. Talán több figyelem irányul az alagsori helyiségekre az emeleti lakóktól, és ez így is van rendjén, nem?

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.