Könyv

Nekem írod a dalt

  • Pócs Gergely
  • 2018. április 1.

Könyv

Ha valóban annyira elnyomták volna a rockzenét a Kádár-rendszerben, a rendszerváltás után egyből remekművek születtek volna Magyarországon, állítja az egyik megszólaló Csatári Bence könyvében. Persze működött a cenzúra, de abban a rendszerben a központi elveket több szervezet képviselte, és mindegyik a maga szempontjai szerint bírálta el a produkciókat. Sokszor érezheti az olvasó, hogy a nyilatkozók kicsit jobb színben tüntetik fel a szerepüket. A korabeli kulturális élet szereplőivel készült interjúk hol szórakoztatóan, hol kicsit szárazan, mégis átfogó képet adnak a rendszer működéséről. Kiderül például, hogy a közvetlen központi utasításokra azért nem volt szükség, mert minden intézményben megvolt az egyszemélyi felelős, akire a nyilatkozók egyöntetűen a szűrő szót használták. A cenzúra egyébként nemcsak a politikai tartalmakat szűrte ki, hanem az erkölcstelennek vagy alacsony színvonalúnak gondolt alkotásokat is, de például Erdős Péter döntéseit köztudott módon a személyes ízlése is befolyásolta. Határozottan állítják a megszólalók, hogy a büszkén ellenálló zenekarok több esetben, csak nehezen tudtak tárgyalni a hatalommal, és ezért nem jutottak lemezhez. De az ellenállás mögött puszta üzleti megfontolás is állhatott, mert nagyobb közönséget, és ezzel nagyobb profitot hozott a fellépés, mint egy kiadott lemez, ugyanakkor akadt olyan ellenálló zenekar, amely több lemezt adott ki a nyolcvanas években, mint bárki más.

Kevés utalás van csak arra, hogy az akkoriban kiadott társadalom­kritikus dalszövegek, ravaszságból vagy behódolásból, hivatalosan nem az akkori viszonyokat, hanem a nyugati kapitalizmust támadták. Az interjúkat sikerült nagyjából az időbeli átfedések ellenére a tárgyalt kor szerinti időrendbe szerkeszteni úgy, hogy a legszórakoztatóbb anyag kerüljön a legvégére arról a korról, ahol hozzá nem értők szóltak le a szakembereknek, mit hogyan kell csinálni.

Jaffa Kiadó, 2017, 216 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.