rés a présen

„Mindenki tudja, üres szavak”

Potozky László író

  • rés a présen
  • 2018. április 1.

Könyv

rés a présen: Legújabb köteted, az Égéstermék aktuálpolitikai tartalommal is bír. Nem tartottál tőle, hogy „megégeted” magad?

Potozky László: Dehogy. Eddig is sokan tudták, mit gondolok a közéletről, és úgy érzem, nem nagy kunszt kimondani olyanokat, hogy korrupt a kormány (és általánosságban a politikai elit). Mindenki tudja, üres szavak. Egyedül az esett rosszul a könyv kapcsán, hogy egyesek ráfeszültek az aktuálpolitikai vonatkozásokra, pedig ezek sokadrangú tényezők a könyvben, és inkább általános jelenségek ábrázolására használtam őket.

rap: Mindig érdekeltek a társadalmi problémák? Honnan indult az írói pályafutásod?

PL: Gyerekkorom óta nyitott szemmel járok az utcán, érdekelnek a társadalmi gondok, különösen azok, amiket közvetlenül is megtapasztalok. Nem kell személyesen érinteniük engem, elég, ha látom őket. Fontos viszont, hogy az irodalom révén sosem a szociális érzékenységemet vagy a véleményformálói bátorságomat akartam fitogtatni. Írni amúgy Kolozsváron kezdtem, az első novelláskötetem is ott jelent meg Áradás címmel.

rap: Hány kötetet tudhatsz magad mögött? Vannak díjaid is, azokhoz hogyan viszonyulsz?

PL: Összesen négy könyvem van, az első után a többi a Magvetőnél jött. Az egyik novelláskötet (Nappá lett lámpafény), a másik kettő regény (Éles; Égéstermék). A díjaim közül a legfontosabb talán a Békés Pál-díj. De amellett, hogy egy díjnak figyelemfelkeltő hatása van, a kitüntetésesdi rengeteget árt az irodalomnak: a plecsnik gyakran még a szakmán belül is jobban számítanak, mint az, hogy hogyan ír az adott szerző.

rap: Drámát is írtál 2014-ben Sztrodzsegon címmel, és be is mutatta a Yorick Stúdió. Hogy tetszett az adaptáció?

PL: Nem az én asztalom. Amikor felvételiztem Marosvásárhelyen a drámaíró szakra, azt hittem, előny, hogy tudok prózát írni. Hát nem. Teljesen más mindsetet igényel a két dolog, és ha az egyiket bejárattad, a másik nem biztos, hogy képes lesz érvényesülni. Az említett vizsgadrámám sem sikerült jól. A színpadi adaptáció, amikor játszották, tetszett, de gyenge alapanyagból komoly előadást csinálni nem lehet.

rap: Hol vagy jelen tavasszal, hol lehet összefutni veled?

PL: Az Oktogon–Margit híd–Moszkva tér vonalon. Errefelé megyek, ha dolgozni vagy hazafelé tartok. Végre sikerült tisztességes munkát találnom, egy online marketingügynökségnél vagyok copywriter. Itt van célja és eredménye annak, amit csinálok, és azzal sem kell szembesülnöm nap mint nap, hogy a siker eléréséhez minden más fontosabb, mint a szöveg minősége. Nem fogok többé olyan szakmában dolgozni, ahol – mind Erdélyben, mind Magyarországon ezt tapasztaltam politikai oldaltól függetlenül – a legfőbb szempont a kapcsolati tőke, vagy, hogy ki kinek a kicsodája, esetleg az illető hány éves, és mi dukál neki a kora vagy egyéb homályos indokok miatt.

rap: Mi a következő írásterved?

PL: Minél jobban elsajátítani az online írás trükkjeit. Regényt nem szeretnék többé írni, semmi értelmét nem látom másfél évet kínlódni egy szobába bezárva, tudva, hogy úgysem fog megtérülni a befektetett munka. Sokan azt hiszik, az író önmagát fizeti meg a saját elhivatottságával. Tévedés.

rap: Mindkét regényedben valahogy jelen van a Facebook. Szerinted lehet ott, illetve abból irodalmat csinálni?

PL: Változó. Az esetek többségében, ha valaki Facebookon publikál egy szösszenetet, az általában olyan is. Ezek a tartalmak inkább a szerző személyi kultuszát építik, irodalmi értékük nincs. De van kivétel is: Babiczky Tibi verseit például szívesen olvasom az üzenőfalán, látszik, hogy kötetnek szánja őket, és nem kattintáscsalinak. Amúgy pont a negatívumai miatt hasznos a Facebook: semmi sem szolgáltat ennyi ingyenes pszichológiai és szociológiai tanulmányt.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.