rés a présen

„Mindenki tudja, üres szavak”

Potozky László író

  • rés a présen
  • 2018. április 1.

Könyv

rés a présen: Legújabb köteted, az Égéstermék aktuálpolitikai tartalommal is bír. Nem tartottál tőle, hogy „megégeted” magad?

Potozky László: Dehogy. Eddig is sokan tudták, mit gondolok a közéletről, és úgy érzem, nem nagy kunszt kimondani olyanokat, hogy korrupt a kormány (és általánosságban a politikai elit). Mindenki tudja, üres szavak. Egyedül az esett rosszul a könyv kapcsán, hogy egyesek ráfeszültek az aktuálpolitikai vonatkozásokra, pedig ezek sokadrangú tényezők a könyvben, és inkább általános jelenségek ábrázolására használtam őket.

rap: Mindig érdekeltek a társadalmi problémák? Honnan indult az írói pályafutásod?

PL: Gyerekkorom óta nyitott szemmel járok az utcán, érdekelnek a társadalmi gondok, különösen azok, amiket közvetlenül is megtapasztalok. Nem kell személyesen érinteniük engem, elég, ha látom őket. Fontos viszont, hogy az irodalom révén sosem a szociális érzékenységemet vagy a véleményformálói bátorságomat akartam fitogtatni. Írni amúgy Kolozsváron kezdtem, az első novelláskötetem is ott jelent meg Áradás címmel.

rap: Hány kötetet tudhatsz magad mögött? Vannak díjaid is, azokhoz hogyan viszonyulsz?

PL: Összesen négy könyvem van, az első után a többi a Magvetőnél jött. Az egyik novelláskötet (Nappá lett lámpafény), a másik kettő regény (Éles; Égéstermék). A díjaim közül a legfontosabb talán a Békés Pál-díj. De amellett, hogy egy díjnak figyelemfelkeltő hatása van, a kitüntetésesdi rengeteget árt az irodalomnak: a plecsnik gyakran még a szakmán belül is jobban számítanak, mint az, hogy hogyan ír az adott szerző.

rap: Drámát is írtál 2014-ben Sztrodzsegon címmel, és be is mutatta a Yorick Stúdió. Hogy tetszett az adaptáció?

PL: Nem az én asztalom. Amikor felvételiztem Marosvásárhelyen a drámaíró szakra, azt hittem, előny, hogy tudok prózát írni. Hát nem. Teljesen más mindsetet igényel a két dolog, és ha az egyiket bejárattad, a másik nem biztos, hogy képes lesz érvényesülni. Az említett vizsgadrámám sem sikerült jól. A színpadi adaptáció, amikor játszották, tetszett, de gyenge alapanyagból komoly előadást csinálni nem lehet.

rap: Hol vagy jelen tavasszal, hol lehet összefutni veled?

PL: Az Oktogon–Margit híd–Moszkva tér vonalon. Errefelé megyek, ha dolgozni vagy hazafelé tartok. Végre sikerült tisztességes munkát találnom, egy online marketingügynökségnél vagyok copywriter. Itt van célja és eredménye annak, amit csinálok, és azzal sem kell szembesülnöm nap mint nap, hogy a siker eléréséhez minden más fontosabb, mint a szöveg minősége. Nem fogok többé olyan szakmában dolgozni, ahol – mind Erdélyben, mind Magyarországon ezt tapasztaltam politikai oldaltól függetlenül – a legfőbb szempont a kapcsolati tőke, vagy, hogy ki kinek a kicsodája, esetleg az illető hány éves, és mi dukál neki a kora vagy egyéb homályos indokok miatt.

rap: Mi a következő írásterved?

PL: Minél jobban elsajátítani az online írás trükkjeit. Regényt nem szeretnék többé írni, semmi értelmét nem látom másfél évet kínlódni egy szobába bezárva, tudva, hogy úgysem fog megtérülni a befektetett munka. Sokan azt hiszik, az író önmagát fizeti meg a saját elhivatottságával. Tévedés.

rap: Mindkét regényedben valahogy jelen van a Facebook. Szerinted lehet ott, illetve abból irodalmat csinálni?

PL: Változó. Az esetek többségében, ha valaki Facebookon publikál egy szösszenetet, az általában olyan is. Ezek a tartalmak inkább a szerző személyi kultuszát építik, irodalmi értékük nincs. De van kivétel is: Babiczky Tibi verseit például szívesen olvasom az üzenőfalán, látszik, hogy kötetnek szánja őket, és nem kattintáscsalinak. Amúgy pont a negatívumai miatt hasznos a Facebook: semmi sem szolgáltat ennyi ingyenes pszichológiai és szociológiai tanulmányt.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.