KÖNYVMELLÉKLET

Minden mondata hárítás

Catherine Millet: Féltékenység; Mesés gyerekkor

  • Scheer Katalin
  • 2019. május 25.

Könyv

Nincs azzal semmi baj, ha az ember a hiányosságaiból igyekszik erényt kovácsolni. Catherine Millet-nek ez olyannyira sikerült, hogy világhírre tett szert általa. Ha cinikus akarnék lenni, azt mondanám, valószínűleg nem is volt más célja.

De ha empatikusabban közelítek a ma már hetvenéves francia műkritikushoz, aki „lefeküdt a fél világgal”, akkor úgy gondolom, ritkán lát az ember ekkora csinnadrattával kísért kudarcot. Hétszáz oldalnyi önéletrajzi ciklusának gyakorlatilag minden mondata hárítás. Amin végül is nincs mit csodálkozni egy grafomán memoárírónál, aki saját bevallása szerint „semmit sem gyűlöl jobban a bizalmas vallomásoknál”.

Millet életének fő mozgatórugója a kényszeresség. Kényszeresen maszturbál, kényszeresen álmodozik, kényszeresen szexel, kényszeresen dolgozik és ír, és főképpen kényszeresen látszani akar. Becsvágyát nem elégíti ki, hogy alsó középosztálybeli családjából ki­emelkedve, egyetemi diploma nélkül sikeres műkritikussá válik. A festmények után saját magát is műelemzés tárgyává teszi, és már túl az ötvenen, 2001-ben publikálja maszturbálásainak, szopásainak és dugásainak precízen lejegyzett katalógusát, a Catherine M. szexuális életét. Íráskényszere ezután sem csillapodik, 2010-ben megjelenik a házassági válságát leíró Féltékenység, 2017-ben pedig a Mesés gyerekkor.

Millet-t nem érdekli a fikció, egy pillanatig sem gondolkodik el azon, hogy a valóság esetleg meg sem közelíthető a jelenségek puszta verbalizálásán keresztül. Egyetlen írói eszköze van, a távolságtartó, aprólékos leírás, s ez nemcsak ahhoz kevés, hogy irodalmat hozzon létre, de ahhoz is, hogy a szövege ne fulladjon unalomba.

Az írónőről Irvin D. Yalom, az amerikai pszichológus-író egyik páciense jut eszembe, aki halálra untatta a terapeutáját. Yalom egy idő után már rettegett tőle, mert a nő lelkiismeretesen végigbeszélte az üléseket, de a szavainak egyszerűen nem volt jelentése. Nem azért beszélt mellé, mert így fojtotta el a traumáit, hanem azért, mert egyáltalán nem volt kíváncsi önmagára. Úgy is mondhatjuk, hogy pszichológiai vakságban szenvedett.

Millet-vel ugyanez a helyzet. Az a tév- és egyúttal rögeszme mozgatja, hogy ha a prousti hagyományt követve részletekbe menően lejegyzi – és persze nyilvánosság elé tárja – élete legfontosabb történéseit, akkor közelebb kerül a megértéshez. Csakhogy hiába a fotorealisztikus pontosság és a látszólag kíméletlen őszinteség, valójában sem az elbeszélői énnel, sem az olvasóval nem történik semmi. Ahhoz ugyanis a szerzőnek kontextusba kellene helyeznie a történések és érzések láncolatát, és hinnie kellene abban, hogy az ember többdimenziós lény.

„Soha nem tanultam meg rendesen úszni – írja a Féltékenységben –, annyira elrettentett az alattam nyíló mélység.” Aki végigrágja magát Millet első két könyvén, nyilván abban reménykedik, hogy a Mesés gyerekkorban végre lebukunk ebbe a rettentő mélységbe, hogy magyarázatot kapjunk szerzőnk promiszkuitására, csillapíthatatlan szexuális éhségére és egyéb kényszerességeire. De Millet nem változik. A korral ugyan csökken a szexuális étvágya, de úszni továbbra sem tanul meg.

Meglehetősen szétszórt gyerekkori visszaemlékezéseiből az olvasó persze nagyjából fel tudja állítani a diagnózist. Az írónő azonban hetvenévesen sem tesz mást, mint hogy kedvenc elhárító mechanizmusát gyakorolja, azaz intellektualizál. Tudományoskodó köntösbe bújva vizsgálgatja magát, de még csak nem is az élő Catherine Millet-t, csupán annak boncasztalon heverő, részeire bontott tetemét.

Talán már akkor eldöntötte, hogy ezt az utat választja, amikor először látta verekedni a szüleit. A felnőttek, akiken az élete múlott, irracionálisak és kiszámíthatatlanok voltak, ő pedig egyetlen helyre menekülhetett el előlük, a fantáziájába. Ott pedig az érzelmi intelligencia hiányát extravaganciának, a kényszerességet pedig libertinizmusnak hívják.

Fordította: Tótfalusi Ágnes. Mesés gyerekkor, Magvető, 2018, 243 oldal 3699 Ft; Féltékenység, Magvető, 2019, 208 oldal, 3699 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.