KÖNYVMELLÉKLET

Minden mondata hárítás

Catherine Millet: Féltékenység; Mesés gyerekkor

  • Scheer Katalin
  • 2019. május 25.

Könyv

Nincs azzal semmi baj, ha az ember a hiányosságaiból igyekszik erényt kovácsolni. Catherine Millet-nek ez olyannyira sikerült, hogy világhírre tett szert általa. Ha cinikus akarnék lenni, azt mondanám, valószínűleg nem is volt más célja.

De ha empatikusabban közelítek a ma már hetvenéves francia műkritikushoz, aki „lefeküdt a fél világgal”, akkor úgy gondolom, ritkán lát az ember ekkora csinnadrattával kísért kudarcot. Hétszáz oldalnyi önéletrajzi ciklusának gyakorlatilag minden mondata hárítás. Amin végül is nincs mit csodálkozni egy grafomán memoárírónál, aki saját bevallása szerint „semmit sem gyűlöl jobban a bizalmas vallomásoknál”.

Millet életének fő mozgatórugója a kényszeresség. Kényszeresen maszturbál, kényszeresen álmodozik, kényszeresen szexel, kényszeresen dolgozik és ír, és főképpen kényszeresen látszani akar. Becsvágyát nem elégíti ki, hogy alsó középosztálybeli családjából ki­emelkedve, egyetemi diploma nélkül sikeres műkritikussá válik. A festmények után saját magát is műelemzés tárgyává teszi, és már túl az ötvenen, 2001-ben publikálja maszturbálásainak, szopásainak és dugásainak precízen lejegyzett katalógusát, a Catherine M. szexuális életét. Íráskényszere ezután sem csillapodik, 2010-ben megjelenik a házassági válságát leíró Féltékenység, 2017-ben pedig a Mesés gyerekkor.

Millet-t nem érdekli a fikció, egy pillanatig sem gondolkodik el azon, hogy a valóság esetleg meg sem közelíthető a jelenségek puszta verbalizálásán keresztül. Egyetlen írói eszköze van, a távolságtartó, aprólékos leírás, s ez nemcsak ahhoz kevés, hogy irodalmat hozzon létre, de ahhoz is, hogy a szövege ne fulladjon unalomba.

Az írónőről Irvin D. Yalom, az amerikai pszichológus-író egyik páciense jut eszembe, aki halálra untatta a terapeutáját. Yalom egy idő után már rettegett tőle, mert a nő lelkiismeretesen végigbeszélte az üléseket, de a szavainak egyszerűen nem volt jelentése. Nem azért beszélt mellé, mert így fojtotta el a traumáit, hanem azért, mert egyáltalán nem volt kíváncsi önmagára. Úgy is mondhatjuk, hogy pszichológiai vakságban szenvedett.

Millet-vel ugyanez a helyzet. Az a tév- és egyúttal rögeszme mozgatja, hogy ha a prousti hagyományt követve részletekbe menően lejegyzi – és persze nyilvánosság elé tárja – élete legfontosabb történéseit, akkor közelebb kerül a megértéshez. Csakhogy hiába a fotorealisztikus pontosság és a látszólag kíméletlen őszinteség, valójában sem az elbeszélői énnel, sem az olvasóval nem történik semmi. Ahhoz ugyanis a szerzőnek kontextusba kellene helyeznie a történések és érzések láncolatát, és hinnie kellene abban, hogy az ember többdimenziós lény.

„Soha nem tanultam meg rendesen úszni – írja a Féltékenységben –, annyira elrettentett az alattam nyíló mélység.” Aki végigrágja magát Millet első két könyvén, nyilván abban reménykedik, hogy a Mesés gyerekkorban végre lebukunk ebbe a rettentő mélységbe, hogy magyarázatot kapjunk szerzőnk promiszkuitására, csillapíthatatlan szexuális éhségére és egyéb kényszerességeire. De Millet nem változik. A korral ugyan csökken a szexuális étvágya, de úszni továbbra sem tanul meg.

Meglehetősen szétszórt gyerekkori visszaemlékezéseiből az olvasó persze nagyjából fel tudja állítani a diagnózist. Az írónő azonban hetvenévesen sem tesz mást, mint hogy kedvenc elhárító mechanizmusát gyakorolja, azaz intellektualizál. Tudományoskodó köntösbe bújva vizsgálgatja magát, de még csak nem is az élő Catherine Millet-t, csupán annak boncasztalon heverő, részeire bontott tetemét.

Talán már akkor eldöntötte, hogy ezt az utat választja, amikor először látta verekedni a szüleit. A felnőttek, akiken az élete múlott, irracionálisak és kiszámíthatatlanok voltak, ő pedig egyetlen helyre menekülhetett el előlük, a fantáziájába. Ott pedig az érzelmi intelligencia hiányát extravaganciának, a kényszerességet pedig libertinizmusnak hívják.

Fordította: Tótfalusi Ágnes. Mesés gyerekkor, Magvető, 2018, 243 oldal 3699 Ft; Féltékenység, Magvető, 2019, 208 oldal, 3699 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.