KÖNYVMELLÉKLET

Mi a perzsa?

Szabó Árpád: Óperzsa novellák

Könyv

Népszerű tudományos ismeretterjesztés – a múlt század közepén és második felében kiváló tudósok, ókortörténészek és klasszika-filológusok egész sora művelte ezt az egyszerre hálás és hálátlan műfajt.

Hahn István, Trencsényi-Waldapfel Imre, Ürögdi György vagy a máig tevékeny Ritoók Zsigmond nevét ilyesformán nem csupán saját tudományterületük kutatói ismerték meg, hanem az úgynevezett művelt olvasó is: antik regéket és mondákat, az időszámítás történetét vagy a római császárkort búvárló kiskamaszok és felnőttek, de bizony még a hajdani egyes csatorna nézői is. Ebben a rangos névsorban is kitüntetett hely illeti meg Szabó Árpádot (1913–2001), a színes egyéniségű klasszika-filológust és tudománytörténészt, aki a matematika és a természettudományok ókori görög alapjainak eleve páratlanul kiterjedt és sokirányú kutatása mellett, illetve azzal párhuzamosan majd’ fél évszázadon át jószerint ontotta az ismeretterjesztő munkákat. Egymást követő nemzedékek ismerték meg könyveiből Hellász hőseit és Róma jellemeit, Perikles korát és Homérosz világát, az Aranygyapjú és A trójai háború történeteit, s miközben Szabó népszerű irálya tömegeket hódított meg e témák számára, addig ezekből a kötetekből tudósi-emberi arcéle is éppoly világosan kirajzolódhatott az olvasók előtt, akárcsak az úgymond „komoly” tudományos munkáiból.

A világot egységben látó, a rész és az egész viszonyát bonyolultságában is áttekinthetőnek és harmonikusnak tételező klasszikus világkép, az etikai mozzanatok iránt tanúsított különös érzékenység, a példaállítás mindig rokonszenves gesztusa, valamint a logika és az empátia erejébe vetett bizalom, pontosabban szent meggyőződés jellemezte Szabó Árpád könyveit, s ezek a jellegzetességek jól álltak a szerzőnek és választott témáinak egyaránt. Az örökkön megbízható tudásanyag mellett az ilyen erények teszik a matuzsálemi kort megélő tudós ismeretterjesztő munkáit újraolvasható, sőt újraolvasandó könyvekké, olyan kamaszkori olvasmányemlékekké, amelyekben utólag sem csalódhatunk.

A Kairosz Kiadó most Szabó Árpádnak egy olyan munkáját adta ki újra, amely 1946-ban íródott, s először 1948-ban jelent meg, és mondhatni, félúton áll az ismeretterjesztő kiadvány és a szaktudósi tanulmány között. A fordulat évével meg is szűnő Diárium, a Magyar Könyvbarátok Folyóirata egyik legutolsó kiadványa volt az Óperzsa novellák című kötet, melyben Szabó arra vállalkozott, hogy – mint az egykorú beharangozás írta – „nagyszabású tanulmány keretében mutatja be az antik keleti irodalomnak legnagyobbrészt Hérodotosz tolmácsolásában fennmaradt gyöngyszemeit”. Ahogy az már ebből az idézetből is kiderülhetett: Szabó Árpád nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy a történetírás görög atyjának művéből következtetéses úton, a logika erejére támaszkodva előbányássza, illetve azonosítsa egy írásos formában fenn nem maradt, sőt írásos formában alkalmasint soha nem is létezett „irodalom” gyöngyszemeit.

A görög világ, „a szabad és mozgékony polis-élet” jellemző prózai műfaja az anekdota, a rövid, határozott csattanóval végződő történet, míg a „Kelet legigazibb műfaja ősidők óta a novella”, legyen az bármilyen történeti vagy áltörténeti jellegű prózai elbeszélés. A kötet első, elemző fele ezen a vonalon elindulva választja le és ki Hérodotosz művéből azokat a történeteket, amelyek nem csupán a perzsa birodalom uralkodóiról és az ő hű vagy hűtlen vazallusaikról szólnak, hanem amelyeknek első megfogalmazói is maguk a perzsák lehettek. Szabó nyilvánvalóan ingoványos talajon jár elemzése során, s könnyen elveszthetné a rokonszenvünket, ha erőszakolt különböztetésekkel és kategorizálásokkal dolgozna. Ám a tudós szerzőt nem ez a szándék vezeti, hanem sokkal inkább annak a folyamatnak a rekonstruálása, hogy miként hatott egymásra a görög–perzsa háborúkban egymással megütköző két kultúra. E szándékát tekintve egészen imponálónak bizonyul, ahogy a logika alkalmazásával és a lélektani elemzés iránti erős készségével szétszálazza az egy-egy történetben oda-vissza érvényesülő kölcsönhatásokat: a perzsa novellában megjelenő görög csattanót vagy az archaikus görög szellemű történetben felbukkanó nem görög, hanem éppenséggel keletiesen pszichologizáló iróniát.

A „mi” és az „idegen” örökké időszerű szembeállítását vizsgálja Szabó Árpád, s mintegy mellékesen ilyen mélyre látó megállapításokat tesz, persze korántsem csak görögök és perzsák – egymást kölcsönösen a másik tükrében szemlélő – viszonyáról: „És miközben mind mélyebben hatoltak előre [a görögök] az idegen lényeg megismerésében, a perzsákról alkotott kép a görög önismeretnek is eszközévé lett. Mert a válaszban arra a kérdésre, hogy »mi a perzsa?«, benne volt a felelet arra a másikra is, hogy »mi a görög?«.”

A könyv második felében azután szép sorban ott szerepelnek a Szabó Árpád által tüzetesen elemzett történetek: az erotikus (vagy az új kiadásban valamiért megőrzött régies-személyes írásmód szerint: „erótikus”) mozzanatokban gazdag kisázsiai lyd elbeszélések, s persze a perzsa királyok vazallustörténetei, melyek oly érzékletesen más társadalmi-politikai környezetből lelkedztek, mint Hérodotosz korának görög poliszvilága. A kötet itt is pontosan azt adja, amit vállalt: gördülékeny stílusban magyarított Hérodotosz-szöveget, amely akár a bevezető tanulmány elolvasása nélkül és tetszőleges sorrendben haladva is élvezhető. Ha netán így teszünk, valójában még akkor is Szabó Árpád egyszerre szolid és merészen gondolatgazdag munkájának gyümölcseit fogjuk élvezni. Ahogyan azt egykor apáink és nagyapáink is tették.

 

Kairosz Kiadó, 2015, 328 oldal, 3800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.